300 tdi stopt er ineens mee

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
frank gelen

300 tdi stopt er ineens mee

Bericht door frank gelen »

Ik rijdt met een warme motor, vaartje +/- 90 km/uur, dan in 1 keer stopt de motor zonder aankondiging ermee. Dus geen gestotter niets geen voortekenen. Ik laat de auto in de berm rollen en probeer te starten. De startmotor draait lekker vlot rond, maar de 300tdi diesel doet geen enkele aanstalte te willen starten. Ik doe de motorkap open en zie niets geks (geen losse kabels naar de gloeispiralen, geen afgebroken brandstofleiding). Ik doe de klep dicht en probeer opnieuw te starten; binnen 2 seconden slaat de motor aan.

Ik heb dit nu al 2x gehad, ra ra wat is het???

De auto heeft een startonderbreker, en ik heb sleutels met zo'n aparte sleutelhanger, kan dat er iets mee te maken hebben, of kun je dan de startmotor niet eens horen draaien?

bedankt,

frank
Aad Koene

Re: 300 tdi stopt er ineens mee

Bericht door Aad Koene »

Frank,

doe eens een kleine test.

Contact aan
Motorkap open
Stekker van de solenoid op je brandstofpomp eraf (geeft klik)
Er weer op (geeft klik)
aantal keren herhalen.

Als je een aantal keren geen klik hoort is waarschijnlijk de solenoid aan het overlijden.

Als het aan de startonderbreker ligt verschijnt er een rood motorembleem op je dashbord met een streep erdoor.

Succes,

Aad Koene
Erik OneTen+LW

Bericht door Erik OneTen+LW »

Een 300tdi stopt niet zomaar. 99% kans dat het met de startonderbreker te maken heeft. Heeft Alex (grizzly) ook een hele tijd gehad.
De spanning naar de stopsolenoid wordt om de één of andere reden onderbroken.

Erik
Benno

Bericht door Benno »

Een TDI stopt inderdaad meteen als de verbinding naar de solenoide slecht is of de solenoide slecht is. In sommige modellen is er ook een probleem geweest met een startonderbreker de zgn. spider. Hiervoor is zelfs een mod te koop die de originele stekker op de goede polen doorverbindt. Deze stekker ligt dan onder de radio ongeveer. Ik zou eerst de verbinding naar en de solenoid controleren

groet,

benno
Han BoV

Bericht door Han BoV »

Hallo Frank,

Dit varkentje heb ik deze winter al gewassen!!

Er kunnen 2 problemen zijn,
1ste, de solenoid op de brandstofpomp is echt kapot!! deze zal dan vervangen moeten worden.

2de, dit was (tot nu toe bij mij het geval) bij mij het probleem. De "spider-unit" van de aansturing van de startblokkering gaf problemen. Ik heb toen een By-pass besteld bij LR (origineel onderdeel!!!) Deze "lus"-stekker vervangt de spider-unit, maakt dus een by-pass!!. Ik heb sindsdien geen problemen meer gehad.

Onderdeelnummer: AMR 4956

Het draadje waarin dit is besproken kan ik helaas niet terugvinden, er is toen een link gepost naar een artikel over dit probleem. Misschien dat iemand anders dit draadje boven water kan toveren.

Veel sucses,

Groet HanBoV

(eenschildpadweetmeervandewegdandehaas!)
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Hier:

[prikarchief.prikpagina.nl]

Dennis B
Plaats reactie