Ja, alweer. En door het botweg verwijderen zonder enige uitleg alleen maar een kwadraat resultaat. Als ik regels overtreed kan een mailtje dat verduidelijken. Echter van de beheerder niets. Het onderstaande artikel is op geen enkele wijze in strijd met de regels. In het beste geval is het informatief en kan een wettelijke overtreding aan het licht brengen, mocht men iemand in dit stukje herkennen.
Hobbyruimte, de mooie oplossing voor het sleutelen en handelen tegen minimale investering.
Stel, je wilt graag bij je huis een handel in auto’s en onderdelen opzetten maar mag dat in verband met het bestemmingsplan. Ook de benodigde papieren voor een garage en sloperij heb je niet en de investeringen die een garage of autohandel moet doen in verband met milieueisen en veiligheidsvoorschriften wil je niet bekostigen. Ook officieel slopen is een dure bezigheid en de vergunning daarvoor een kostelijke zaak. Bovendien moet je aangesloten zijn bij de vereniging van slopers. Je mag dan wel vrijwaringen afgeven voor de gesloopte auto’s.
Wat doe je dan?
Je gaat naar de kamer van koophandel en schrijft je in op het adres dat je hebt met een ander bedrijf op een locatie die niet je woonadres is.
Je vult op de papieren handel van auto’s en onderdelen in.
Op papier is de zaak nu in orde.
Je bent daarmee officieel handelaar.
Nu nog de plaats.
Je woont in een landelijk gebied. Daar mag je helaas niet zonder de benodigde ontheffingen en regels een autogarage en sloperij beginnen. Je mag vanuit huis enkel handelen en niet aan de wagens werken. Daarvoor maak je gebruik van de gemeentelijke ontheffing die een hobbyist kan krijgen wanneer hij/zij aan meerder auto’s sleutelt. Je zegt hobbyist te zijn en met wat goede wil heb je op korte termijn een ontheffing in het kader van bestemmingsplan en milieuwetgeving.
Met die regeling kun je een aantal auto’s uit elkaar en in elkaar zetten zonder de regels van het garagebedrijf te hoeven naleven, en je omzeilt de beperkingen van een handelaar.
Koop je dan ook nog het merendeel van je handel in het buitenland in dan is je handelswaar in principe niet geregistreerd. En dus niet traceerbaar. Ook ontloop je de garantie regels en de wettelijke eisen voor verkoop van voertuigen zonder kenteken of chassis nummer. Je bent eigenlijk op dat moment schroothandelaar. Nu kun je naar hartelust slopen en verkopen, zonder de kosten die een officiële garage moet doen om te mogen blijven functioneren. Het is wel een vorm van valse concurrentie waarbij de echte garage een kapitaal moet uitgeven om te mogen werken, maar als “handelaar-hobbyist” die commercieel gebruik maakt van een regeling die privé personen de kans bied hun hobby te beoefenen ben je wel mooi aan de gang.
Dat dit voor de echte hobbyisten vroeg of laat nadelige gevolgen zal hebben is natuurlijk op je vingers na te tellen, maar ach, een worst zal het wezen.
Money talks, integrity walks.
Alweer?
-
Hans de Ruiter
Re: Alweer?
Hier heeft de beheerder vooralsnog weinig mee te maken. 6x klikken door bezoekers van deze pagina en je bericht is automatisch weg... Kan nog een lange dag worden zo...
Met groet, Hans
Met groet, Hans