versterker perikelen
-
Maarten Schot
versterker perikelen
Zoals laatst besproken heb ik een 2 x 40w conrad versterker gekocht en in elkaar gezet, alleen komt er alleen een keiharde zoemtoon uit...
Wat kan er aan de hand zijn? Ik test m op een acculader, kan dat eigenlijk wel?
Groet
maarten
Wat kan er aan de hand zijn? Ik test m op een acculader, kan dat eigenlijk wel?
Groet
maarten
-
Andrew V8 RRC
Re: versterker perikelen
onvoldoende vermogen (ampere') kan een oorzaak zijn of een slechte massa.
Groet Andrew.
Groet Andrew.
-
Paul Stroink
Ik denk niet dat een acculader een mooie stabiele gestabiliseerde spanning geeft... Die ooknog wel eensvrij hoog kan zijn.
-
Dennis101
Het zit er dik in dat je een 50Hz brom over de uitgang hoort als gevolg van de acculader.
De goedkopere acculaders richten alleen gelijk en vlakken de uitgangsspanning niet af en dat hoor je nu.
Als je het aansluit op een accu of gestabiliseerde voedingsbron zou hij weer stil moeten zijn, het is alleen te hopen dat hij goed genoeg ontstoord is om stoorsignalen vanaf bv. de dynamo te onderdrukken.
Ik neem aan dat je er ook al een passend koellichaam bij gekocht hebt, die ga je vast wel nodig hebben.
Persoonlijk zou ik gekozen hebben voor een kant en klare versterker voor in de auto, ze kosten maar een fractie meer en de benodigde aansluitingen zitten er al op. Vaak zijn ze ook al voldoende ontstoord.
Dennis B.
De goedkopere acculaders richten alleen gelijk en vlakken de uitgangsspanning niet af en dat hoor je nu.
Als je het aansluit op een accu of gestabiliseerde voedingsbron zou hij weer stil moeten zijn, het is alleen te hopen dat hij goed genoeg ontstoord is om stoorsignalen vanaf bv. de dynamo te onderdrukken.
Ik neem aan dat je er ook al een passend koellichaam bij gekocht hebt, die ga je vast wel nodig hebben.
Persoonlijk zou ik gekozen hebben voor een kant en klare versterker voor in de auto, ze kosten maar een fractie meer en de benodigde aansluitingen zitten er al op. Vaak zijn ze ook al voldoende ontstoord.
Dennis B.
-
Apke
Zoals Dennis (en de andere) ook al schreven geeft een acculader geen gestabiliseerder gelijkspanning. De spanning uit een acculader is wel gelijkspanning maar niet stabiel qua voltage.
Verder loop je de kans dat een acculader de spanning te hoog op laat lopen in (nagenoeg) onbelaste toestand.
Sluit je versterker project maar eens aan op je accu. Als het goed is hoor je nu geen bromtoon meer maar alleen een klik bij het inschakelen.
Blijft toch leuk die zelfbouw projectjes
Apke
Verder loop je de kans dat een acculader de spanning te hoog op laat lopen in (nagenoeg) onbelaste toestand.
Sluit je versterker project maar eens aan op je accu. Als het goed is hoor je nu geen bromtoon meer maar alleen een klik bij het inschakelen.
Blijft toch leuk die zelfbouw projectjes
Apke
-
G men ('83-110)
Hoi !
Zoals al gezegd geven de meeste acculaders een mooie enkelzijdige gelijkspanning met een mooie 50Hz brom. Accu heeft hier hgeen last van.
Enige tip die ik je nog wel kan geven is dat de versterker en de radio op hetzelfde massapunt moeten worden aangesloten. Anders kon je alsnog weleens een flinke brom krijgen; of er gaat e.e.a. stuk als er teveel weerstand tussen beide "minnen" zit.
Heb zelf vanmiddag nog mijn 110 uitgebreid met een Sony versterker van marktplaats. Die was goedkoper als zelf bouwen; heb hem netjes in de bak naast de accu gezet. (uiteraard in waterdichte behuizing !)
