Wiellager Defender niet meer defekt in IJmuiden

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Christiaan 90 300TDI

Wiellager Defender niet meer defekt in IJmuiden

Bericht door Christiaan 90 300TDI »

Vorige week had ik dus problemen met het wiellager na enkele vruchteloze pogingen om de meenemer er af te krijgen, uiteindelijk maar op hoop van zegen naar huis gereden vrijdag middag.
Zaterdag ochtend met behulp van de slijptol de boel uit elkaar gehaald.
ondanks dat het wiel hakerig en luid krakend draaide zagen de lagers er best nog redelijk uit afgezien van enige verkleuring door de hitte en roest want er zat bijna geen vet meer op.
Zaterdag middag naar Jansen in Oisterwijk om een setje lagers, keerringen een nieuwe homokineet, want die had ik in geslepen, een Hub (de oude had vreetsporen van het lager) en een setje HD meenemers.
Zondag morgen bij de buurman het pasvlak waar de meenemer opzit weer mooi glad gedraait op de draaibank.
Daarna de hele boel met voldoende vet weer in elkaar gezet en de afdichtingen met Hylomar ingesmeerd om zeker te weten dat er geen water meer in kan komen.
Nieuw vet in de swivel / olie in het dif en gelijk alle kruisjes gesmeerd.

Daarna de schuur weer opgeruimt en toen was het weekeind weer om, het was in ieder geval nuttig besteed.

Maandag weer naar IJmuiden gereden gister naar Zwolle en weer terug naar IJmuiden dus er zit alweer bijna 500 km op en alles functioneert perfect.
En daar krijg je toch wel een tevreden gevoel van. :-)

Groeten,
Christiaan
110

Re: Wiellager Defender niet meer defekt in IJmuiden

Bericht door 110 »

Goed te lezen dat alles weer in elkaar zit en draait.

groet
Sjoerd

Bericht door Sjoerd »

Lekker he, als dat soort klussen gewoon lukken ;-). Helemaal als je het zelf nog nooit hebt los gehad.

Groet, Sjoerd
G men (Gargamel)

Bericht door G men (Gargamel) »

:-) Had al zo het gevoel dat je er wel mee thuis zou komen.

Super dat het weer in elkaar zit; het voelt overigens nog veel beter als je hem volgende keer zo uit elkaar kunt halen.....

Geloof me !!!

G
Richard78

Bericht door Richard78 »

Geeft voldaan gevoel he:-)

Richard78
Puffino

Bericht door Puffino »

goed dat je een tevreden gevoel hebt na een klusje, dat is altijd fijn.

Vraag ik me alleen af, als hij zo droog stond, en zelfs roestig was, dat je er nog zo lang mee hebt doorgereden.

Een Land Rover HOORT niet te rammelen en te jutteren en te stuiteren hoor, meestal zijn dat toch wel signalen...

Zeker als je vaker terrein rijdt in modder of anderesoortige diepe viezigheid: vaak schoonmaken! Dan hoef je dit niet zo ver te laten komen.

Het is maar een tip (en de reden dat ik eigenlijk geen terreinrijd)

Sander Lelieveld
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Dag Sander, Christiaan en anderen,

Ik had na een jaar of vijf kort na elkaar twee lagers aan een kant. Ze bleken tamelijk arm gemonteerd, of zoals de monteur zei: "alleen met wat WD40".
Deze ene kant was de kant die bij mij altijd in de schaduw staat. Wat dus de combi van weinig vet met de condens van de schaduwzijde. Nu houd ik het allemaal wat vetter onder de doppen op de meenemers, ik denk dat 't helpt, en in ieder geval zijn die schaduwzijde-lagers nu wel goed in het vet gezet.
De zonzijde lagers doen het overigens al ongeveer 2x zo lang als de gesneuvelde, je zou dus ook kunnen zeggen dat dat dus de zonnige kant van het verhaal is.

Dus: het hoeft niet van diepe viezigheid te komen -- het kan gewoon een typisch geval van Engelse ziekte zijn (Engelse ziekte ofwel Franse slag!).

Maar .... vlgs mij kan je, als je een beetje oplet op ongewone piepjes kraakjes en rammeltjes, in veel gevallen hemelende lagers al ruim van tevoren signaleren.
En zo nu en dan wat "naaimachine-olie" op zaken als de meenemers maakt ze ook wel makkelijker demonteerbaar.

Marc
Plaats reactie