single of dual remleiding
-
Richard78
single of dual remleiding
Hallo allemaal,
Mijn Series III heeft zelf een single line remsysteem. Nu zag ik laatst een series III met een dual line remsysteem wat me aan het denken zette. Als ik straks de auto uit elkaar haal dan moet ik ook nog het laatste gedeeldte vand e remleidingen vervangen (naar de servo toe). Dan kan ik misshcien meteen over gaan naar een dual line systeem. Zoals ik het zie moet daarvoor een T-stuk en de master cillinder vervangen worden. Klopt dat of is er nog meer?
verder wat zijn de voordelen van een dual line systeem? Ik kan begrijpen veiligheid in het geval 1 lijn lekt. Maar zijn er nog meer als remkracht?
Richard78
Mijn Series III heeft zelf een single line remsysteem. Nu zag ik laatst een series III met een dual line remsysteem wat me aan het denken zette. Als ik straks de auto uit elkaar haal dan moet ik ook nog het laatste gedeeldte vand e remleidingen vervangen (naar de servo toe). Dan kan ik misshcien meteen over gaan naar een dual line systeem. Zoals ik het zie moet daarvoor een T-stuk en de master cillinder vervangen worden. Klopt dat of is er nog meer?
verder wat zijn de voordelen van een dual line systeem? Ik kan begrijpen veiligheid in het geval 1 lijn lekt. Maar zijn er nog meer als remkracht?
Richard78
-
Buffy SIII 109
Re: single of dual remleiding
als je naar een dual line gaat moet je inderdaad de hoofdremcilinder vervangen en ook de switch (waar de 2 leidingen vanaf de hoofdremcilinder naartoe gaan)
je hebt dan een gescheiden systeem van voorwielen en achterwielen voor de leiding naar de voorwielen heb je nog wel een t-stukje nodig. bij de achterremmen wordt ie gesplitst op de achteras.
het voor deel van een gescheiden systeem is dat als er 1 systeem uitvalt je nog kan remmen op het andere systeem.
martin
je hebt dan een gescheiden systeem van voorwielen en achterwielen voor de leiding naar de voorwielen heb je nog wel een t-stukje nodig. bij de achterremmen wordt ie gesplitst op de achteras.
het voor deel van een gescheiden systeem is dat als er 1 systeem uitvalt je nog kan remmen op het andere systeem.
martin
-
ex-fietser
Re: single of dual remleiding
Bij een dual line systeem bestaat de hoofdcilinder uit twee delen. Er zit ook een dubbel reservoir op. Eigenlijk zijn het twee zuigers die zijn samen gebouwd tot een zuiger. Uit de cilinder komen twee leidingen die samen naar het ding dat iedereen remverdeler noemt gaan. Uit dat ding komt een leiding die naar de achterremmen gaat. En er komen twee leidingen uit die elk naar een voorrem gaan.
Dat z.g. remdrukding is alleen maar een schakelaar die kijkt of de druk in beide vloeistof systemen gelijk is. De beide systemen zijn dus niet met elkaar verbonden.
Wat jij nodig hebt is een dubbele hoofdremcilinder. De leiding van het gedeelte van de hoofdremcilinder dat voor de achterwielen is sluit je rechtstreeks aan op de leiding voor de achterwielen. Gewoon met een koppelstukje. De andere leiding sluit je met een t-stukje aan op beide leidingen voor de voorwielen.
Je kunt natuurlijk ook een switch kopen en alles monteren zoals het bij een series met dubbel systeem zit. Als je geen switch kunt vinden en het met een t-stukje aansluit geeft het remlampje op het dash niet meer aan dat je een vloeistoflek hebt. Het lampje geeft dan alleen aan dat of er wel of geen remvacuum is.
Kijk wel even of je remcilinders in de wielen samen kunnen werken met de hoofdremcilinder.. De vloeistof verplaatsing van de hoofremcilinder moet evenveel zijn zijn als die in de remcilinders. Als dit niet gelijk is zul een aantal keer moeten pompen om een keer te remmen of je pedaal maakt juist een veel te kleine slag.
Beide gevallen wil je niet natuurlijk.
Arnold
Dat z.g. remdrukding is alleen maar een schakelaar die kijkt of de druk in beide vloeistof systemen gelijk is. De beide systemen zijn dus niet met elkaar verbonden.
