Viscofan V8

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Henk Bossinade

Viscofan V8

Bericht door Henk Bossinade »

hallo medeprikkers,ik heb een vraag over de viscofan van een 3.5 V8 carb.Bij welke koelvloeistoftemperatuur treedt deze in werking en wanneer schakeld deze weer uit?Ik heb al in het archief gezocht,maar kon hierover niks vinden.Vr gr Henk B.
Andrew V8 RRC

Re: Viscofan V8

Bericht door Andrew V8 RRC »

de visco vin draait continu mee deze zal afankelijk van de temperatuur mee of minder hard meedraaien.

er komt geen electronica aan te pas.

het is namelijk een visco kopeling dat will zeggen dat er een twee tal scijven in ziet met een partij olie als de olie warmer wordt zet het uit en wordt het zaakje een geheel, oftewel de vin draait mee.

deze vinnen controleren is eigenlijk een kwestie van voelen deze mot stroef te draaien zijn (als de motor koud is en uit staat) doet deze dat niet dan is hij aan vervanging toe.

ik heb er wel eens een in het verleden met een moker bewerkt als nood oplossing, door de behuizing plat te slaan.

Groet Andrew.
paulus

Bericht door paulus »

henk,

de visco koppeling werkt op de viscositeit van de olie die er in zit.
hoe warmer de olie hoe zwaarder die gaat draaien.
als hij koud heel soepel draait dan is ie stuk en waarschijnlijk lek
als je in nood zit kan je hem met een lijmklem plat draaien zodat hij altijd mee loopt, niet te lang zo mee rijden want dat vindt de waterpomp niet fijn

groet paul

(ik ben de lange mrbro,s niet vergetn)
Henk Bossinade

Bericht door Henk Bossinade »

Ok,dank heren! vr. gr .Henk B.
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Exacte gegevens over de in en uitschakeltemperatuur van de viscofans met bi-metaal gestuurde klep zijn mij niet bekend, ik heb deze gegevens tenminste niet kunnen vinden.
Zoals uit de andere reacties blijkt is er ook erg weinig bekend over de werking van de viscofans die door Land Rover gebruikt zijn.

Hier kun je in het kort lezen hoe de twee types viscofan werken:

[www.prikpagina.nl]

Grofweg kun je stellen dat de viscofans vanaf de 90/110 het type met bi-metaal zijn, te herkennen aan de bi-metaal krul aan de voorzijde van de visco. In het werkplaatshandboek van de Defender 300TDI staat een mooie doorsnede tekening en uitgebreide uitleg over dit systeem.

Dennis B.
Plaats reactie