Ola,
Even een vraagje over het uit elkaar halen van het hulpstuurhuis. De mijne blijft heel erg stroef gaan ondanks de nieuwe olie. Ik heb 'm wel al gemonteerd en hoop dat na een stukje rijden de olie warm wordt en toch overal komt waar 't nu niet zit. En dat het dan opgelost is. Nu kon ik de topplaat verwijderen voor de keerring zonder dat de boel uit elkaar klapte, voorspeld niet veel goeds ben ik bang.....
Werkt dit niet dan gaat die helemaal uit elkaar. En nu graag GEEN verhalen over hoe gevaarlijk dat nu wel niet is, dat weten we allemaal als je er over denkt dat ding te strippen.
Het is me niet duidelijk hoe ik het spul weer in elkaar krijg zonder het hulpgereedschap. In de V8 manual staat iets over dat je een paar ringen en slangenklemmen moet gebruiken maar ik tast nog een beetje in het duister. Heeft iemand misschien een paar foto's van alles wat er binnenin zit?
Merci,
Michiel
Hulpstuurhuis Series III
-
Art
Re: Hulpstuurhuis Series III
He Michiel,
Helaas geen foto's.
Je hebt wel een parts manual, neem ik aan. Die is best duidelijk, Group F, blz 1K05. De as heeft 2 konische delen, daarop drukken 2 "blokjes" (partnr 537877). Die blokje hebben inwendig dezelfde konische vorm als de as. Dit gezegd hebbend moet je je kunnen voorstellen hoe het in elkaar zit. En...dan snap je ook meteen waarom je niks om de oren vliegt als je alleen het dekseltje los schroeft. De veer vliegt pas om je oren als je de as uit het huis trekt.
In elkaar zetten: Je schuift de as inclusief de onderste blokjes in het huis. De veer pers je samen en zet die even vast met ijzerdraad of tie-wraps ofzo. Dan de samengedrukte veer over de as en de bovenste blokjes erop. Die bovenste blokjes zet je met een slangenklem vast. Tenslotte de ijzerdraadjes van de veer af en het geheel in het huis doorschuiven. Uiteraard moeten hier en daar nog ringetjes tussen, maar dat zie je zelf ook.
Zoals met zoveel dingen is ook dit helemaal niet gevaarlijk zolang je maar een beetje blijft nadenken over waar je mee bezig bent.
Succes!
Art
Helaas geen foto's.
Je hebt wel een parts manual, neem ik aan. Die is best duidelijk, Group F, blz 1K05. De as heeft 2 konische delen, daarop drukken 2 "blokjes" (partnr 537877). Die blokje hebben inwendig dezelfde konische vorm als de as. Dit gezegd hebbend moet je je kunnen voorstellen hoe het in elkaar zit. En...dan snap je ook meteen waarom je niks om de oren vliegt als je alleen het dekseltje los schroeft. De veer vliegt pas om je oren als je de as uit het huis trekt.
In elkaar zetten: Je schuift de as inclusief de onderste blokjes in het huis. De veer pers je samen en zet die even vast met ijzerdraad of tie-wraps ofzo. Dan de samengedrukte veer over de as en de bovenste blokjes erop. Die bovenste blokjes zet je met een slangenklem vast. Tenslotte de ijzerdraadjes van de veer af en het geheel in het huis doorschuiven. Uiteraard moeten hier en daar nog ringetjes tussen, maar dat zie je zelf ook.
Zoals met zoveel dingen is ook dit helemaal niet gevaarlijk zolang je maar een beetje blijft nadenken over waar je mee bezig bent.
Succes!
Art
-
Michiel 109 V8
Re: Hulpstuurhuis Series III
Reuze bedankt Art,
Het is me helemaal duidelijk met je berichtje en de partsmanual! Klinkt goed te doen. We zien wel wat het hulphuis nu doet met een nieuwe keerring en olie of dat er groffer geschut ingezet moet worden.
Greetz,
Michiel
Het is me helemaal duidelijk met je berichtje en de partsmanual! Klinkt goed te doen. We zien wel wat het hulphuis nu doet met een nieuwe keerring en olie of dat er groffer geschut ingezet moet worden.
Greetz,
Michiel
-
Michiel 109 V8
Hij zit er in! (de veer althans)
Even een kleine update, de klus is geklaard. Nieuwe as, keerringen en veer en nu maar hopen dat hij lekker stuurt. Dankzij je verhaal Art ging het prima. Alleen de veer comprimeren was een hele klus. Het comprimeren in de werkbank gaat prima, maar dan is het de truc de veer ook zo klein te houden. Eerst met grote tie-raps lopen klooien en daarna ijzerdraad gebruikt. Ging net want daarna moest de veer over de as en weer in het huis en er zit nergens veel ruimte voor veel ijzerdraadjes. Ik kan nu het huis tenminste met de hand ronddraaien ipv eerst de tang erop te moeten zetten. En wel ff met handschoenen en veiligheidsbril werken want de spanning die op de veer staat is inderdaad heel behoorlijk. Maar met een beetje handig- en voorzichtigheid is dit een klusje wat prima zelf te doen is.
Gelijk een nieuwe waterpomp op m'n blokkie gezet en m'n franse kentekenplaten zijn eindelijk binnen. Kortom, chieltje is helemaal blij!! (Dat van die platen was nog een hele mop; per 1 januari is het nieuwe kentekenstelsel ingegaan en zijn er een nieuw soort kentekenplaten. We leven nu in juni en nog steeds is heel frankrijk in rep en roer omdat er te weinig rechthoekige platen in geproduceerd zijn voor achter. Kortom, klanten die op hun nieuwe auto, lees laro, zitten te wachten omdat de juiste kentekenplaten niet voorradig zijn!! Pffff, geweldig land toch?!!
Greetz,
Michiel
Gelijk een nieuwe waterpomp op m'n blokkie gezet en m'n franse kentekenplaten zijn eindelijk binnen. Kortom, chieltje is helemaal blij!! (Dat van die platen was nog een hele mop; per 1 januari is het nieuwe kentekenstelsel ingegaan en zijn er een nieuw soort kentekenplaten. We leven nu in juni en nog steeds is heel frankrijk in rep en roer omdat er te weinig rechthoekige platen in geproduceerd zijn voor achter. Kortom, klanten die op hun nieuwe auto, lees laro, zitten te wachten omdat de juiste kentekenplaten niet voorradig zijn!! Pffff, geweldig land toch?!!
Greetz,
Michiel