110- 200tdi, net gekocht nog niet in bezit, originele versnellin

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Ronaldh

110- 200tdi, net gekocht nog niet in bezit, originele versnellin

Bericht door Ronaldh »

Hoi Allemaal,

Onlangs hebben we bij laro4x4 een mooie 110 gekocht uit 1985 waar een 200tdi blok van een Discovery in is gezet. De oorsponkelijke versnellingsbak is wel blijven zitten.
Van de een hoor ik dat een 200Tdi blok het beste is met de versnellingsbak van de disco en van een andere hoor ik weer dat het blok met orignele bak van de defender het beste is qua overbrenging van het vermogen op de weg. Dit alles weer te maken met de top snelheid, verbruik, vermogen in het terrein etc.

Hoe zien jullie dit? Alvast bedankt!!
Marc-my-Words

Re: 110- 200tdi, net gekocht nog niet in bezit, originele versne

Bericht door Marc-my-Words »

RonaldH,

Met een Disco-tussenbak - de hoofdbak kan gewoon blijven zitten - heb je in High-Gear iets lagere toeren (ongeveer een halve versnelling) als met een normale 110 tusenbak.
Dat is dus rustiger en zuiniger in het gebruik - zolang je niet alleen bergweggetjes rijdt en/of geen zware lasten torst of trekt (want dan maak je te weinig gebruik van de interessante snelheden/toeren).
Er zijn mensen die liever de originele gearing gebruiken, het is ook een beetje de vraag van rijstijl (en wellicht is ook niet iedere motor hetzelfde).
Met een Disco-tussenbak blijft het Low-Gear ongewijzigd dus de terrein-capaciteiten blijven ongewijzigd (alleen zal je iets eerder Low moeten kiezen omdat 1e High dus ook een halfje hoger ligt).

Marc
Puffino

Bericht door Puffino »

Er wordt heel wat "raak gekletst" op dit onderwerp. Zo ook door mij, komt ie:
- welke bak zit er nu in die jij de oorspronkelijke noemt? Oudere bakken uit die tijd hebben nog al eens zwakkere lagers. Daarin verschillen ze onder andere van nieuwe bakken, zelfs als ze dezelfde overbrenging hebben. Een enkele bak (zoek even op wat steekwoorden in het archief, zoals "56A overbrenging lagers lt77" etc.
- De overbrengingen van de bak worden met name bepaald dor de tussenbak, niet door de hoofdbak. Beiden hadden tenslotte een LT77 erin. Waarin weliswaar wel verschillen voorkomen, maar die zijn minder dan die in de tussenbak. De tussenbak van de disco heeft (vaak, hoe vaak weet ik niet) een 1.22 verhouding, welke de Disco goed op weg helpt, maar voor een Defender te zwaar is, die is best af (zo wordt algemeen aangenomen) met een 1.4 reductie. De oudere bakken van de 110 waren nog al eens 1.667 uitgerust, te licht voor een 200tdi.
- Mijn verhaal gaat alleen maar op met min of meer standaard formaat banden. De disco kan een zwaardere overbrenging aan omdat ie kleinere banden heeft..... Ga je nou superswampers 40" monteren is een lichtere bak weer handiger. TUSSNBAK bedoel ik dus he.

Sterkte met zoeken..... Is veel over geschreven en dat maakt het niet altijd makkelijker.

Advies: lekker rijden en je merkt wel of het bevalt of niet, dan kun je altijd nog aan de slag, maar om NU al meteen je nieuwe aankoop om te bouwen op allerlei theoretische verhalen, nou nee....

Sander Lelieveld
Ronaldh

Bericht door Ronaldh »

Hoi Sanders,

Dank je voor je toelichting, er is inderdaad veel over te vinden. Ik zal je advies opvolgen en gewoon mee gaan rijden en kijken hoe ie bevalt.

Voorlopig heb ik'em nog niet, de papieren liggen nog in engeland en zodra dat in orde is en terug gestuurd naar de huidige eigenaard kunnen ze hem hier invoeren. Hij is dan geel op kenteken maar wordt dan direct omgebouwd naar grijs omdat hij nog niet de oldtimer status heeft (bj 1985) en ik wel een eigen bedrijf. Voor wat fotos: lrseries3.blogspot.com

Mvg!
Ronald
Marc-my-Words

Dag Sander-Puffino,

Helemaal maar raak klets ik niet, slechts een beetje.
Ik heb een Td5 en rijd bijna altijd, althans op de vlakke weg weg in de 2e versnelling, En verder mis ik nu node de overdrive - die stuk is.
Deze overdrive zet alle versnellingen (waarin ie gebruikt mag) eentje hoger.

