serie 3 verlagen ?
serie 3 verlagen ?
hoi,
ik vroeg me af of het mogelijk is om een serie 3 te verlagen ?
is dat al eens gedaan ? of ben ik de 1e ?
alvast bedankt voor de reacties.
ik vroeg me af of het mogelijk is om een serie 3 te verlagen ?
is dat al eens gedaan ? of ben ik de 1e ?
alvast bedankt voor de reacties.
- Erik Peters
- Berichten: 97
- Lid geworden op: di 18 jun 2024, 23:44
Re: serie 3 verlagen ?
Tja, meestal wil men de boel verhogen (met parabool veren en langere veerschommels).
Ik heb altijd gereden met originele bladveren en dan staat de koets sowieso niet zo hoog.
Maar waarom wil je verlagen?
Het is een terreinauto en als je die verlaagt dan kun je makkelijk met de buik aan de grond komen en vast blijven staan.
Groet,
Erik.
Ik heb altijd gereden met originele bladveren en dan staat de koets sowieso niet zo hoog.
Maar waarom wil je verlagen?
Het is een terreinauto en als je die verlaagt dan kun je makkelijk met de buik aan de grond komen en vast blijven staan.
Groet,
Erik.
Re: serie 3 verlagen ?
hoofdzakelijk voor de "looks" , ik vind hem nu erg hoog op de wielen staan.
en in het terrein rijd ik zeg maar gerust nooit.
en in het terrein rijd ik zeg maar gerust nooit.
-
- Berichten: 2056
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52
Re: serie 3 verlagen ?
Wellicht heb je er nu wat iele banden onder ?trix schreef: ma 18 aug 2025, 17:57 hoofdzakelijk voor de "looks" , ik vind hem nu erg hoog op de wielen staan.
en in het terrein rijd ik zeg maar gerust nooit.
Zelfs binnen één banden-maat kunnen de banden steviger danwel ieler tonen.
Je kan naar 235/85R16 gaan, het "hoort" niet onder een Series, en ook niet op de 5.5 inch brede (men leze smalle) velgen.
Met 235/85R16 oogt het net wat steviger.
En ... als je even iets langer met gewone bladveren rondrijdt dan zakt de auto vanzelf wel wat door de veren.
-
- Berichten: 884
- Lid geworden op: za 13 sep 2014, 08:09
- Locatie: De Zijpe
Re: serie 3 verlagen ?
De eerste ninety’s hadden 205 bander eronder..
Smoelt niet maar scheelt wel een heeeeeel stuk.
Smoelt niet maar scheelt wel een heeeeeel stuk.
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !
Ga met je oude Land Rover op vakantie !
- Erik Peters
- Berichten: 97
- Lid geworden op: di 18 jun 2024, 23:44
Re: serie 3 verlagen ?
Andere banden scheelt direct, je hebt er nu 235/85R16 Continental Cross-Contact AT onder als ik de lekbak-post terugkijk.
En je hebt zo te zien 'standaard' bladveren, waarbij moet opgemerkt dat de bladveren onder een 109 pick-up 'stugger' zijn (dan van een stationwagen waarmee ik destijds reed).
Verder lijken de veerschommels origineel (hooguit achter zijn ze iets langer).
Groet,
Erik.
En je hebt zo te zien 'standaard' bladveren, waarbij moet opgemerkt dat de bladveren onder een 109 pick-up 'stugger' zijn (dan van een stationwagen waarmee ik destijds reed).
Verder lijken de veerschommels origineel (hooguit achter zijn ze iets langer).
Groet,
Erik.
Re: serie 3 verlagen ?
kan niet uitgebreid reageren, ik zit op mijn werk.
met " vollere" banden word hij natuurlijk niet lager

ik zat te denken aan blokken tussen de assen en de bladveren, maar heb daar wel mijn twijfels over, dat oogt van achteren niet zo mooi. dan komen de bladveren dichter bij de grond.
-
- Berichten: 884
- Lid geworden op: za 13 sep 2014, 08:09
- Locatie: De Zijpe
Re: serie 3 verlagen ?
Het werkt wel maar of het mooi is moet je zelf weten.
Alleen moet je wel beseffen dat als je er blokken tussen zet dat tijdens het remmen de hefboom (remkracht) op je U-bolts aanzienlijk groter wordt.
Dus zal je misschien moeten overdenken om de tussen-blokken langer te maken dan het draagvlak wat ze nu hebben…
Over hoeveel verlagen heb je het?
Alleen moet je wel beseffen dat als je er blokken tussen zet dat tijdens het remmen de hefboom (remkracht) op je U-bolts aanzienlijk groter wordt.
Dus zal je misschien moeten overdenken om de tussen-blokken langer te maken dan het draagvlak wat ze nu hebben…
Over hoeveel verlagen heb je het?
