kleppen stellen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
roderiquez

kleppen stellen

Bericht door roderiquez »

misschien is het een stomme vraag.... Maar hoe krijg ik mijn krukas in het BDP? Ik heb al via het luikje op het vliegwielhuis proberen te kijken maar ik ben het vliegwel wel 10x rondgeweest en ik kon niks vinden. Ik wil namelijk mijn kleppen stellen. Want als ik weet dat ik cylinder 1 in BDP heb, weet ik als ik deze 180 graden verderdraai (ik merk hem dan op de krukaspoelie), dat nummer 3 in het bdp sta (de volgorde is 1-3-4-2). En dit doe je dan zo verder. Is deze redenatie goed of ben ik dan volledig verkeerd bezig? Ik weet dat de speling 0,25 mm voor de inlaat en uitlaat kleppen is.
Of moet ik handmatig de krukas draaien totdat klep1 net gaat tuimelen, en dat ik dan 8 kan gaan stellen?
Wiecher

Re: kleppen stellen

Bericht door Wiecher »

Regel van 9 is het gemakkelijkst, dus klep 1 bediend klep 8 stellen, klep 2 bediend klep 7 stellen enz., wel even de bougies er uit, draait een stuk eenvoudiger.
Bovenste dodepunt kan natuurlijk ook op de krukaspoelie gemarkeerd zijn. (bij series 3) De markering op het vliegwiel (series 2) is vaak erg moeilijk te zien en je kunt er ook al niet erg gemakkelijk bij. Groet, Wiecher.
wim

Bericht door wim »

Meest makkelijk is de regel van 9 (bij 8 kleppers). Aan krukaspolie rechtsom draaien met zwengelsleutel door de bumper, tot je ziet dat een klep open gaat (naar beneden). Zolang doordraaien tot hij niet meer daalt. Deze klep staat dus volledig open. Is bv klep 3 (tellen van voorzijde=distributiezijde) die open staat.
9 -/- 3 = 6, je kunt nu klep 6 stellen. Bij deze na stellen tuimelaar met stift merken en weer draaien etc. etc.
Je hebt dus voor klepspelingen stellen helemaal geen bdp of graden nodig.
Mvg
Wim
roderiquez

oke super! Bedankt voor de reacties. Het ging trouwens om een diesel, maar de goeilstiften eruit draaien geeft dus ook hetzelfde effect. Ik probeer het meteen van de week!
Ex-fietser

Bericht door Ex-fietser »

Het is niet nodig om de gloeistiften er uit te halen. Als je lanzaam draait komt hij wel door de compressie heen. Ik zette een dikke schroevendraaier dwars in het aangrijppunt van de slinger en draaide daar aan. Tegenwoordig gebruik ik een slinger om kleppen te stellen.

Arnold.

Arnold.
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Ik heb de gloeistiften er ook nog nooit uit gedraaid om kleppen te stellen, ook als ze gemonteerd zijn krijg je de motor nog gemakkelijk rond zolang je niet te snel draait.
Bovendien is de kans aanwezig dat de gloeistiften beschadigen bij het verwijderen en vooral bij het weer terugplaatsen terwijl dat niet nodig is.

Dennis B.
robert

Bericht door robert »

en voor de zekerheid....aan welke kant begin je te tellen met de kleppen?
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Het tellen begint aan de voorkant, maar op zich maakt het niet uit want als je vanaf de achterkant telt werkt het ook.

Dennis B.
roderiquez

ik begin inderdaad te tellen vanaf de voorkant(kant van de radiateur)
Plaats reactie