Goed nieuws, slecht nieuws

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Frasse

Goed nieuws, slecht nieuws

Bericht door Frasse »

Tijdje geleden een schema geplaatst zoals ik mijn extra lampen wil aansluiten.
Goede nieuws is: alles is aangesloten, de motor start nog zonder vonken/vlammen/ed (misschien werkt de zekering toch :-), bedankt voor de tip )
Lichten werken, het ziet er goed uit. lampen staan op het dak... alleen ze doen het niet :-(
Probeerde nog wat aansluitingen om te wisselen, maar gezien mijn electra kennis ben ik bang dat zometeen niets meer werkt.

Heeft iemand een idee? Zit zelf aan de aarde te denken, maar kan dat dit probleem geven?. Vanuit de lampen heb ik aangesloten op de dakdrager, en vanaf het relais op de aarde van de sigaretten aansteker.
Andy en Amanda

Re: Goed nieuws, slecht nieuws

Bericht door Andy en Amanda »

Moet je je aarde niet naar je chassis halen? Ik ben ook maar een electraleek dus ik hoop dat een deskundige reageert!

Groeten
Andy
110 300Tdi, Cool Runnings
Laurens - laroChunky:)

Bericht door Laurens - laroChunky:) »

Mogelijk -heb je een gecoat roofrack?- is het inderdaad de aarde.
Probeer je roofrack eens te aarden met bv een startkabel. Als dat werkt kan een aardedraadje van roofrack naar auto al voldoende zijn.

En verder: check, check, ckeck. Meten is weten. Bij de schakelaar, voor de zekering, achter de zekering, na het relais etc.

Succes!!
Jan Herman

Bericht door Jan Herman »

En gebruik hiervoor een draad met een zekering erin!!!!!
De hoeveelheid stroom die een accu kan generen is niet te onderschatten.
Jan Herman
Stumpertje S III 2,25 D

Bericht door Stumpertje S III 2,25 D »

zitten er wel lampjes in ?
Anders ff testen door een lamp direct op de accu aan te sluiten met 2 kabeltjes, dan moet ie het zeker doen.
Ik kan morgen of woensdag ook ff met de meters langskomen
Frasse

Bericht door Frasse »

Dat heb ik nog niet getest :-).
Weet nu wel dat de zekering handig is, heb er eentje id ehet niet meer doet.

Was wel gaaf. als ik het stadslicht aan had, en de switch aan zette, ging mijn normale grootlicht aan... *confused*

heb op het relais wat draden omgezet, en gemeten.. vreemde is dat als de switch uit staat, ik soms wel stroom daar meet, en als die aan staat niet meer...

sinds ik in de schuur het licht alleen aankreeg als ik met cirkelzaag aanzette, mag ik met de 220 niet meer spelen :-(
en nu dit weer ziet, mag ik zometeen niet eens meer met een elctrische trein spelen :-)

Hulp kan wel eens handig zijn, heb nog maar 5 zekeringetjes liggen. en het relais maaktte al vreemde geluiden...

Heb opgeschreven wat wat doet, en btw er zitten lampen in, maar die heb ik zelf vervangen... heb nog wel een accu ergens liggen, en dan proberen...
Patrick

Bericht door Patrick »

Hey,

Zal ik binnenkort niet 'ns FF langskomen met Moose (met sticker ;-) of Excalibur, voordat we brand hebben?

Is de straat al weer toegankelijk?

Je bent toch wel goed verzekerd?

4x4-groeten,
Patrick
www.4x4andmore.com
Frasse

Bericht door Frasse »

Hej hej

Straat is vanuit het oosten goed toegankelijk. weet niet wat de verzekering zegt, maar het klinkt als onkunde :-) plus is los als ik niet in de buurt ben :-)

Marco steld ook al voor om langs te komen. Moet zeker gaan lukken. altijd welkom om een kop koffie te komen drinken

Greetz
Frasse
fred101

Bericht door fred101 »

Als je de schakelaar omzet moet het relais een klikje geven. Doet het dat dan is dat deel in orde. Dan meet je spanning op de toevoer naar het relais, dus de draad van de accu naar het relais (rood op relais, zwart op massa, meter in spanningstand DC, niet stroom meten)Staat daar spanning dan is dat deel ook goed. Dan zet je de meter op de uitgang van het relais, dus de draad naar je lampen. Hierop de rode, de zwarte pin weer aan massa. Met het relais uit meet je daar 0V, met het relais ingeschakeld meet je iets van 12-14V. Als dat het geval is staat er spanning op je lampen, deze kan alleen niet weg, dan heb je geen aarde of is je lamp defect.
Die draad kun je van je relais afhalen en direct aan de plus leggen, nu moeten ze branden. Als hij los is en er dus zeker geen verbinding met de accu is kun je de rode pen op de draad zetten, d zwarte aan massa en de meter op Ohm/weerstand. Je moet nu een waarde krijgen. Meet hij oneindig dan is er ergens een onderbreking (lamp kapot of geen aarde)

Rustig 10x lezen, kettingzaag weg houden en rustig stap voor stap doormeten, en aub, please enz niet zomaar stekers verwisselen.
De kans op kortsluiting is groter dan de kans op succes.

Fred
Plaats reactie