Koelvloeistof kleur

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
LaroFly TD5/90

Koelvloeistof kleur

Bericht door LaroFly TD5/90 »

Maakt het wat uit als je b.v groene en gele koelvloeistof door elkaar gooit
ruben

Re: Koelvloeistof kleur

Bericht door ruben »

Helaas zegt de kleur niet altijd alles. Om dat zeker te weten moet van beide de chemische samen stelling weten.

Officieel mag je twee verschillende koelmiddelen niet mengen... Maar in praktijk wordt het wel zeer frequent gedaan.

Ruben
LaroFly TD5/90

Ja dan heb ik dus een probleem, ik weet niet wat er in zit. Ik zie alleen de kleur?
Sjoerd

Bericht door Sjoerd »

Hoi Rob,

Deze vraag kun je goed opzoeken in het archief, hij is enkele maanden geleden volledig uiteengezet.

Groet Sjoerd
Ruben

Bericht door Ruben »

Mocht je er zeker van willen zijn dat je geen 'problemen' krijgt alles aftappen en de voorgeschreven vloeitstof gebruiken.

In theorie wordt er echt een duidelijk onderscheid gemaakt tussen verschillende koelvloeistoffen, volgens mij word er in de praktijk niet zo nauw gekeken....

Ruben
Ex-fietser

Bericht door Ex-fietser »

Volgens de fabrikanten mag er niets gemengt worden. Logisch ook. Garanties kun je dan niet meer geven namelijk. Of er veel verschil zit tussen de koelvloeistoffen onderling weet ik niet. Ik zelf heb het idee dat de verschillen onderling niet heel groot zijn. Er zit overigens wel een wezenlijk verschil tussen koelvloeistof en antivries. Dat mag je niet mengen. De samenstellingen zijn heel anders.
Ik heb voor de zekerheid alles vervangen door koelvloeistof van hetzelfde merk. Voor de kosten hoef je het niet echt te laten.
Let alleen op dat je het motorblok waarschijnlijk niet helmaal leeg krijgt. Bij mijn series zit er aan de zijkant van het blok een kraantje om het blok leeg te laten lopen. Mischien zit dat er bij een td5 ook. Er zijn vast wel prikkers die dit weten.

Arnold.
LaroFly TD5/90

Bedankt voor de raad. Heb Alles er uit laten lopen en nieuwe er in gedaan. Ben ik in een keer klaar en weet nu wat er in zit.
Plaats reactie