Vraagje warmlopen Discovery

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Zandrovertje

Vraagje warmlopen Discovery

Bericht door Zandrovertje »

Hallo beste mede prikkers ik heb sinds mijn laatste rit naar Frankrijk het probleem dat als ik langere stukken 215 km/p rijdt de auto al naar een kleine 75 kilometer behoorlijk warm loopt dus naar het rode gebied toe. Dit is naturlijk niet goed maar waar kan zoiets nu ineens aan liggen en moet ik nu eens aan een motor revisie gaan denken of wat? Wie weet er raad zodat ik het een en ander eens zou kunnen gaan onderzoeken.

Groetjes Zandrovertje die hier wel een beetje de balen in heeft

ps het gaat hier trouwens om een discovery 300 tdi uit 95 met 204000 op de teller.
P&O109V8+RR

Re: Vraagje warmlopen Discovery

Bericht door P&O109V8+RR »

langzamer rijden

gr.
peter

geen oplossing maar inkoppertje
RoLandRover

Bericht door RoLandRover »

altijd eerst de thermostaat vervangen en het koelsysteem reinigen en verversen,..
evenals de radiateurlamellen van binnen naar buiten doorspoelen.

maar euh,..als je 215 km/h rijdt staat ook je toeren teller in het rood hoor !
Ruben

Bericht door Ruben »

Thernostaat
waterpomp
Stof / vuil in radiateur (goed spoelen: van achter terug naar voor.)
etcetc

Begin bij het begin!
Ruben
Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

Zandrovertje, hoe krijg je het voor elkaar om langere stukken 215 km/uur te doen. Met een elastiekje aan de Thalys vastgeknoopt o.i.d. De normale 300 TDI is bij 150 km/uur toch echt wel uitgeblazen volgens mij.

Aan de andere kant als je 125 km/uur bedoelt vind ik warmlopen niet al te best. Kan van alles zijn zoals gedeeltelijk verstopte radiateur, slechte waterpomp, te ver opgeschroefde dieselpomp etc.

Groet,

Benno
Zandrovertje

Bericht door Zandrovertje »

sory moet natuurlijk 125 zijn en ik ga zometeen maar eens koelvloeistof kopen en een andere thermostaat weet ieman welke er normal inzit wat vaak hebben ze meerdere temperaturen van open gaan.

Gegroet Zandrovertje

www.zandrovertje.be
paulus

Bericht door paulus »

ik zou gewoon de standaard er in doen.
vooral de radiator goed reingen;
als al die blubber er uit is zal het wel weer goed komen.
RoLandrover

Bericht door RoLandrover »

Voor je de nieuwe vloeistof afvult even een busje koelsysteemreiniger van bv Forté er door heen knallen, aflaten lopen en dan de nieuwe erin,.

je zult er verbaast van staan wat er al wel niet uit je koelsysteem kan komen aan prut.

grtn

Roland
Andrew V8 RRC

Bericht door Andrew V8 RRC »

lekt je ,( P -seal niet?) mogelijk lekt deze langzaam waardoor er koelvloeistof verdwijnt en je motor langzaam steeds moeilijker zijn warmte kwijt kan (deze pakking/lekkage zie je achter de dynamo op het blok (tussen dynamo/waterpomp huis en giet ijzeren blok, hier zie je vaak een spoor lopen.

anders hebben hierboven een hoop al goede mogelijke oorzaken gegeven.

interkoeler reinigen helpt mogelijk ook,(van binnen) de EGR laat hier veel resten in hangen waardoor de interkoeler zijn nut verlies , dit kan warm lopen weer veroorzaken.

groet Andrew
Bram109

Bericht door Bram109 »

De EGR zit ná de intercooler, dus deze kan hier geen resten in achterlaten.

Groetjes Bram
arthur verhalle

Bericht door arthur verhalle »

Als je het alleen hebt bij een hard rijden/veel inspanning van de motor en NIET bij stilstand/stationair draaien dan is het in ieder geval geen lek/te weinig vloeistof. Het is vermoedelijk een verstopping in je koelsysteem. Spoelen en nog eens kijken wat er gebeurt.

Arthur

O ja, disco's met een 300tdi zijn niet gemaakt om mee te scheuren.....
Roald DI TDI&NAS3.9V8

Bericht door Roald DI TDI&NAS3.9V8 »

maar je carterventilatie wel staat zelfs in de originele manual dat je elke 100.000 km je intercooler moet spoelen/reinigen,. en ja het scheelt ook weer wat vermogen
Plaats reactie