v8 vervangen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
henk de witte

v8 vervangen

Bericht door henk de witte »

Beste mensen,

Mijn 3,5 v8 met carburateurs meet als cylinderdruk 5x 7 bar, 1x 8 bar, en 2x 6.5 bar. Dat vind ik toch wat te bar. Nu denk ik aan vervanging van het blok.

Twee keuzes van RPI engineering. Eerste een gereviseerd 3,5 v8 blok. tweede optie een 4.6 v8 coscast.

Mijn vraag is eigenlijk zijn de bekende scheurproblemen nog aanwezig bij de coscast blokken van RPI of is dit opgelost met de coscast blokken? De andere vraag is of een 4.6 goed in een one-ten past met betrekking tot de koeling e.d. en of die koelcapaciteit dan voldoende is. En verder zijn er wellicht ook nog dingen waar ik niet aan gedacht heb die jullie wel weten. Ik hoor het graag allemaal zodat ik de juiste keuze kan maken.

Met vriendelijke groet,

Henk de Witte.
Henk Bossinade

Re: v8 vervangen

Bericht door Henk Bossinade »

Henk,als je evt. het 4.6 coscast blok koopt en weer met carbs. uitrust,dan ben ik ook wel benieuwd naar de antwoorden die mischien gaan volgen op jouw vragen . Vr gr Henk B.
henk de witte

Hallo Henk,

dat is inderdaad de bedoeling. Ook al omdat ik het LPG systeem passend moet hebben en dat zit momenteel op de carbs. Wellicht dat ik nog wat meer info krijg ook van RPI, if so, dan laat ik dat ook wel weten op dit forum. Hun (RPI) suggestie was zelf om een nieuwe 4.6 te nemen i.p.v. een gereviseerde 3.5. Volgens hun is het een "straight forward bolt on job" Klonk mij goed in de oren maar toch wat twijfel omtrent koeling, drukgroep, koppelingsplaten etc. vandaar nog wat vragen hier voor objectieve voorlichting.

Met vriendelijke groet,

Henk de Witte.
Andrew V8 RRC

Bericht door Andrew V8 RRC »

Bedenk wel dateen 4.6 een berg meer koppel levert, en een hoopje extra PK's

als je een 4.6 plaast dan hoort daar in mijn ogen minimaal een nieuwe radiateur bij en mogelijk wel een aangepaste.

Je bak, welke heb je?? bijdeze motoren wordt meestal een R380 vijfbak gebruikt ik ben van mening dat de eerder model LT77 een 4.6ook wle overleeft, maar of een LT95 4 bak de koppel van een 4.6 leukvindt?? ik durf het niet te zeggen.

De 4.6 blokken van Rpi zijn volgens mij alemaal vorrzien van "Top hat liners" deze kunnen niet meer zakken hebben een dikkere wand en dichten beter af.

maar de 4.6 heeft wel een ander maak kleppen in de koppen, andere aandrijving van de olipomp en is door ontwikkeld om electronisch geregeld te zijn., dat een carn spruitstuk er zo opast is zeker, ook kun je je oude distrebutie huis met oude type ( nokken as aangedreven oliepomp) monteren, wel ben je dan geliniteerd aan de nokken as van een 3.9, de 4.0 en 4.6 nokken assen biedden geen aandrijving voor de verdeler en olipomp.

Gebruik je alles van de 4.6 dus, distrebutiehuis, nokken as, olipomp ,etc, dan heb je weer geen standaard verdeler, die voorziening is er niet op de distrebutie huis en nokken as van de 4.6, je zult dan over moeten op EDIS ( rolandrover weet hier meer over)

Ook wil de 4.6 meer lucht aanzuigen, en deze moet hij ook weer kwijt, ik denk dat de 3.5 uitlaat van een carb motor de 4.6 zal afremmen zeker inkoppel.

de carbs daar integen kunnen veel vermogen voeden, ook kunnen ze worden veranderd je kunt andere sproeiers en naalden krijgen en se SU, ( as je deze hebt) kun je zelfs nog best veel voor krijgen.

Vergeet ook niet de remmen, heb je achter schijven? en is het hele remsysteem inorde of blijven er her en der zuigers steken door rotte rubbers en roest. Leuk dat je snel op gang kunt komen maar je moet de 2000 + KG wagen ookk veilig still krijgen.

Hoe dan ook komt er stiekum veel bij kijken, alles van de 3.5 past op de 4.6 onderblok, maar of het wel nut heeft is een twede, gelukkig is er tweedehands veel te krijgen dus kun je redelijk goedkoop puzelen met deverse V8 delen om het gewenste resultaat te krijgen.

Bedenk ook dat een goede reveisie van jou 3.5 met misschien een andere nokken as en wat modernere tecnieken de Defender heel anders zal rijden, en een revisie kostt niet zoveel als een nieuwe 4.6 mits je rondshopt en je specificaties voor het gewenste resultaat redelijk houd, je kunt natuurlijk ook veel meer uitgeven, maar dit heb je zelf in de hand.

tevens vinden sommigen het belangerijk om het origineel motor nummer onder de kap te behouden! Al zullen de meeste V8 aangedreven Landrovers inmiddels aan hun tweede of derde motor en vaak ook nummer zijn.

Groetjes Andrew
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Hoe loopt je motor? Slecht? Veel olieverbruik? Slechte compressie kan ook komen door een slechte nokkenas en/of kleppen die niet goed sluiten. Mijn 4.2 loopt super, geen olie of water maar ook 7 bar op 2 cylinders, ik ga daarom de nokkenas vervangen,

groetjes, Bart
henk de witte

Motor loopt prima, Geen olie of koelvloeistofverbruik. Het blok moet eruit om de achterste krukaskeerring te vervangen. Daarom had ik de compressie gemeten om wellicht twee vliegen in 1 klap te slaan en niet later nog eens een blokwissel te hoeven doen. Toen kwamen dus de lage compressiewaarden aan het licht. Ik ben nogal van het preventieve.

Bedankt voor jullie input.

Groet,

Henk de Witte.

P.S. @Henk B. Carburateurs gaat goed, je haalt met de originele carbs niet het topvermogen maar wel het max koppel. Voor max vermogen moet je four barrel carbs plaatsen.
Plaats reactie