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !
Ga met je oude Land Rover op vakantie !
-
- Berichten: 2056
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52
Re: serie 3 verlagen ?
Gewoon even wachten, of als je geen geduld hebt de oude veren van iemand die juist liever nieuwe hogere veren wilde overnemen.trix schreef: di 19 aug 2025, 06:56 .....
met " vollere" banden word hij natuurlijk niet lagerdan oogt het alleen wat minder "iel"
ik zat te denken aan blokken tussen de assen en de bladveren, maar heb daar wel mijn twijfels over, dat oogt van achteren niet zo mooi. dan komen de bladveren dichter bij de grond.
Met de tijd zakken de bladveren vanzelf in ... je ziet genoeg oudere Series die amechtig, een stuk lager, op de assen leunen.
PS Met de Continaltal-banden heb je al een heel aardig dikke band, misschien niet de dikste, maar wel eentje waarmee je ver (in alle opzichten) kan komen
Re: serie 3 verlagen ?
ik zat toch wel zeker aan 10 cm. lager te denken.
maar als ik het zo verneem, dan word dit niet vaak gedaan, en zijn er b.v. geen speciale kits of zo voor te verkrijgen ?
maar als ik het zo verneem, dan word dit niet vaak gedaan, en zijn er b.v. geen speciale kits of zo voor te verkrijgen ?
- Erik Peters
- Berichten: 97
- Lid geworden op: di 18 jun 2024, 23:44
Re: serie 3 verlagen ?
Nee, voor verlagen is er naar mijn weten niks. Het moet 'altijd' hoog, hoger, hoogst.
Alles ombouwen naar luchtvering, dat kun je zo hoog of laag zetten als je zelf wilt. Maar ook daar zijn, bij mijn weten, geen standaard kits voor te koop. En dan wordt het al gauw duur.
Groet,
Erik.
Alles ombouwen naar luchtvering, dat kun je zo hoog of laag zetten als je zelf wilt. Maar ook daar zijn, bij mijn weten, geen standaard kits voor te koop. En dan wordt het al gauw duur.
Groet,
Erik.
-
- Berichten: 2056
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52
Re: serie 3 verlagen ?
Ik denk dat je bij "min 10" ook problemen gaat krijgen met de veerweg.trix schreef: di 19 aug 2025, 11:44 ik zat toch wel zeker aan 10 cm. lager te denken.
maar als ik het zo verneem, dan wordt dit niet vaak gedaan, en zijn er b.v. geen speciale kits of zo voor te verkrijgen ?
Hoe het bij de Series uitpakt weet ik niet maar een Defender staat al ± op zijn "BumpStops" bij een "min10" operatie.
Zelfs al blijven de assen nog vrij van de "BumpStops" dan houd je in ieder geval weinig veerweg en nog minder articulatie over.
Dit alles nog afgezien van de "goede smaak", het is een kwestie van onbetwistbare smaak -- mij lijkt het niks.
Je ziet soms ook oude VW-busjes die bij iedere verkeersdrempel problemen hebben - ik vind het net als bij ongeveer iedere LowRider vooral jammer.
Maar goed; een LandRover is een meccano-doos en dus is alles mogelijk.
Re: serie 3 verlagen ?
De meest serieuze optie is een kleinere bandenmaat (bv de 205, daarvoor heb je ook specifieke snelheidsmeters, evt heb ik er wel een op de plank liggen van mijn overstap van 205 naar 750)
Van rommelen met blokken tussen veerpakketten en assen, krab ik even achter mijn oren of dat verstandig is. Het chassis is uitgedacht met de assen op de plaatsen waar ze af-fabriek zitten.
Ga je je assen op een andere plek zetten, kan er zomaar een aandrijfas tegen een chassis dwarsbalk aandrukken...
Van rommelen met blokken tussen veerpakketten en assen, krab ik even achter mijn oren of dat verstandig is. Het chassis is uitgedacht met de assen op de plaatsen waar ze af-fabriek zitten.
Ga je je assen op een andere plek zetten, kan er zomaar een aandrijfas tegen een chassis dwarsbalk aandrukken...
- Erik Peters
- Berichten: 97
- Lid geworden op: di 18 jun 2024, 23:44
Re: serie 3 verlagen ?
Ach, de bumpstops bij trix zijn er al afgeroest. Dat scheelt al 5-6 cm.Marc-my-Words schreef: di 19 aug 2025, 14:06Hoe het bij de Series uitpakt weet ik niet maar een Defender staat al ± op zijn "BumpStops" bij een "min10" operatie.
Zelfs al blijven de assen nog vrij van de "BumpStops" dan houd je in ieder geval weinig veerweg en nog minder articulatie over.
Groet,
Erik.