bij welke snelheden schakelen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
marco

bij welke snelheden schakelen

Bericht door marco »

beste mensen,

bij welke snelheid moet je bij een defender td5 ongeveer schakelen, dus in ze tot...en dan naar ze 2 bijvoorbeeld, misschien een beetje een rare vraag, maar vraag me een beetje af of ik evt. niet te gauw schakel ivm het motorgeluid.

groet,

marco
Kapitein Iglo

Re: bij welke snelheden schakelen

Bericht door Kapitein Iglo »

Ik zou dat eerder relateren aan toeren dan aan snelheid... en je moet de turbo wel even op gang laten komen. Maar volgens mij doe je zoiets voornamelijk op gevoel .
Apke

Re: bij welke snelheden schakelen

Bericht door Apke »

Afhankelijk van de acceleratie, te verplaatsen massa (aanhanger) of helling van de weg, moet je wat langer doortrekken of eerder schakelen.

Waarschijnlijk is er wel ergens motorinformatie te vinden met momenten <=> toerentallen en vermogen <=> toerentallen.
Bij zware belasting (of snel accelereren) kan het handig zijn om in de eerste twee versnellingen wat verder door te trekken om de turbo op toeren te laten komen.

Een goed afgestelde diesel motor is begrenst op z'n maximale toerental (teven een beveiliging tegen op hol slaan). Bij het optrekken en doorschakelen kan je de motor best flink tekeer laten gaan als dat nodig is.

Er is wel een kanttekening die ik wil maken:
Zorg ervoor dat de motor en de olie goed warm zijn voordat je deze flink aan het werk zet.
Nadat je stevig bezig bent geweest, gun de motor (en je turbo) de tijd om af te koelen voordat je deze uit zet.

Een goed opgewarmde en onderhouden motor kan je bijna niet over de kop trekken, uitzonderingen daargelaten (constant plankgas in z'n 1 is niet echt aan te bevelen).

Apke
Plaats reactie