nico1970 schreef:
Als je de accu groter maakt ten aanzien van de laadcapaciteit van je dynamo word de accu "lui"omdat hij per AH genomen niet opgeladen word waarvoor hij ontworpen is. Een oude auto heeft soms maar een 45A/55A dynamo. Mensen verwachten dan een goed resultaat met een 120 AH accu. Met een dergelijke dynamo is een 80AH accu die stevig gebruikt word in zijn element. Helaas, is de 120 AH na een jaar rijden en een winter stilstaan zonder gebruik dan weer dood.
Tja, ik durf dit te bestrijden. Een 45/55 A dynamo is voldoende om een 120 AH accu op te laden. Die dynamo is alleen niet groot genoeg als je (in de winter) die volle dynamo-capaciteit al voor de verbruikers nodig hebt.
Als vuistregel laadt een accu met 10% van zijn AH's, dan kom je dus op 12 A voor een 120AH accu. Bovenop de vuistregel moet je ook nog eens rekenen met een lagere laadstroom wanneer de accu bijna vol is, zelfs al is de dynamo-spanning 14
+ V, dus zolang die grote accu boven de 80-90% vol zit is het laatste beetje een traag gebeuren ... en dat gaat net zo traag bij een 80AH accu omdat het bij de laatste laadstroom gaat om percentages en niet om een absolute laadstroom (die 80 AH accu laadt dus met 2/3 van de 120 AH accu).
Denk je even door dan zie je het echte (winter) probleem. Even terug bij die vuistregel van 10% (die dus veel te optimistisch is voor het laatste doorladen): Volgens de vuistregel moet je een uur laden, en dus een uur rijden (of althans de motor met een verhoogd toerental laten draaien) om de accu van 80 naar 90% te laden, en minstens de hele middag om nog verder richting de 100% te gaan.
's Winters vraagt het starten meer vermogen, heb je dikke olie, meer verbruikers en een accu die minder vlot wil laden ... en dus loopt de accu achteruit. De beste oplossing is zo nu en dan de (druppel)lader -- een maand geleden was er een leuke lader bij Lidl voor niet teveel.
Jamaar schreef:
een goede dynamo(die laad tussen de 13,2 en 14,6 )Klopt helaas niet, voor een
lood startaccu is maar 1 spanning en dat is 14.2 volt, punt.
Alles andere is fout, 13,2 laad niet voldoende en 14.6 is over de gasspanning.
Je kan temperatuur compenseren maar dat wordt in oudere auto's niet gedaan.
Het fabeltje van die 13,2 en 14,6 komt van de oude mechanische regelaars, daarvan kon je de lipjes buigen om de spanning te veranderen. 14,6 werd wel ingesteld als snel laden of om een scheiding diode te compenseren en 13,2 was voldoende voor mensen die geen verstand van accu's hadden.
Er zijn ook regelaars met verschillende standen, 13,8 voor de Sahara 14,6 voor de noordpool
maar dat valt onder temperatuur compenseren. Die ken ik eigenlijk alleen maar in militaire voertuigen.
Ook dit wil ik graag bestrijden. De "beste" max laadspanning is temperatuur-afhankelijk. In de zomer is 14,4 of 14,2 V teveel, in de winter bij vrieskouw kan je zelf wel 15 V nodig hebben. Overigens heeft een moderne dynamo met een ingebouwde spanningsregelaar vaak al een bescheiden temepratuur-afhankelijkheid in zich. (Als je het echt goed wil doen zou je een temperatuursensor bij de accu willen hebben, en daarmee de spanningsregelaar aansturen.)
Daarenboven kan het geen kwaad om zo nu en dan een accu kortere tijd wat overspanning te geven, dat schuld de "chemie" een beetje op.
Ook hier geldt: zo nu en dan de druppellader, en zet die ook buiten het winter-seizoen soms op de winterstand.
Het goede van een "slimme" druppellader is dat die de laatste procenten lading met een lage stroom doorlaadt, en ook dat de lader zodra de max-laadspanning gehaald wordt terugschakelt naar de onderhouds-lading bij een lagere spanning.
Even een leuk praktijk voorbeeldje: Mijn "Puma" staat bij tijd en wijle wat langer stil, ik hang de accu dus zo nu en dan aan de druppellader. Toen de auto weer een kleine maand stil gestaan had hing ik de druppellader er toch maar weer eens aan ... en het duurde bijna een dag voordat de acu weer op 100% zat. Ik had natuurlijk ook in Luxemburg kunnen gaan tanken, dan was de accu ook weer vol geweest, maar mijn portemonnee niet (de tank was dan ook weer half leeg). Mijn "Puma" heeft een 120-150 A dynamo en een 90 AH 800 CCA accu (een Varta LFD90). O ja, een "Puma" heeft natuurlijk een zeker (klein) sluipverbruik: alarm, radio.
En nog een praktijkvoorbeeldje: Mijn vorig accu ging 8 jaar mee, de laatste 2 jaar met hangen en wurgen (en dus veel bijladen) .... je doet er beter aan die druppellader al in te zetten voordat de accu moe is, dan verleng je de levensduur voordat je je moet afvragen of ie het morgen nog doet.
=====
En dan terug OnTopic:
Ook al weet ik niet teveel van startmotoren, en zeker niet die van de 2,5 NA ... wel weet ik dat er twee "typen" zijn: De traditionele startmotor en de "snelloper". In een "snelloper" zit een (planetaire) vertraging, de motor draait dus veel sneller, de motor kan dus veel slanker zijn en daarbij hetzelfde of zelfs meer koppel leveren ... en een snel lopende elektromotor heeft veel minder last van de spanningsdip van het starten zelf.