Aangezien ik verder een standaard 110 heb, en een Td5 maar weinig extra vermogen en koppel heeft als de Tdi's durf ik vol te houden dat voor niet te extreem gebruik een halve versnelling hoger heel prettig kan zijn.

Grotere banden ... dat maakt zeker uit, maar ... ze moeten wel heel groot zijn om veel uit te maken -- standaard 7.5x16 heb je 31 inch diameter, 9x16 geeft 34 inch dus nog geen 10%, maar dan heb je ook 10% afwijking in de snelheidsmeter (APK afkeur) en voor gewoon gebruik wel erg stevige banden (en ook 10% verschil in Low Gear). De meeste grotere banden geven slechts een paar % verschil. Dikke en ruwe banden geven aan de andere kant wellicht zoveel extra "Drag" dat je liever geen Disco-tussenbak wilt, maar als het om snelheid, geluid en verbruik gaat zijn standaard banden en Disco tussenbak echt zo gek nog niet.

Marc
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Zorg je wel dat Laro4x4 de auto invoerd? De RDW keurt een auto uit Engeland niet goed als de nummers niet kloppen, chassisnummer en motornummer.

groetjes, Bart
Ronaldh

Bericht door Ronaldh »

Hoi Bart,

Laro4x4 doet al het importeer werk. Alleen als dat allemaal juist gedaan is, dan is de koop volledig.

Bedankt!
Eric

Bericht door Eric »

Als het een gewone diesel was uit 85 zit er 1.666 overbrenging in Td en Tdi defenders hadden 1.41 overbrenging wat eigenlijk gunstiger is. Disco 1.22 is te hoog (hangt natuurlijk van de banden af)

Vind het vreemd dat de auto al hier verkocht is en papieren nog gewoon in engeland zijn! Dat mag niet want normaal vraagt de douane er al naar aan de boot of tunnel... moet nog iets met nummers getoverd worden zeker?

Bovendien als hij in engeland geel is krijg je tegenwoordig niet meer zo makkelijk op grijs (en andersom).. Tenminste zo hoor ik het de laatste tijd.
Bart van Dessel

Prima, gelukkig goed afgesproken,

Groetjes, Bart
Puffino

Bericht door Puffino »

dat "kletsen" dat was niet jij maar meer algemeen....

Sander Lelieveld
Bart van Dessel

Eric, ik heb circa 30 auto's uit UK gehaald en de douane heeft me nog nooit om de papieren gevraagd. Ik heb ook wel eens een auto opgehaald waar de papieren bij de DVLA waren voor veranderen van motornummer of type brandstof.
Maar correct me if I'm wrong.....de laatste maanden heb ik niks meer gehaald dus misschien zijn de regeltjes veranderd.
En als Laro4x4 de auto heeft gehaald dan zou ik me daar zowiezo al geen zorgen om maken,

gr, Bart
Erik

Bericht door Erik »

Hallo Eric,

Normaliter reageer ik niet op dergelijke berichten maar ik heb het gevoel dat ik dit nu wel moet doen omdat de indruk wordt gewekt dat er gesjoemeld wordt met nummers. Dit vind ik een zeer kwalijke zaak die neigt naar laster vandaar mijn reactie.

De papieren liggen in Engeland omdat de motor ombouw daar niet geregistreerd was (is in de UK niet verplicht bij voertuigen met een datum eerste toelating van voor 01-03-2001) Maar hier uiteraard wel van belang voor een correcte registratie bij het RDW. Omdat dit in Engeland een pure administratieve afhandeling is zijn de papieren naar de DVLA gestuurd om het motornummer daar te laten wijzigen. Dit is allemaal volstrekt legaal en hier is niets geheimzinnigs aan.

Kortom als je niet exact weet hoe iets werkt kun je beter je mond houden.

Gr. Erik
Paul Stroink

Bericht door Paul Stroink »

Dat lijkt inderdaad een mooie auto! Veel plezier ermee!
Ronaldh

Bericht door Ronaldh »

Dank je!
We hopen er veel kilometers mee te kunnen gaan maken.

Paul Stroink schreef:
>
> Dat lijkt inderdaad een mooie auto! Veel plezier ermee!
Marc-my-Words

No offence taken.

Ik klets soms ook maar wat.

En wat ik me bij al dit geklets afvraag: Is een Td5 nu zoveel sterker of willen die Tdi rijders de klinkers bij het stoplicht herleggen? Ik rijd nl makkelijk in de 2e weg, en had - want overdrive stuk - vrijwel net zo'n top* in de 6e als in de 5e maar wel veel minder herrie en ook nog eens minder verbruik * ± 145 km/u op de teller.
Maar dus wel lekkere snelle = standaard bandjes met iets meer dan standaard lucht.