Wat jij nodig hebt is een dubbele hoofdremcilinder. De leiding van het gedeelte van de hoofdremcilinder dat voor de achterwielen is sluit je rechtstreeks aan op de leiding voor de achterwielen. Gewoon met een koppelstukje. De andere leiding sluit je met een t-stukje aan op beide leidingen voor de voorwielen.
Je kunt natuurlijk ook een switch kopen en alles monteren zoals het bij een series met dubbel systeem zit. Als je geen switch kunt vinden en het met een t-stukje aansluit geeft het remlampje op het dash niet meer aan dat je een vloeistoflek hebt. Het lampje geeft dan alleen aan dat of er wel of geen remvacuum is.
Kijk wel even of je remcilinders in de wielen samen kunnen werken met de hoofdremcilinder.. De vloeistof verplaatsing van de hoofremcilinder moet evenveel zijn zijn als die in de remcilinders. Als dit niet gelijk is zul een aantal keer moeten pompen om een keer te remmen of je pedaal maakt juist een veel te kleine slag.
Beide gevallen wil je niet natuurlijk.
Arnold
-
Richard78
Re: single of dual remleiding
Matin en Arnold,
Bedankt, kan ik even gaan neuzen voor de onderdelen. btw ik heb net rondom nieuwe cilinders erin gedaan de standaard Lucas cilinders voor een series III 109. Zal eens kijken of dat gaat werken.
RIchard78
Bedankt, kan ik even gaan neuzen voor de onderdelen. btw ik heb net rondom nieuwe cilinders erin gedaan de standaard Lucas cilinders voor een series III 109. Zal eens kijken of dat gaat werken.
RIchard78
-
Buffy SIII 109
Re: single of dual remleiding
wat ik in het onderdelenboek zie is dat er bij de wielremcilinders geen verschil zit tussen single en dual line.
martin
martin
-
D&G
Re: single of dual remleiding
Je mag nog wel eens onder mijn motorkap kijken hoor hoe het er exact uitziet 
G
G
-
Dennis101
Re: single of dual remleiding
Als je nu al een bekrachtigd systeem hebt zal het qua remkracht niets uitmaken als je de hoofdremcilinder gebruikt voor een 109", want beide cilinders hebben dezelfde boring.
Om een bekrachtigd enkel systeem om te bouwen naar een dubbel systeem heb je in feite alleen de hoofdremcilinder nodig en een nieuwe leiding van de slang naar de achteras naar de hoofdremcilinder. Tevens zal je een nieuwe leiding moeten hebben van de hoofdremcilinder naar het verdeelstuk.
Een drukverschil schakelaar zoals gebruikelijk in de series modellen met een gescheiden systeem geen noodzaak en draagt feitelijk niets bij aan de veiligheid. Met de schakelaar gaat er alleen een lampje branden en dat pas op het moment dat je het pedaal intrapt. Bij het intrappen van het pedaal voel je aan de verlengde slag allang al dat er een lekkage is, dus zo'n lampje heeft dan erg weinig nut.
In plaats hiervan kun je ervoor kiezen om het huidige 4 voudige verdeelstuk te behouden en in de overbodig geworden aansluiting (voorheen richting de achterremmen) een ontluchtnippel te draaien. Mooier is natuurlijk wel om hier een 3 voudig T-stuk voor te gebruiken, zoals ook toegepast op de achteras.
Zorg er wel voor dat je dan een T-stuk koopt met UNF draad, want anders passen de huidige leidingen niet meer.
Bij het bouwjaar hoort ook een hoofdremcilinder met UNF draad welke niet in de normale parts catalogue te vinden is, maar alleen in het boek met optionele onderdelen.
Verstandig is om dan altijd te kiezen voor de versie voor een 109" vanwege de grotere capaciteit.
Als je zelf de remleidingen maakt, let er dan op dat de hoofdremcilinder 2 verschillende maten nippels heeft, dit om verwisseling te voorkomen.
Dennis B
Om een bekrachtigd enkel systeem om te bouwen naar een dubbel systeem heb je in feite alleen de hoofdremcilinder nodig en een nieuwe leiding van de slang naar de achteras naar de hoofdremcilinder. Tevens zal je een nieuwe leiding moeten hebben van de hoofdremcilinder naar het verdeelstuk.
