Chassis galvaniseren
-
branko
Chassis galvaniseren
Weet iemand meer over het galvaniseren van een chassis, en dan het liefst uit eigen ervaring?
Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar word er niet veel wijzer van.
Er zijn 2 soorten: thermisch en electrolietisch verzinken.
Deze laatste zou mijn voorkeur hebben omdat het "koud" gebeurd.
Probleem waar vind je een bedrijf dat een bad in landrover maten heeft?
Wat is kwalitatief beter?
Etc,etc.
Waarom koop je geen kant en klaar chassis?: omdat mijn 130 verlengd is naar 133, en dit ook op het kenteken staat, en 133 inch geen standaard maat is.
Ben zeer benieuwd.
Branko.
Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar word er niet veel wijzer van.
Er zijn 2 soorten: thermisch en electrolietisch verzinken.
Deze laatste zou mijn voorkeur hebben omdat het "koud" gebeurd.
Probleem waar vind je een bedrijf dat een bad in landrover maten heeft?
Wat is kwalitatief beter?
Etc,etc.
Waarom koop je geen kant en klaar chassis?: omdat mijn 130 verlengd is naar 133, en dit ook op het kenteken staat, en 133 inch geen standaard maat is.
Ben zeer benieuwd.
Branko.
-
Jurriaan
Re: Chassis galvaniseren
Hebben ze voor de Nederlandse 130 niet slechts de ophanging van de achteras veranderd om aan die andere lengte te komen? Volgens mij is het chassis gelijk gebleven aan die van een 130.
Jurriaan.
Jurriaan.
-
frank
In drente bij coevorden zit een bedrijf Zincoat. Hier kun je alles laten galvaniseren; ik heb er mijn aanhangers, rolkooien lierbumpers ed laten galvaniseren. Let op ze willen alleen super schone en goed doorboorde onderdelen. Het chassis stralen is dus niet voldoende; ook de binnenkant moet brandschoon zijn. Hiervoor kun je een meubel-loogbedrijf vragen of die jouw chassis net voor een nieuwe badvulling willen reinigen.
Zincoat galvaniseerd thermisch (als ik het goed heb) dit geeft een laag zoals ook aanhangers hebben en ook zoals de gegalvaniseerde chassis van marsland etc. Dit is zeer robuust. Zlf heb ik dit regelmatig overwogen, maar:
De chassis rails van nieuwe gegalvaniseerde chassis zijn vaak dikker dan van originele LR chassis. Het thermisch verzinken geeft een soort spanningsvrijgloei effect van het chassis. staal tot 2-3 is eigenlijk wat dun en kan gaan trekken. Ook je chassisnummer zal vollopen met zink. Wellicht heeft een ander een tip hoe je dit kunt voorkomen (vet?).
Laat even weten wat je hebt gedaan.
PS een schubord zou ik nu zeker galvaniseren ook al trekt deze een beetje krom. Ik wordt nl gek van de roestwormen.
Groeten,
Frank
Zincoat galvaniseerd thermisch (als ik het goed heb) dit geeft een laag zoals ook aanhangers hebben en ook zoals de gegalvaniseerde chassis van marsland etc. Dit is zeer robuust. Zlf heb ik dit regelmatig overwogen, maar:
De chassis rails van nieuwe gegalvaniseerde chassis zijn vaak dikker dan van originele LR chassis. Het thermisch verzinken geeft een soort spanningsvrijgloei effect van het chassis. staal tot 2-3 is eigenlijk wat dun en kan gaan trekken. Ook je chassisnummer zal vollopen met zink. Wellicht heeft een ander een tip hoe je dit kunt voorkomen (vet?).
Laat even weten wat je hebt gedaan.
PS een schubord zou ik nu zeker galvaniseren ook al trekt deze een beetje krom. Ik wordt nl gek van de roestwormen.
Groeten,
Frank
-
Gerben tB
Branko
Neem eens contact op met Marcel Evertzen (Hypo) zijn vrouw werkt volgens mij bij een dergelijk bedrijf in Hengelo
Neem eens contact op met Marcel Evertzen (Hypo) zijn vrouw werkt volgens mij bij een dergelijk bedrijf in Hengelo
-
Bart74
schoon maken... en chassisnummer leesbaar houden
Is het chassis van een 130 aan de binnenkant 1 gehele koker of zitten er ook ergens schotjes in gelast?
Ik zat er aan te denken om mijn chassis met de hoge drukspuit schoon te maken aan de binnenkant. Met zo'n ding die je ook kunt gebruiken om riool te ontstoppen...
En de andere vraag.. al eerder genoemd.. hoe behoud je het chassisnummer leesbaar?
Iemand suggesties?
