De afgelopen week, en komende week, zit ik midden in de tentamens. Het zijn een paar cruciale, en dus heb ik niet zo heel veel gedaan aan de S1.
Daarbij komt nog dat mijn broertje de digitale camera is vergeten, in een afgesloten zeecontainer, 60 km verderop
Affijn, Tot nu toe heb ik altijd alleen gewerkt in die schuur, met uitzondering van een vriend. De eigenaresse van de schuur is niet zo happig op bezoekers, maar voor mijn moeder werd een uitzondering gemaakt.
Mijn moeder heeft het project alleen nog maar van een paar foto's gezien, en ze viel stil toen ze het in het echt zag.
Er was ook iemand bij die vaak foto's maakt, en dan wat professioneler dan ik met mijn 3.0MP camera.
Dit is het resultaat:
[picasaweb.google.com]
De fotograaf heeft het album "Een Idee Dat Leidt Tot" genoemd... dat heeft dus een open einde.
De jongen in het blauw, dat ben ik. De mevrouw in het wit, dat is mn moeder
De Volvo Amazone, en de Ferguson trekker op de achtergrond zijn van die vriend. De laatstgenoemde heeft nu een vriendin en dus word er aan die twee weinig gewerkt.
Even de stand van zaken:
- Het chassis is zoals genoemd helemaal kaal
- Ik ben begonnen met slijpen en borstelen.
- De voorste gekromde outriggers heb ik er maar meteen afgeslepen, want die waren helemaal rot. Ik gooi niks weg, dus ik weet nog hoe het gezeten heeft.
- De twee uitstekende delen van de achterbalk zijn er ook af. De helft van het gewicht was zand. Het middelste deel heb ik er nog niet af, omdat ik daar geen tijd meer voor had.
- Bij het borstelen heb ik gemerkt dat vooral de onderkant slecht is. Ook de onderste lassen zijn op sommige punten slecht, waardoor rondom die las ook gaatjes vallen.
- Ik heb een mal gemaakt van de "dumb irons" (voorste veerpoten), maar helaas, deze komen niet overeen met een S3 en dus moet ik 54 ipv 21 pond betalen.
- De voorste dwarsbalk, die van het hulpstuurhuis, is ook helemaal gaar. Morgen ga ik daar nog even een mal van maken, om te kijken of die wél hetzelfde is. Ik kan geen informatie vinden, anders dan dat dat het geval is.
- De rest van de dwarsbalken zijn in goede staat.
Het gaat dus vooral om de langsliggers, outriggers en de achterbalk die aandacht nodig hebben. Op 15 mei heb ik een paar restauratie boeken (Haynes, en Lindsay Porter) gekocht, die verwacht ik een dezer dagen binnen te krijgen.
Zoals het er nu naar uitziet, laat ik een U profiel zetten, en las ik dat tegen de onderkant van het chassis aan. Misschien zelfs wel over de hele lengte, maar daar ben ik nog niet over uit. Een nieuw chassis zit er voorlopig niet in, 3400 euro is een onwijze hoop geld. Een nieuw schutbord zit er wel in, alleen twijfel ik nog tussen de nederlandse versie en de versie van Craddock.
* De nederlandse versie is met uiterste fabrieksprecisie gemaakt, dwz puntlasjes op de plek waar ze 60 jaar geleden ook zaten. (á 1200 euro)
* De engelse versie is goedkoper, 960 euro. Over originaliteit weet ik niks.
Misschien dat ik op zoek ga naar iets of iemand dat het chassis kan herstellen. Na de zomer wil ik het chassis eigenlijk klaar hebben, en misschien al de assen eronder. Het zou ontzettend goed uitkomen als ik eind van het jaar iets heb dat in ieder geval een beetje te transporteren is.
Overigens wil ik doorgaan met de borstels op de haakse slijper. Laten stralen is een optie, alleen zie ik op tegen het transport, de tijd dat je het chassis kwijt bent, en de 200 euro die het schijnt te kosten. Dat borstelen gaat aardig snel, alleen weet ik niet of mn haakse slijper het volhoud.
Geniet van de foto's, en ik sta open voor alle suggesties en commentaar.
Groeten !
Gert