Onderdeelnr knipperlicht relais Series IIa

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
JohanL

Onderdeelnr knipperlicht relais Series IIa

Bericht door JohanL »

Ik heb eigenlijk 2 problemen.

Als mijn auto stationair draait knippert mijn knipperlicht erg langzaam. Als ik wat neer toeren maak gaat het al een stuk beter, totdat ik rem of mijn verlichting aandoe. Kortom als ik een andere stroomverbruiker aandoe stopt het knipperlicht.

Gisteren ben ik aan het meten geweest, voor het eerst een multimeter gebruikt en hoop dat ik deze goed heb ingesteld, en ontdekte dat als het kniperlicht werkt er ongeveer 11,4 volt aan spanning op staat. Als ik de rem intrap, en de remlichten dus gaan branden, valt de spanning terug naar 10,3 volt.

Op de schakelaar van de verlichting staat ook ongeveer 11,4 volt ook als ik de rem intrap. Op deze draad valt de spanning dus niet terug. Ik dacht eerst dat de de dynamo, er zit een gelijkstroom dynamo op de auto, misschien de geest aan het geven was, maar ik vermoed dat er toch wat anders aan de hand is.
Iemand misschien een sugestie waar het aan zou kunnen liggen dat de spanning wegvalt op de draad van het knipperlicht?

Toen ik aan het uitzoeken was hoe alles precies is aangesloten, er is flink geknutseld met de bedrading door de vorige eigenaar, heb ik per ongeluk de verkeerde draad op het knipperlicht relais aangesloten. Als ik de richtingaanwijzer nu aanzet doent het relais het niet meer.
Ik ben aan het zoeken geweest naar het onderdeelnummer van het knipperlicht relais, flasher unit, voor een series IIa. Wat ik heb gevonden is het nummer 502096.
Zou iemand misschien kunnen bevestigen of dit het juiste nr is?
Van "Hendrik Blue Box" heb ik begrepen dat in een series IIa niet hetzelfde relais zit als in een series III.

Gr. JohanL
88" series IIa
<a href="[landrover.smoelenpagina.nl] JohanL - Clarence</a>
fred101

Re: Onderdeelnr knipperlicht relais Series IIa

Bericht door fred101 »

Ik zou eens de gezamelijke aardes aan pakken. De mijne heeft daar ook regelmatig last van. Met de meter meten van de aarde heeft geen zin. Dat hele kleine stroompje laat hij wel door. Beter kun je een testlampje gebruiken. Meet ook eens je laadspanning en test je meter ook even. Je zou niet de eerste zijn met een meter die er fors naast zit. (niet alle meters zijn even goed geijkt, helaas is dat vaak prijs gerelateerd.)

Fred
Taco van Boven

Re: Onderdeelnr knipperlicht relais Series IIa

Bericht door Taco van Boven »

Hoi,

Ik heb begrepen dat de dynamo in de serie II zo berucht was dat deze een eigen bijnaam had:
"Lucas prince of darkness"
"Lucas be home befor dark"
"Lucas doe het licht aan en het wordt vanzelf donker"

Voor meer grappen zie:
[www.britishcarforum.com]
showflat&Number=228823&page=0

Als je voltmeter goed is en je meet maar 10,3 volt dan is de accu hartstikke leeg. Kun je nog starten of moet je de slinger gebruiken?
Als dit al langere tijd zo is zal de accu ook wel geen capaciteit meer hebben. (vervangen)

Het knipperlicht in een serie landrover werkt met behulp van een bimetaalt. Hierdoor is de knippersnelheid afhankelijk van de accuspanning. Hoe lager de spanning hoe langzamer deze knippert. Van een paar lampjes zou de spanning niet zover mogen instorten, tenzij deze lampen een kortsluiting veroorzaken.
(de meeste lampen zijn niet ge zekert)

groetjes Taco van Boven Landrover serieIII 109 2,6l 6cyl benz.
Plaats reactie