Jamaar schreef:
je hebt gelijk je zou het zo kunnen lezen, bedoeld is uiteraard dat tegenover het nadeel van 24 volt het voordeel is van meer kracht, dus met 24 volt kan je gewoon zwaarder gebruikers maken
ik beken dat ik geen idee heb of landrover dunner bedrading gebruikt heeft maar alle ander merken die 24 volt gebruiken doen dat wel, puur kosten besparing want koper is duur en in de auto industrie gaat het om centen (ook koper)
en je verhaal over klemspanning klopt helaas niet, als bij 12 volt de accu tot 10 volt zakt bij een 90 amp accu dan weet ik zeker dat een 2x12 volt serie accu tot 20 volt zakt bij 2x 45 amp accu gewoon omdat de start capaciteit de helft is
als je 2x90 amp er in zet heb je gelijk maar zet dan een 180 amp in een 12 volt systeem en je hebt weer ongelijk, snap je het nog?
Ik snap het nog, alleen staat er in een 12V tegenhanger meestal geen 90Ah dus dan zakt tijdens het starten de spanning weldegelijk minder in. En ... dit illustreert tegelijk het nut van een zekere overmaat bij de accu-keuze: zo groot mogelijk als passend (qua ruimte en/of qua budget) is geen onverstandige keuze want minder inzakken van de klemspanning (en daarbij ook nog eens langere "levensduur" wanneer de capaciteit terugloopt).
Jamaar schreef:
een ander ding wat mij verbaast is dat iedereen het heeft over die zweedse licht versterker, er word helemaal geen licht versterkt, toch? het is een simpel relais dat de verliezen beperkt door dichterbij de lampen te schakelen met een wat dikker plus draadje en daardoor branden je lampjes wat feller
Het zijn de Zweden zelf die ooit begonnen met de "Lichtversterker" (stond zo op de verpakking en in de catalogus).
Je kan zeggen dat de "Zweedse Lichtversterker" het circuit "versterkt", je kan ook zeggen - het is ook gewoon realiteit - het licht wordt versterkt, er is meer licht, want minder verliezen.
Het grappige is dat ik redelijk zeker weet dat ik aan de bron sta van de term "Zweedse Lichtversterker".
Inmiddels al weer meer dan 10 jaar geleden ging mijn lichtschakelaar stuk, nieuwe erin ... en mijn broertje (die in Zweden woont) stuurde mij een "Lichtversterker". Het bleek dat deze met name voor Volvo's met overmaat lampjes bedoelde kabelboom 1:1 in een LandRover paste, een soort "Plug-and-Play". Na even testen beviel de "Lichtversterker", en toen heb ik een beperkt aantal geïmporteerd voor vrienden en bekenden ... anderen importeerden ze ook (want Zweden is natuurlijk niet heel ver en uiterst geschikt als LandRover-vakantie-land).
En ... ineens noemt iedereen het een "Zweedse Lichtversterker", zelfs als het een niet-Zweedse imitatie betreft.
Jamaar schreef:
maar goed we noemen een verstelbare schroefsleutel ook een bacho
Bahco is het dan (bacho is een lage macho) -- Bahco is een Zweedse gereedschap-producent, dus een leuk "bruggetje".
Bahco komt van Bernt August Hjorth & Co. En de sleutel heet ook wel "Engelse Sleutel" (ik zou 'm nooit schroefsluetel noemen, eerder een verstelbare moersleutel, maar dat is muggeziften, ik noem 'm gewoon Bahco. (En Bahco is dus slachtoffer van het VIM-effect: een van de grootste schrikbeelden voor een bekend merk ... de merknaam wordt tot soortnaam en daarmee verliest de merknaam aan onderscheidend vermogen.)