aanlopende remmen: APK afkeur

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Arno

aanlopende remmen: APK afkeur

Bericht door Arno »

Drie maal achter elkaar een APK afkeur en de laatste 2 maal omdat de trommels achter iets aanlopen (met name bij het terugdraaien van het wiel). Auto is een 88" series 2A van 64 met orginele remmen. Alles is goed gangbaar, gister halve dag bezig geweest om te controleren en nmogmaals af te stellen met handboek op schoot en vol goede moed weer weggebracht. Maar helaas, keurmeester zegt loopt te veel aan met name de achterste "zwevende" remschoen en raad me aan om er een extra veer op te zetten om de schoen wat verder terug te trekken. Op zich wel goede suggestie maar waar ik al bang voor was gebeurd: pedaal trapt nu bij fors intrappen tot op de bodem door te veel olie verplaatsen. Nu weet ik het niet meer. Mijn ervaring is dat de remmen altijd scherp opgesteld moeten staan om goede pedaal druk te krijgen en dat heeft me tot nu toe ook geen commentaar bij APK opgeleverd. Wat is jullie ervaring, tips??

grt, Arno
Gerard

Re: aanlopende remmen: APK afkeur

Bericht door Gerard »

Ik vraag me af hoe de keurmeester het 'meet' dat de remmen 'te veel' aanlopen. Meet hij dat of is het een persoonlijke inschatting?
Verder moet je ook niet te bang zijn om dan maar een RDW steekproef aan te vragen. Als het APK station ten onrechte afkeurt, kost hem dat ook punten ...

Daarnaast is het volgens mij zo (?) dat je een keer mag pompen voordat volledige remdruk is opgebouwd (dat wil je normaal gesproken niet, maar als het nu gaat om het passeren v/d APK ...)

Misschien dat er anderen zijn die uitsluitsel kunnen geven?!

Gerard
Frans Mien Mesjien

Bericht door Frans Mien Mesjien »

Als het een single-line remsysteem is zonder servo, dan kan je ook de slag van het pedaal nog afstellen dmv de moeren op de as van de hoofdremcilinder. Als de juiste hoeveelheid vloeistof wordt verplaatst dan heb je op het juiste moment ook druk. Het pedaal moet bij één keer pompen toch al wel druk hebben.
Frank RRV8 Eend merc 220D'73

Bericht door Frank RRV8 Eend merc 220D'73 »

Een klein beetje aanlopen mag, zwaar lopen niet
fred101

Bericht door fred101 »

Herkeur aanvragen heeft geen zin, een trommelrem mag niet aanlopen. Als hij dat blijft doen en anders niet goed remt, meer veren nodig heeft of twee slagen is er dus iets mis en moet je dat verhelpen. Er is een mogenlijkheid dat je iets fout doet maar er kan ook iets fout zijn.
- trommel of blokken te ver op
- veren verkeerd
- slag hoofdremcilinder niet goed

Je moet blij zijn dat de APK er op afkeurd, dat is beter dan er achter komen omdat je tegen een boom zit
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Precies Fred, trommelremmen moeten volledig vrijlopen en mogen ook niet eens een klein beetje slepen.
Aangezien het hier om een 88" gaat is het goed mogelijk dat het draaipunt van de remschoenen aan de onderzijde van de remankerplaat niet helemaal vrij loopt.
Meestal is het voldoende om eventuele braampjes (bij "goedkope" remschoenen) of vuil even met een schuurpapiertje te zuiveren.
Uiteraard moeten er ook schuine kantjes aan de remvoeringen gevijld zijn zoals te lezen in het reparatiehandboek.

Dennis B.
cas

Bericht door cas »

wat denk je ik breng mijn disco voor de keuring alles ok op een los staande accu na, nog geen 150 km later hoor ik vreemd geluid met remmen , ff kijken dus zijn de blokken helemaal op , staal op staal dus , zo kunnen ze je auto dus ook GOED keuren
DeRosa

Bericht door DeRosa »

Tijdje geleden mijn Series ook goedgekeurd, met enorme stuurspeling.
Later zag ik dat alle bouten van het stuurhuis loszaten.
Alles vastgezet stuurspeling weg.
Keurmeester kijkt ook wel eens wat over het hoofd.

Mvg
Rien
cees spithoven

Bericht door cees spithoven »

de achterste zwevende remschoen zal altijd aan blijven omdat de contruktie van de rem is.
het plaatsen van een veer zou ik zeer sterk afraden omdat je dan een paar keer moet pompen om remdruk te krijgen.
als alles nieuw is en strak afgesteld is, zou ik het advies geven om eerst een stuk te gaan rijden met veel remgebruik (binnendoor) en daarna aan te bieden voor de apk.

sucses

Cees Spithoven
lightweight s2a
Arno

Bericht door Arno »

Cees dit is ook mijn idee, door de constructie zal de achterste remschoen altijd iets blijven slepen. Wat ik ook zie is dat het veertje tussen de cupjes in de remcilinder de schoen ook nog eens een beetje naar buiten drukt. Dit in combinatie met verse voering maakt licht aanlopen haast onoverkomelijk. Ik heb nu een licht veertje geplaatst om hem net vrij te trekken en dat lijkt goed te werken. Haal ze er na de APK wel weer af.
Arno
Arno

Bericht door Arno »

Eindelijk na 4 maal is de LARO goedgekeurd nadat er 2 maal de opmerking was over aanlopende remmen van de achteras welke ik heb opgelost door (tijdelijk) een paar extra veertjes te plaatsen om de achterste schoen van de trommel te trekken.
Nu durfde de garage het niet aan om de auto af te melden omdat de vooerremen ook niet 100 % vrij liepen. Hier heeft de garage zelf veertjes geplaatst met het zelfde doel.
Ben benieuwd wat er zoals op de factuur komt te staan. Wel blij dat hij is goedgekeurd!! en ga z.s.m. de veertjes weer verwijderen.
Arno
Plaats reactie