Jos109D schreef:
... Wat mij gelijk opviel dat de temperatuur meter maar minimaal uitslaat
Ook heb ik verschillend lampen kapot in tijd van een paar dagen, stadslicht achterlicht en een remlicht
Als ik nu met een multimeter de accu meet met motor uit is dit 12.6v
Als de motor draait 14.6v gemeten op de accu.
Is dit dan te hoog?
Ga ik het voltage meten op de tempsensor dan gaat dit op en neer van 3v naar 7v
Ook gaat het starten met koude motor moeizaam, zet ik daar een 2de accu bij slaat hij meteen aan
Zat zelf te denken aan de spanningsregelaar op de dynamo of die bij het stuur
Het gaat om een serie 3 109 van 1974 met een 2.5 na D
Jos, meet eens wat de accuspanning is tijdens het (moeizame) starten, en meet dat dan zowel op de accupolen als ook ergens in het boordcircuit.
Meet ook eens de boordspanning met een wat sneller lopende motor.
Wellicht is de accu moe, wellicht is het contact tussen de accu-klmmen en de accu-polen geoxideerd, en wellicht is er een gebrekkige massa.
Die 14,6 V is een beetje veel (bij kouder weer mag het, bij warmere omstandigheden gaat de accu "gassen". De gebruikelijke max-laadspanning is 14,4 V maar dat is dus slechts een compromis-waarde.
O ja, kijk ook eens wat de boordspanning is bij lopende motor en die tweede accu ... de spanningsregelaar heeft dan in ieder geval een grote accu als tegenspeler, wellicht raakt de spanningsregelaar "van de leg" door een te kleine belasting (dat kan heel makkelijk bij een slechte massa of vervuilde accu-polen). Een "kraak-contact" - bijv een slechte massa - kan de spanningsregelaar laten "ontsporen", je krijgt dan eventueel spannings-pieken (wees blij dat je geen moderne electronica in een Series hebt).
Overigens verdragen normale autolampen een boordspanning tot ± 15 V ... bij langer 15 V of meer gaan ze wel eerder stuk.
Verder zit er bij een Series een spanningsregelaartje achter het dashboard, ik meen dat je daar 10 V nodig hebt (wie weet het beter?). De "eigen" spanning achter het dash-board is bij de Series nodig voor een correcte werking van de meters -- je brandstofmeter zou ook raar moeten doen als er iets mis is met die spanningsregelaar.