Klinkt stukken beter als de 4 speakertjes in het hemeltje. Die we uiteraard wel laten zitten; blijft het nog een beetje origineel.
Denk er ook aan dat je de versterker met een relais of schakelaar uitschakelt. Ook als er geen signaal is gebruikt zo'n ding stroom. De meeste radio's hebben een extra uitgang waarmee je een relais voor een versterker kunt sturen.
Succes.
Gerrit
Zoals al gezegd geven de meeste acculaders een mooie enkelzijdige gelijkspanning met een mooie 50Hz brom. Accu heeft hier hgeen last van.
Enige tip die ik je nog wel kan geven is dat de versterker en de radio op hetzelfde massapunt moeten worden aangesloten. Anders kon je alsnog weleens een flinke brom krijgen; of er gaat e.e.a. stuk als er teveel weerstand tussen beide "minnen" zit.
Heb zelf vanmiddag nog mijn 110 uitgebreid met een Sony versterker van marktplaats. Die was goedkoper als zelf bouwen; heb hem netjes in de bak naast de accu gezet. (uiteraard in waterdichte behuizing !)
Klinkt stukken beter als de 4 speakertjes in het hemeltje. Die we uiteraard wel laten zitten; blijft het nog een beetje origineel.
Denk er ook aan dat je de versterker met een relais of schakelaar uitschakelt. Ook als er geen signaal is gebruikt zo'n ding stroom. De meeste radio's hebben een extra uitgang waarmee je een relais voor een versterker kunt sturen.
Succes.
Gerrit
-
Ex-fietser
Acculader is volslagen ongeschikt voor dit soort dingen. De wisselspanning wordt dubbelzijdig gelijk gericht en dan ontstaat gelijkspanning met een zeer grote rimpel met een grondtoon van 100Hz (Dubbelzijdig geeft ook het dubbele van 50 Hz).
Enkelzijdige gelijkrichtinge gebeurt bijna nooit. Dit is zeer ongunstig voor de trafo in de lader en geeft een vreselijk herrie uit de versteker. Heel wat anders dan een stevige bromtoon.
Oplossing een dikke condensator (van een paar 1000 micro fahrad) over de lader of gewoon een accu gebruiken.
Voor de condensator kun je uitgaan van 1000 uF per ampere. Dat wordt dan:
2 x een versterker van 40 Watt met een rendement van 70% ongeveer 136 watt.
In ampere wordt dat dan 136 watt / 12 volt is 11,3 en dus ongeveer 12 ampere.
Een condensator van 12000 uF zou het moeten kunnen.
Voor een testje kun je ook een kleinere gebruiken. Je moet de versterker dan alleen niet hard zetten. Je kunt ook de accu op de lader aansluiten. Die heeft een vergelijkbare werking als een condensator.
Arnold.
Enkelzijdige gelijkrichtinge gebeurt bijna nooit. Dit is zeer ongunstig voor de trafo in de lader en geeft een vreselijk herrie uit de versteker. Heel wat anders dan een stevige bromtoon.
Oplossing een dikke condensator (van een paar 1000 micro fahrad) over de lader of gewoon een accu gebruiken.
Voor de condensator kun je uitgaan van 1000 uF per ampere. Dat wordt dan:
2 x een versterker van 40 Watt met een rendement van 70% ongeveer 136 watt.
In ampere wordt dat dan 136 watt / 12 volt is 11,3 en dus ongeveer 12 ampere.
Een condensator van 12000 uF zou het moeten kunnen.
Voor een testje kun je ook een kleinere gebruiken. Je moet de versterker dan alleen niet hard zetten. Je kunt ook de accu op de lader aansluiten. Die heeft een vergelijkbare werking als een condensator.
Arnold.
-
fred101
Is die 40W niet het wisselstroom vermogen waarme de speakers worden aangedreven? Bij 4 ohm is dat 3,16A, bij 8 ohm minder, of werkt dat bij audio anders. Die 40W kan ook nog RMS of piek zijn. Dat maakt dacht ik ook uit., maar ik ben niet zo goed in audio, Arnold is daar meer in thuis.