Een drukverschil schakelaar zoals gebruikelijk in de series modellen met een gescheiden systeem geen noodzaak en draagt feitelijk niets bij aan de veiligheid. Met de schakelaar gaat er alleen een lampje branden en dat pas op het moment dat je het pedaal intrapt. Bij het intrappen van het pedaal voel je aan de verlengde slag allang al dat er een lekkage is, dus zo'n lampje heeft dan erg weinig nut.
In plaats hiervan kun je ervoor kiezen om het huidige 4 voudige verdeelstuk te behouden en in de overbodig geworden aansluiting (voorheen richting de achterremmen) een ontluchtnippel te draaien. Mooier is natuurlijk wel om hier een 3 voudig T-stuk voor te gebruiken, zoals ook toegepast op de achteras.
Zorg er wel voor dat je dan een T-stuk koopt met UNF draad, want anders passen de huidige leidingen niet meer.
Bij het bouwjaar hoort ook een hoofdremcilinder met UNF draad welke niet in de normale parts catalogue te vinden is, maar alleen in het boek met optionele onderdelen.
Verstandig is om dan altijd te kiezen voor de versie voor een 109" vanwege de grotere capaciteit.
Als je zelf de remleidingen maakt, let er dan op dat de hoofdremcilinder 2 verschillende maten nippels heeft, dit om verwisseling te voorkomen.
Dennis B
-
Richard78
Re: single of dual remleiding
Ik ga er eigenlijk van uit dat als ik het erop ga zetten jij gewoon met je auto er naast komt staan ter vergelijking
Richard78
Richard78
-
Richard78
Re: single of dual remleiding
Dennis,
Bedankt voor de goede uitleg!
Ik heb op het moment alle wiel cillinders, leiding op de achteras en op de vooras vervangen. Ik had al een nieuw 4 voudig verdeelstuk aangeschaft dus ik denk dat ik voor de optie met achterleding richting hoofdcillinder. Het T-stuk op de achteras heeft geloof ik 1 aansluiting voor de slang, weet niet of er een nippel in gaat passen.
Het is een 109 waarop al rembekrachtiging zit. Ik begrijp dat ik dus de versie van de optionele onderdelen moet nemen?Die meot ikd an even opzoeken. Of kan ik gewoon bij paddocks de dual line cillinder voor 109 met bijbehorende aansluitingen bestellen?
Richard78
Bedankt voor de goede uitleg!
Ik heb op het moment alle wiel cillinders, leiding op de achteras en op de vooras vervangen. Ik had al een nieuw 4 voudig verdeelstuk aangeschaft dus ik denk dat ik voor de optie met achterleding richting hoofdcillinder. Het T-stuk op de achteras heeft geloof ik 1 aansluiting voor de slang, weet niet of er een nippel in gaat passen.
Het is een 109 waarop al rembekrachtiging zit. Ik begrijp dat ik dus de versie van de optionele onderdelen moet nemen?Die meot ikd an even opzoeken. Of kan ik gewoon bij paddocks de dual line cillinder voor 109 met bijbehorende aansluitingen bestellen?
Richard78
-
Dennis101
Re: single of dual remleiding
De aansluitingen op het T-stuk van de achteras zijn allemaal gelijk aan elkaar en geschikt voor zowel een bolle flens als een vlak afdichting, dus daar past ook een nippel op.
De hoofdremcilinder die jij nodig hebt is de 90577520, dit is de optionele hoofdremcilinder voor de 109" en heeft UNF aansluitingen.
De latere hoofdremcilinders die wel in het normale onderdelenboek staan zijn bij TRW uit productie genomen.
Dennis B
De hoofdremcilinder die jij nodig hebt is de 90577520, dit is de optionele hoofdremcilinder voor de 109" en heeft UNF aansluitingen.
De latere hoofdremcilinders die wel in het normale onderdelenboek staan zijn bij TRW uit productie genomen.
Dennis B
-
Richard78
Re: single of dual remleiding
Word gewoon op mijn wenken bedient:-)
Hartstikke bedankt!
Richard78
Hartstikke bedankt!
Richard78