Axiale speling dynamo

Ter vervanging van het oude geliefde startpagina prikbord.
Plaats reactie
RaRo74

Axiale speling dynamo

Bericht door RaRo74 »

Ik bespeur wat axiale speling op de as van mijn dynamo.

Voorteken dat vervanging / revisie er aan zit te komen?
RaRo74
Het is een blauwe.............
Afbeelding
Erik Peters

Re: Axiale speling dynamo

Bericht door Erik Peters »

Gewoon het voorste lagertje vervangen. En dan heb je hem toch uit elkaar en kun je wel zien of de koolborstels ook aan vervanging toe zijn.

Met een 110 eens gehad dat het voorste lager vast liep, met een kapotte V-snaar als gevolg (ergens op IJsland). En zonder koeling kun je maar kleine stukjes rijden, dus was ik blij dat ik een sleepje kreeg. En ook met mijn 300 Tdi eens een vastgelopen voorste lager gehad, toen was het voorste schild ook gebarsten.

Groet,

Erik.
RaRo74

Bericht door RaRo74 »

Goed plan!

Waar zijn lagers/koolborstels online goed te bestellen op aangeven typenummer dynamo?
Dat scheelt namelijk weer tijd om langs een revisiebedrijf te gaan om daar onderdelen los te peuteren.
RaRo74
Afbeelding
RaRo74

Bericht door RaRo74 »

RaRo74
Afbeelding
Erik Peters

Mooi dat je het gevonden hebt.
Doorgaans ging ik naar een automaterialen groothandel die vroeger ook van alles reviseerden (inspuitpompen/verstuivers, koppelingen, remmen, starters en dynamo's) Op het laatst reviseerden ze alleen nog starters en dynamo's, maar het bedrijf is overgenomen dus nu kun je alleen maar nieuw kopen. Maar ik heb gezien dat de revisiemonteur (die inmiddels met pensioen is) vaak zijn onderdelen bestelde bij HC-Cargo, dus toen ik vorig jaar een andere regelaar in de (Bosch) dynamo van mijn VW T3 bus (1990) nodig had, bij HC-Cargo.nl gekeken en besteld.

Groet,

Erik.

p.s. in mijn dynamo's zat voorin een kogellagertje.
RaRo74

Bericht door RaRo74 »

Helaas had ik er bij mij in de buurt ook een aantal zitten. Laatste jaren nog maar 1 en nu helemaal verdwenen.
Ideale adressen om onderdeeltjes op te pikken of om even remleidingkje te laten maken.
Nu alleen nog maar 30km verderop vandaar de voorkeur om online te bestellen.

HC-Cargo.nl ga ik eens bekijken en bedankt voor de tip.
RaRo74
Afbeelding
Erik Peters

Remleidingen maak ik zelf, daar heb ik het nodige spul voor in huis (het meeste online gekocht).

Groet,

Erik.
RaRo74

Bericht door RaRo74 »

Deed ik vroeger ook. Gereedschap ooit ca 35 jaar uitgeleend maar nog niet teruggezien, komt misschien nog wel een keer terug :?:
Maar goed, 12 jaar geleden 3 leidingkjes nodig gehad dus toen maar om de hoek laten maken maar die is inmiddels verdwenen. Op de andere hoek zit iemand waarvan ik eventueel ook van kan lenen en LR leiding/nippels kan overnemen dus hulp kan dichtbij zijn.

Leuk werk om te doen en dat dan weer wel :mrgreen:
RaRo74
Afbeelding
Plaats reactie