Marc
Marc-my-Words

Dag RonaldH,

Nog even een ongevraagde suggestie. Vraag z'n productie datum op, wellicht is die nog weer maanden eerder. Misschien is het dan nauwelijks lonend om eerst naar grijs en daarna weer naar geel om te bouwen.

Marc
Ronaldh

Bericht door Ronaldh »

Hoi Marc,

Goed idee, hoe/waar kun je dat doen?
Marc-my-Words

RonaldH,

Kijk eens hieronder en/of in het archief - en om te beginnen hier:
[www.prikpagina.nl]

Er is al heel veel over geschreven.
Als je een nieuwe eerdere datum hebt moet je tzt nog een standaardverzoekje downloaden en opsturen samen met de papieren mbt de productiedatum.
(En de mijne wordt dit jaar pas 10 dus ik heb er voorlopig weinig aan.)

Maar om te beginnen eerst eens even aan het rekenen gaan of je aan de geel-grijs-geel heen en weer actie sowieso wel veel overhoudt.

Marc
Jurriaan

Bericht door Jurriaan »

Krijg je zo eentje:

[www.prikpagina.nl]

Jurriaan.
Ronaldh

Bericht door Ronaldh »

Cool!

En dat is genoeg voor de RDW/Belastingdienst om een oldtimer status eerder te krijgen? Moet je dat dan weer doorsturen naar ???
Jurriaan

Bericht door Jurriaan »

Naar de belastingdienst opsturen NADAT je auto de 25-jaar datum is gepasseerd die je met het certificaat van het Heritage Motor Centre bewijst.

De RDW kan er weinig mee is me door de telefonische helpdesk van de RDW verteld. Datum eerste toelating wordt ook niet gewijzigd.

Jurriaan.
Marc-my-Words

Jurriaan,

Het is logisch dat de datum van eerste toelating niet wordt gewijzigd, die datum is een vast gegeven. Als je maar over de verschil-leeftijd de MRB terugkrijgt, dan is het toch mooi geregeld?

Marc
Ronaldh

Bericht door Ronaldh »

Hoi J,

Dus eigenlijk is het certificaatje meer een aardigheid en heb je er mbt eerder goedkoper uit zijn niet zoveel aan?
Ronaldh

Bericht door Ronaldh »

Dus teruggaaf kan je wel krijgen??
Jurriaan

Bericht door Jurriaan »

Jawel, alleen bij de belastingdienst. RDW kan er niets mee. Zoals Marc al zei hebben zij alleen met de datum eerste toelating te doen, en met zo'n certificaat opsturen bewijs je alleen de productiedatum. Belastingdienst gaat uit van de productiedatum, als je kunt bewijzen dat die anders is dan de datum eerste toelating.

Zou niet wachten tot het teruggaaf wordt, gewoon opsturen de dag dat de auto belastingvrij is volgens het certificaat, zodat de belastingdienst dat dan gelijk kan wijzigen en je dan al gelijk wegenbelastingvrij bent.

Jurriaan, die het vast allemaal met minder woorden had kunnen zeggen
Eric

Bericht door Eric »

Hoi

Ik weet heus wel dat je daar het nummer kunt laten aanpassen. Ik snap echter niet dat mensen hier dan al zo'n auto kopen waar in feite helemaal geen papieren bij zijn!! Ik zou dan echt wel eerst netjes de papieren in orde maken voordat ik hier zo'n auto verkocht.

Heeft een vriend van mij ook een keer gedaan, zou de engelse eigenaar nog regelen; die krijgt vervolgens een ernstig ongeluk en papieren zijn dus nooit meer aangekomen..fijn als de auto dan al hier staat.

En Bart, ja ik haal niet vaak een auto; maar bij laatste 2 beide bij de douane hebben moeten aantonen dat hij als geexporteerd verklaard was. Laatste zelf politie controle op het inscheepterrein.
Eric

Bericht door Eric »

Hoi Bart,

Ik haal niet vaak een auto; maar bij laatste 2 beide bij de douane hebben moeten aantonen dat hij als geexporteerd verklaard was. Laatste zelf politie controle op het inscheepterrein.
Paul Stroink

Bericht door Paul Stroink »

Tegenwoordig zijn ze inderdaad streng, ik wordt er ook 3 van de 4 keer tussen uit gehaald tegenwoordig.
Op zich een goede zaak, er worden veel land rovers gestolen en er worden veel andere vreemde dingen mee gedaan, dit schrikt misschien weer een beetje af.
Plaats reactie