Bart
Ik zat er aan te denken om mijn chassis met de hoge drukspuit schoon te maken aan de binnenkant. Met zo'n ding die je ook kunt gebruiken om riool te ontstoppen...
En de andere vraag.. al eerder genoemd.. hoe behoud je het chassisnummer leesbaar?
Iemand suggesties?
Bart
-
branko
Oei het is dus minder makkelijk als ik dacht.
Blijkbaar zijn er niet veel mensen die dit in nederland hebben laten doen.
Hoe het chassis [ hij is inderdaad verlengd, de assen zijn niet naar achteren geplaatst] er van binnen uitziet weet ik niet, dus ook niet of er nog schotjes inzitten.
Maar daar komen we wel achter, moet toch nog het een en ander aan gelast worden.
Gerben ik zal kijken of ik contact met hypo kan krijgen.
Ik houd jullie op de hoogte.
Branko.
P.s. had een bedrijf in almelo, maar hun bad is niet diep genoeg [ 135cm in plaats van 155cm, en het chassis draaien was volgens hun geen optie, jammer].
Probeer het ook nog in Dieren, maar dat is thermisch.
Blijkbaar zijn er niet veel mensen die dit in nederland hebben laten doen.
Hoe het chassis [ hij is inderdaad verlengd, de assen zijn niet naar achteren geplaatst] er van binnen uitziet weet ik niet, dus ook niet of er nog schotjes inzitten.
Maar daar komen we wel achter, moet toch nog het een en ander aan gelast worden.
Gerben ik zal kijken of ik contact met hypo kan krijgen.
Ik houd jullie op de hoogte.
Branko.
P.s. had een bedrijf in almelo, maar hun bad is niet diep genoeg [ 135cm in plaats van 155cm, en het chassis draaien was volgens hun geen optie, jammer].
Probeer het ook nog in Dieren, maar dat is thermisch.
-
roderiquez
Re: schoon maken... en chassisnummer leesbaar houden
Je kunt een plaat(je)lassen over het chassisnummer. Er schijnt ook een middel te zijn dat je kunt smeren over de delen die niet mogen worden behandeld. Zoek dit forum eens na, staat een genoeg op! En vraag je verzinker eens, die heeft er ongetwijfeld een middel voor!
-
Niet meer zo Lightweight
Bestaand chassis galvaniseren is een minder goed idee. Er zijn diverse overlappende plaatdelen waar zuur achter kan blijven en zijn verwoestende werking kan doen. Ook moeten er overal gaten geboord worden om een goede doorstroming van zuren, spoelmiddelen en uiteindelijk ook het vloeibare zink te laten in- en uitstromen. Btw, elektrisch verzinken is sowieso geen optie, is een veel te dun laagje dat maar enkele jaren bescherming geeft.
Kees
Kees
-
Surrender
Hoi Branko,
Kijk eens voor de aardigheid op de volgende site:
[www.sdvonline.nl]
Er gaat een wereld aan tips voor je open met name over de voorbereiding en hoe aan te leveren.
Ik zou gaan voor vuurverzinken (onderdompeling) dit is het dikste.
Spreek wel af of ze het bad van te voren afschuimen zodat er geen vuiligheid in je zinkwerk komt en vraag of ze het chassis wat langer kunnen laten hangen evt tegen meerprijs. Dan wordt het metaal van het chassis warmer en dat heeft als voordeel dat de zink niet zo snel stolt en er beter vanaf kan druppelen. Dit voorkomt ophoping van veel zink op het laagste punt.
In Reuver (noord limburg) ligt de verzinkerij Thielco. Zij leveren perfect zinkwerk en kunnen duplex leveren( zink en poedercoating). Zij werken veel met transportbedrijf "de Vlieger"uit Reuver. Misschien kunnen die ook het transport verzorgen.
Veel succes ermee.
Groet Marcel
Kijk eens voor de aardigheid op de volgende site:
[www.sdvonline.nl]
Er gaat een wereld aan tips voor je open met name over de voorbereiding en hoe aan te leveren.
Ik zou gaan voor vuurverzinken (onderdompeling) dit is het dikste.
Spreek wel af of ze het bad van te voren afschuimen zodat er geen vuiligheid in je zinkwerk komt en vraag of ze het chassis wat langer kunnen laten hangen evt tegen meerprijs. Dan wordt het metaal van het chassis warmer en dat heeft als voordeel dat de zink niet zo snel stolt en er beter vanaf kan druppelen. Dit voorkomt ophoping van veel zink op het laagste punt.
In Reuver (noord limburg) ligt de verzinkerij Thielco. Zij leveren perfect zinkwerk en kunnen duplex leveren( zink en poedercoating). Zij werken veel met transportbedrijf "de Vlieger"uit Reuver. Misschien kunnen die ook het transport verzorgen.
Veel succes ermee.
Groet Marcel