Maar ik denk dat de beste oplossing is hem op de accu aansluiten. Over prijzen. Zelfbouw is meestal goedkoper. Wat niet wil zeggen dat het minder kost, je moet alleen geen appels met peren vergelijken. Ik heb bv net een SSB ontvanger gemaakt. Die had als ik alles meereken misschien wel 40 euro gekost als ik alles nieuw had moeten bestellen en voor 9 euro koop je al een wereldontvangertje. Alleen niet met de zelfde prestaties als de zelfgebouwde. (en voor de lolbroeken, de mijne is beter)
Maar ik denk dat de beste oplossing is hem op de accu aansluiten. Over prijzen. Zelfbouw is meestal goedkoper. Wat niet wil zeggen dat het minder kost, je moet alleen geen appels met peren vergelijken. Ik heb bv net een SSB ontvanger gemaakt. Die had als ik alles meereken misschien wel 40 euro gekost als ik alles nieuw had moeten bestellen en voor 9 euro koop je al een wereldontvangertje. Alleen niet met de zelfde prestaties als de zelfgebouwde. (en voor de lolbroeken, de mijne is beter)
-
Maarten Schot
Zo, dat zijn veel reacties! Dank daarvoor! Ga m nu aansluiten op de accu, en hoop dat t beter is. Had bouwpakket gekocht voor de lol ervan, en heb nog een koellichaam van een pc liggen. Ben van plan die aan de achterkant vd printplaat te bevestigen, overigens zonder dat die m raakt ivm kortsluiting.
Nogmaals dank,
Maarten
Nogmaals dank,
Maarten
-
arthur verhalle
Hé Dennis,
achter een gelijkrichtertje wordt het meestal 100Hz..... En dat zoemt als de kolere!
Arthur
achter een gelijkrichtertje wordt het meestal 100Hz..... En dat zoemt als de kolere!
Arthur
-
Ex-fietser
Die 40 Watt zou het true RMS of effectief vermogen moeten zijn aan de uitgang.
Piekvermogens en muziekvermogens zijn commerciele kletspraat. Die piekvermogens zijn leuk voor een audio versterker in een concertzaal (Voor klassieke muziek) of zo. En daar praat men dan liever over de dynamiek van de versterker. Als een zeer zacht muziekgedeelte ineens overgaat in een heel hard gedeelte moet een versterker even zijn volledige capacieteit aanspreken. En dat binnen zeer korte tijd. De voeding van de versteker moet dus ook al die energie leveren. En dat betekend zware trafo's en dikke condensatoren.
En een op volle kracht spelend orkest geeft al gauw 100 dB af. (Elke 3 db is een verdubbeling van het geluidsvermogen overigens.) Doe je dit in een auto dan rijdt je opeens topless in een wel zeer geruisloze landrover. Zowel je dak als je oren zijn er waarschijnlijk niet meer.
Trust had computerboxjes op de markt van 80 watt die gevoed werden door een adapter van 12 volt 1 ampere. Die adapter levert dus maximaal 12 watt aan beide boxen. Nu de vraag, hoe kunnen de twee boxen ooit beide 80 watt (dus totaal 160 watt.) leveren als ze gevoed worden door een adapter van 12 watt. Dat kan dus niet.
Ze vertellen dus dat dit het piek vermogen is. En mischien klopt dat wel.Dan kunnen ze gedurende een nanoseconde (=een miljardste seconde) dat vermogen leveren. En ja dan klopt het wat er op staat. Practisch gezien heb je hier alleen geen ene donder aan. Het geluid is gewoon k als je de speakers wat harder zet.
Of te wel een verkoop truuk.
De effectieve (of RMS=root mean square.) waarde van een wisselspanning is de waarde van een gelijkspanning die in dezelfde weerstand dezelfde hoeveelheid warmte genereerd.
Arnold.