Marijn & Simba schreef:
Mwa, die steekproef wordt bepaalt door de computer. Is er een RDW-mannetje in je regio beschikbaar dan wordt een regio vrijgegeven voor de volgende steekproef.
Kwestie van fuzzy programming. Niks voorkeur voor merk of garage.
Heeft een garage recentelijk een of meerdere afkeuren afgemeld, krijgt de betreffende keurmeester een strafpuntje. Die wordt wat vaker gecontroleerd dan een ander.
Dus als je ieder jaar een steekproef hebt, kan het óf toeval zijn óf je keurmeester heeft iets te vaak een steekproefje laten vallen...
Wellicht zit er toch een klein stukje "non-fuzzy" eigen voorkeur in een en ander: De RDW-man moet binnen een bepaalde tijd bij de door de computer voor een steekproef uitgekozen auto zijn, de RDW-man kan zich dus haasten of juist iets laten verlopen ... en aangezien de RDW-man weet naar welke garage hij moet heeft ie (althans soms) ook een vermoeden van het soort auto's (dwz. de brave lease-auto-nooit-wat-mis-mee-garage en de wij-doen-de-APK-voor-weinig-garage zal hij wel kennen, net als de LandRover dealers en specialisten etc. etc.).
En qua statistiek: Bij een volmaakt willekeurige verdeling loop je na de eerste keer een steekproef weer net zo'n kleine/of grote kans op een volgende steekproef, alleen als je
nu een APK laat doen en
nu de kans wilt weten op tweemaal achtereen een steekproef dan kom je op een duidelijk lagere kans uit. Heb je dan die eerste APK + steekproef gehad, dan is de kans op die tweede steekproef weer terug op "normaal". En ... aangezien er ook mensen zijn die de hoofdprijs in de staatsloterij winnen zijn er ook mensen die ieder jaar een steekproef hebben (veel zullen het er niet zijn, bij beide niet).
Marc