motorwissel

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Niels

motorwissel

Bericht door Niels »

Hallo,

na aanleiding van een vorig bericht, maar die staat al een aantal pagina's terug, nog een vraag.

Mag je een V8 omruilen voor een 200/300tdi? Of kan dit alleen met een andere diesel? Uiteraard is het de bedoeling om de 110 belasting vrij te houden:-)

Alvast bedankt voor de reacties. Ook namens mijn vriendin die nu ook het forum leest.

Mvg Niels
Aad Koene

Re: motorwissel

Bericht door Aad Koene »

Nee Niels,

een V8 mag je niet zomaar omruilen voor een dieselmotor.
Immers is de brandstof anders en het aantal cilinders.
Je zult dit bij de RDW moeten aanvragen.

Aad Koene.
Sjoerd

Bericht door Sjoerd »

Hoi Niels,

In principe mag je niet eens een diesel met het zelfde aantal cilinders ruilen voor een turbo diesel met hetzelfde aantal cilinders. Zodra het een andere motor is, dus met een andere motorcode dien je al bij de RDW langs te gaan voor een aanpassing van je kenteken. Domweg komt het er dus op neer dat als je een 200tdi uit een defender vervangt voor een 200tdi uit een discovery dat dit niet mag. Omdat de motor iets anders is uitgevoerd heeft hij een andere motorcode gekregen. Deze motorcode komt niet overeen met een typegoedkeuring voor de Defender dus moet je bij de RDW langs voor een geluidsmeting en dan plaatsen ze de motor, mits hij voldoet aan de eisen netjes op kenteken. Je zou Joris LW eens kunnen mailen, die heeft zijn 110 omgebouwd van V8 naar 2 of 300 TDI, misschien heeft hij wel tips voor je.

Groet, Sjoerd
joris LW

Bericht door joris LW »

Hallo niels

Je moet zo wie zo naar de rdw om de gegevens te laten veranderen van brandstof en aantal cilinders.
Als je het motorblok dat je inbouwd geen typegoedkeuring heeft dan moet je ook naar lelystad voor een geluidsmeting. ga je ook nog eens met 40% vermogenstoename dan komt daar ook nog eens een remtest bij

Bij mijn 110 zat ook een V8 met 84kw Ik heb er een 200tdi in gebouwd van een disco. Deze heeft 83kw dus geen vermogens toename. Maar het motorblok heeft geen typegoedkeuring. het motornummer komt niet voor in de defender. Dit betekende dat ik aar lelystad moest. Als je een motor neemt die uit en defender komt hen je geen probleem en nemen ze de gegevens over en is het alleen papier werk.

Groeten joris LW
Niels

Bericht door Niels »

Wat is dit forum toch leerzaam en iedereen zo behulpzaam. Het is ook goed te horen dat iemand dit al eens eerder heeft gedaan.

Het maakt het zoeken naar een 110 volgens mij wat gemakkelijker. Er is dus volgens mij nu meer keus. De motor (als ik hem zou vervangen) zou dan denk ik uit een disco gaan komen. Deze zijn volgens mij het makkelijkst te vinden (gewoon een complete disco kopen). Volgens mij maakt het dan niet zoveel uit of je een 200tdi of een 300tdi (113pk?) neemt voor het vermogens toename. Denk niet dat het veel scheelt met een V8 (122pk?).

Maar ik vraag me toch af waarom deze wissel niet zoveel voorkomt. Zijn de kosten bij het RDW dan zo hoog of doet het RDW er toch moeilijk over. Ik lees over het algemeen dat ze heel erg behulpzaam zijn..... Misschien kan iemand dit nog even toelichten.

Groeten, Niels en Paulien.
Wim Janssen

Bericht door Wim Janssen »

> Maar ik vraag me toch af waarom deze wissel niet zoveel voorkomt.

Waarom zou je zo'n mooie V8 kwijt willen?

Groeten
Wim Janssen
110 CSW "William" (V8 powered)
[wim-janssen.fotopic.net]
Niels

Bericht door Niels »

De bedoeling is dat hij me uiteindelijk naar Kaapstad brengt. Daar lijkt me een diesel beter geschikt voor.

Gr Niels en Paulien
Plaats reactie