Het P*#G@^T 306 (benzine, 2.0 xsi) van vrouwlief slaat regelmatig spontaan af bij lage toeren. Nu verdenk ik de Lambda Sonde. Die dingen kosten nieuw iets te veel (zeker omdat ik niet zeker weet of ie stuk is) van het goed en via de reguliere manieren kom ik niet aan een 2e-hansie....
-Iemand suggesties waar ik eraan kan komen ??
-Het ding is 2 draads, zou hij te omzeilen zijn ?? (kostsluiten of juist niet..)
Er zijn universele lambdasondes te koop. Is een kwestie van het oude draadje doorknippen en de stekker aan de nieuwe solderen. Krimpkousjes er omheen en klaar is klara. Ook die zijn trouwens niet heel goedkoop, maar het scheelt toch meestal wel een paar losse centen t.o.v. origineel.
Kijk trouwens eerst even de stekkerverbinding na. Ik heb een keer meegemaakt dat een of andere heldere kwikfitter de stekker niet goed in elkaar had gezet na het vervangen van een uitlaatbocht. Is toch heel sneu dat je daar achter komt terwijl je al een nieuwe sonde in huis hebt gehaald.
Wat is trouwens het bouwjaar van dat ding? 16 klapper of 8 klapper?? Motorcode??? Misschien kan ik wat info vinden waarmee je de boel door kunt meten.
nieuwe sonde kost € 95,00. Best veel geld voor een gok....
Verdenk de P. ervan ergens een lucht- of vacuumlek te hebben.... dan krijg je de zelfde reactie....
Hang dat ding eens aan een 4-gastester..(bij een bedrijf dat APK-keuringen kan uitvoeren) en laat er eens een deskundig monteur na kijken, dan weet je al heel wat meer... (je woont zeker niet in Brabant, hè ??)
Je kunt de sensor ook losnemen en dan het motor gedrag beoordelen. (mm-lampje gaat dan waarschijnlijk wel branden)
Waarschijnlijk heeft de auto echter ook een stappenmotortje voor de stationairregeling. Deze stappenmotortjes zijn ook vaak een bron vanhet afslaan. Controleer ook zeer goed of de pennetjes in de stekker op de stappen motor niet zijn open gebogen, komt vaker voor bij Peugeot...
Controleer goed alle doorverbindstekkers in de motorruimte.
Als laatste misschien niet de meest logische, maar ook een bekendere storing: de bobine. De bobine kan piekspanningen aan de motor computer afgeven. Uit mijn hoofd geldt ook bij de motor computer dat de aansturing van de bobine op het zelfde deel van de print zit als de stationair regeling.
Nog een tipje: als de auto veel stads/file verkeer rijdt: neem stekker van de motor computer een een nachtje los. Neem de auto de dag erna mee voor een flinke proefrit en belast de motor wat zwaarder: hogere toerentallen en diep het gas intrappen.
Mijn golf variant heeft ook kuren met de sonde na een paar uur volgas op de duitse autobahn gaf hij storing paar uur later was het lampje weer uit.
maand later zelfde geval op heenreis, op terugreis ging hij pas aan het einde van de rit en bleef branden dus kon ik er mee naar de garage om uit te lezen.
sonde "was onderbroken" vervanging kost 270€ dat heb ik dus maar niet laten doen.
Merk niets aan de auto! vraagt de monteur aan zijn baas zal ik de storing er uit halen? die zegt ja.
Nu is dus het lampje uit, betekend dat de storing er nu niet is en gaat hij weer branden als de storing weer aanwezig is, of is de storing nog aanwezig ?
een lambda sensor geeft de motor-ecu informatie over de uitlaatgassen. En wel het zuurstof gehalte in de uitlaat tov van het gehalte in de buitenlucht.
De sensor geeft een spannig af tussen ongeveer 0 en de 1 volt. Dit wordt tot stand gebracht door een chemische reactie in de sensor zelf.
1 volt is voor een rijk mengsel (lambda is laag (lager dan 1) bij een 4-gasmeting)
0 volt is voor een arm mengsel (lamba is hoog (hoger dan 1) bij een 4-gasmeting)
Wat doet de motor-ECU nu met deze waarden:
De motor computer verrijkt (meer brandstof) het mengsel als het te arm is en verarmt (minder brandstof) het mengsel als het te rijk is. Dit pendelt continu om de lambda waarde 1 heen en weer. (dus tussen de 0 en de 1 volt).
Aanvulling:
Lamba sensor doet het alleen als deze warm is. (vele type sensoren hebben ook een voorverwarming).
Jouw vraag: Als de motor computer een waarde ontvangt welke niet correct pendelt of dat er gewoon een verkeerd signaal wordt ontvangen zal deze computer een storing geven. Gezien de storing is opgetreden tijdens een 'extremere' rit kan het goed zijn dat je er in nederland tijdens 'normaal' rijden geen last meer van krijgt.
Bedenk overigens wel dat de sensor ook een verkeerde waarde geeft als er een verkeerd mengsel in de uitlaat komt. Dus niet altijd de sensor de schuld geven als de waard niet correct is. Het kan best zijn dat de motor te rijk loopt of iets dergelijks.
blabla wat een berg theorie, ik hoop dat het iets duidelijk maakt.
Ruben