Mastercilinder dual line remsysteem

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Sjoerd

Mastercilinder dual line remsysteem

Bericht door Sjoerd »

Hoi allemaal,

Ben druk bezig om mijn remsysteem te upgraden en ga naar een bekrachtigd gescheiden remsysteem.

Wat me nu alleen niet echt duidelijk wordt, zit er verschil tussen de dual line master cilinder van een 88" en die van een 109"? Ik weet dat het bij de singel line systemen wel zo is maar of het bij de dual line systemen ook zo is kan ik dus niet goed achterhalen. Ik heb overigens een 88" met enkele remcilinders op de vooras. Hopelijk kan iemand mij helpen.

Alvast bedankt,

Groetjes Sjoerd.
Dennis101

Re: Mastercilinder dual line remsysteem

Bericht door Dennis101 »

Ja, daar zit verschil in.
De 88" heeft een hoofdremcilinder met een kleinere boring (partnr. 569671) als de hoofdremcilinder van een 109" (partnr. 90577520).
Bovengenoemde nummers zijn voor de optioneel geleverde bekrachtigde gescheiden hoofdremcilinders van voor juni 1980, dus met de UNF nippels.

Voor jouw remsysteem mag je ook de hoofdremcilinder voor een 109" gebruiken. De pedaalslag wordt iets korter en de bediening een fractie zwaarder. Ze zijn in het algemeen wel beter verkrijgbaar en daardoor goedkoper, tevens laat je de mogelijkheid open om later 11" trommels voor te monteren.

Dennis B.
Sjoerd

Bericht door Sjoerd »

Hmmmm, daar was ik al bang voor, dat betekend dat ik eerst eventjes ga kijken of de huidige (569671) master goed is en blijft, mocht deze het enigzins niet naar wens doen dan bouw ik gelijk door naar die van een 109 inclusief de 109 trommels en ankerplaten.

Weet je misschien ook wat het verschil is tussen de twee dual line mastercilinders die volgens mij beide voor de 109 zijn, de NRC6096 en 90577520, da's ook weer zoiets wat ik niet helder krijg aan de hand van mijn partsmanual.

Dennis bedankt voor het verrijken van mijn kennis.

Groet Sjoerd
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

De NRC6096 is de hoofdremcilinder voor de modellen na juni 1980, met als grootste constructieve verschil dat deze metrische leidingaansluitingen heeft.
Van buiten zijn ze duidelijk te herkennen aan het rechthoekige lage reservoir.
De 569671 en 90577520 hebben een reservoir met rondere hoeken en is een stuk hoger.
Het kan wat verwarrend zijn, want de NRC6096 ziet in het echt niet zo uit als in het onderdelenboek is afgebeeld.

De 569671 en 90577520 zijn alleen in het optional equipment boek te vinden.

Dennis B.
Sjoerd

Bericht door Sjoerd »

Ok van daar, 'k snapte er al niet zo veel van.

Bedankt voor de duidelijke uitleg, dan heb ik volgens mij in mijn 109 2a al zo'n nrc 6096 zitten en ga ik dat in de 88 ook maar zo maken lijkt me handig twee auto's twee gelijke systemen.

Nogmaals dank,

Sjoerd
Plaats reactie