accuvraagje
-
Kapitein Iglo
accuvraagje
Nou, het gaat weer lekker... zaterdag de 109 uit zijn schuur gehaald, had ongeveer 4 weken stilgestaan. Bij aankomst zag ik het al... massaschakelaar de verkeerde kant op... accu's leeg. Ik ga denk ik maar een sticker ergens plakken ofzo... MASSASCHAKELAAR UIT!!!
Omvormer en sigarettenaansteker met lampje hebben de accu leeggetrokken vermoed ik. Even aangesleept (wat is dat toch met die 109 ex-legers en accu's Gert ) en lopen, geen probleem. Half uurtje gereder, dacht dat dat wel genoeg zou zijn voor wat extra " juice" om vanmorgen te starten...not. Helemaal niks, niet eens de geruststellende klik die je hoort bij het omzetten van de massaschakelaar. Dus nu staan ze aan de lader, maar kan ik ff niet rijden helaas. Eerste keer dat ik deze aan de lader heb trouwens... niet slecht voor 3 jaar.
Mijn vraag: als die accu's leeg zijn, zoals zaterdag, hoe lang zou je dan ongeveer moeten rijden om ze weer ver genoeg op te laden om wel weer te kunnen starten? Standaard accu's 55 Ah, 480 startcapaciteit, standaard 24V ex-leger dynamo. Laadstroomlampje brandde niet tijdens rijden na aanslepen, dus ik ga ervan uit dat de dynamo nog gewoon bijlaadt.
Menno
dienumaarwachttotz'naccu'sweervolzijn.
Omvormer en sigarettenaansteker met lampje hebben de accu leeggetrokken vermoed ik. Even aangesleept (wat is dat toch met die 109 ex-legers en accu's Gert ) en lopen, geen probleem. Half uurtje gereder, dacht dat dat wel genoeg zou zijn voor wat extra " juice" om vanmorgen te starten...not. Helemaal niks, niet eens de geruststellende klik die je hoort bij het omzetten van de massaschakelaar. Dus nu staan ze aan de lader, maar kan ik ff niet rijden helaas. Eerste keer dat ik deze aan de lader heb trouwens... niet slecht voor 3 jaar.
Mijn vraag: als die accu's leeg zijn, zoals zaterdag, hoe lang zou je dan ongeveer moeten rijden om ze weer ver genoeg op te laden om wel weer te kunnen starten? Standaard accu's 55 Ah, 480 startcapaciteit, standaard 24V ex-leger dynamo. Laadstroomlampje brandde niet tijdens rijden na aanslepen, dus ik ga ervan uit dat de dynamo nog gewoon bijlaadt.
Menno
dienumaarwachttotz'naccu'sweervolzijn.
-
Dennis101
Re: accuvraagje
Als je pech hebt zou je moeten blijven rijden. Startaccu's kunnen absoluut niet tegen diepe ontlading, dus hou er voorzichtig rekening mee dat ze defect zijn geraakt.
Zorg ervoor dat de omvormer de accu niet leeg kan trekken door hem over het contactslot te schakelen of een spanningsbewaking aan te brengen die de omvormer uitschakelt als de accuspanning te laag dreigt te worden (er kan dan nog wel gestart worden).
Dergelijke spanningsbewakingsunits zijn bij elke behoorlijke caravan/camper benodigdhedenzaak te koop.
Dennis B.
Zorg ervoor dat de omvormer de accu niet leeg kan trekken door hem over het contactslot te schakelen of een spanningsbewaking aan te brengen die de omvormer uitschakelt als de accuspanning te laag dreigt te worden (er kan dan nog wel gestart worden).
Dergelijke spanningsbewakingsunits zijn bij elke behoorlijke caravan/camper benodigdhedenzaak te koop.
Dennis B.
-
Kapitein Iglo
Hi Dennis, heb daar al voorzichtig rekening mee gehouden eigenlijk... nou ja, dat zal me de kop niet kosten, maar het zou wel jammer zijn. We merken het wel. Dat half uurtje was dus niet lang genoeg? Hoewel als ze al kapot waren had dat natuurlijk ook niet uitgemaakt.
De omvormer wordt normaal gesproken ook uitegschakeld als ik die massaschakelaar omzet... maar dan moet ik dat w'el doen...!
De omvormer wordt normaal gesproken ook uitegschakeld als ik die massaschakelaar omzet... maar dan moet ik dat w'el doen...!
-
Dennis101
Met een half uur rijden zou hij eigelijk wel moeten starten, daarom vrees ik ook dat de accu's hier niet zo blij mee waren.
Een massaschakelaar kun je vergeten (zoals blijkt), maar een spanningsbewaking of schakelen over het contactslot niet.
Een massaschakelaar heb je in principe niet nodig, zonder zo'n schakelaar zou hij na weken stilstand nog gewoon moeten starten (zonder omvormer natuurlijk).
Dennis B.
Een massaschakelaar kun je vergeten (zoals blijkt), maar een spanningsbewaking of schakelen over het contactslot niet.
Een massaschakelaar heb je in principe niet nodig, zonder zo'n schakelaar zou hij na weken stilstand nog gewoon moeten starten (zonder omvormer natuurlijk).
Dennis B.
-
Kapitein Iglo
Tja, zoals het er nu naar uitziet lijkt 'e'en van de twee accu's overleden. De acculader die ik gebruik heeft een metertje wat minder laadstroom moet aangeven naarmate de accu voller wordt, maar het geeft alleen maar meer aan. Bij de andere accu lijkt het wel goed te gaan.
Als er een van de twee goed is, ga ik ze denk ik toch maar alletwee vervangen... tis zondegeld, maar misschien dat ik dan niet meer vergeet dat ding om te zetten. Zo nog maar eens checken.
Ik weiger een spanningsbewaking in te bouwen... zo stom ga ik geen tweede keer zijn.
Als er een van de twee goed is, ga ik ze denk ik toch maar alletwee vervangen... tis zondegeld, maar misschien dat ik dan niet meer vergeet dat ding om te zetten. Zo nog maar eens checken.
Ik weiger een spanningsbewaking in te bouwen... zo stom ga ik geen tweede keer zijn.
-
andrek
Heb het zelfde gehad
Zat bij mij nog wel een beetje puf in
Heb een half uur gereden maar niet starten
Daarna nacht aan de lading
Nog niet helemaal vol
Daarna lange rit van anderhalf uur en nu ie het weer ok
Dus misschien is er bij jou ook nog hoop
Zat bij mij nog wel een beetje puf in
Heb een half uur gereden maar niet starten
Daarna nacht aan de lading
Nog niet helemaal vol
Daarna lange rit van anderhalf uur en nu ie het weer ok
Dus misschien is er bij jou ook nog hoop
-
Kapitein Iglo
dat gaan we dan binnenkort eens proberen... heb de boel al opgeruimd. Kom er pas volgend weekend weer aan toe...
Maar ik ga het wel proberen, misschien is er nog iets mogelijk, dank!
Menno
Maar ik ga het wel proberen, misschien is er nog iets mogelijk, dank!
Menno