Ik kom tot ontdekking dat mijn dieseltank lekt. er zit een lekkage tussen de onderste plaat en de tank zelf. Een klein haarscheurtje in de las. Ik vermoed dat het komt omdat de tank daar met drie bouten aan het chassis vastzit en er dus wat frictie ontstaat op de naad.
Er is al eerder aan gelast..
Kun je zonder gevaar lassen aan een dieseltank? En is het een reparatie die kans van slagen heeft?
Ben een beetje huiverig omdat lassen aan een benzinetank een grote knal tot gevolg heeft maar hoe zit dat met diesel?
Waarschijnlijk is je tank lek tussen de beschermplaat en de tank zelf, dit is wat lastig te repareren.
Lassen aan de tank gaat op zich goed, als je hem maar goed spoeld.
Daara kun je hem evt voor het grootste gedeelte met water vullen en dan lassen.
Ik heb nu al 3 tanks gelast en nog nooit een knal gehoord.
Maar het blijft natuurlijk oppassen!
Ik heb het nooit zelf gedaan, maar hoor inderdaad vaker het vullen met water. Wat explodeert zijn de gassen die overblijven in de tank, ook na het schoonmaken. Als je met water vult dan kan zich geen explosief gas/lucht mengsel meer vormen.
Ik zou er niet aan beginnen. Niet zo zeer omdat het niet kan (dieseltanks kan je met de juiste voorzorgsmaatregelen wel repareren), maar omdat het zelden zo is dat de plek waar hij nu lekt de enige zwakke plek is.
Mijn benzinetank was lekvrij, totdat ik er met een staalborstel de roest en rommel afhaalde. Ineens zag ik een natte plek ontstaan. Gerepareerd met epoxy, leek goed, maar toen ik hem in de verf had gezet bleek die op een aantal plekken niet goed te drogen. Bleek benzine te zijn die er van binnenuit bij kwam. Blijkbaar hele kleine haarscheurtjes op plekken waar het materiaal al dun was van de roest. Dat gaf niet genoeg lekkeage om het te kunnen zien (verdampte blijkbaar vrij snel), maar wel genoeg om de verf nat te houden.
Repareren van een tank wordt daarom waarschijnlijk een gebed zonder einde, of je kunt volgend jaar weer opnieuw beginnen.
Wat voor auto heb je? Ik heb verschillende gebruikte tanks op voorraad, zijn dan wel van een Range Rover Classic. Je kunt ook kiezen voor een tank-sealer, dit is een 2 komponenten chemisch goedje die je in de tank laat lopen, goed de tank draaien zodat het overal bij komt. Het spulletje wordt even gloeiend heet en na de chemische verbinding wordt het keihard en kan je weer jaren je tank gebruiken.
jongens bedankt voor de goede raad.
Ik na veel wikke en wegen toch maar gelijk een nieuwe gekocht.
deze paste natuurlijk weer niet maar, gelijk aangepast. en zit er nu weer onder.
( blijft landrover niks past gewoon).
De oude ga ik nog wel lassen om te kijken hoe dat gaat.
Ik heb de mijne gelast en voorzien van tanksealer, zit er nu al weer bijna 3 jaar onder. Was een benzinetank van een 101. Maar ik heb zo ook al deen paar motor-tanken gedaan. Wel idd vullen met water
2k product van vosch chemie, is op epoxybasis.
gaat perfect, ik heb er zelfs een tank mee gerepareerd die in heel de bodem gaten had.
na het gieten kwamen er op 93 plaatsen spul uitlopen.
de auto rijd nog steeds ongeveer 15000 km per jaar, en het is al 4 jaar geleden dat we dat gedaan hebben.
voor die vooroorlogse lagonda was op korte termijn geen tank te koop of te maak en dus voor deze optie gekozen.
de nieuw gemaakte tank staat al 1,5 jaar te wachten tot hij deze winter dan echt gewisseld gaat worden;
Omdat niet alle onderdelen even nauwkeurig gemaakt worden, maar het wel degelijk het "juiste" onderdeel is. Kijk voor de grap maar eens op mijn website naar de nieuwe uitlaat die ik vorige zomer heb gemonteerd, dan snap je wat ik bedoel...
Frank B
<a href="[www.solidebolide.nl">www.solidebolide.nl<];
Vertel mij wat, iets van 10 uur bezig geweest met twee man om een rimmer bros uitlaat pas te krijgen onder de series.
En dan heb ik het nog niet over deurrubbers.
Fred