plaats autoradio in S2a?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Aad Koene

plaats autoradio in S2a?

Bericht door Aad Koene »

Medeprikborders,

Ik wil een autoradio (en mogelijk binnenkort ook een 27Mc) inbouwen (onder-/op-/inbouwen) in mijn Series IIa Tinkerbell.

Ja, ja, ik weet het, de Land Rover maakt muziek genoeg van zichzelf.

Maar toch, op langere ritten mis ik de muziek en wil ik ook wel eens wat anders horen dan het gejank van de Fairly Overdrive.

Ik heb echter niet direct een geschikte plek kunnen vinden.

Zijn er ideeen, voorbeelden, beschrijvingen, enzovoort onder jullie of elders op het web met betrekking tot het inbouwen en soort en plaats van de antenne?

Bij voorbaat dank,

Aad Koene, LR S2a Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
SIII 88

Re: plaats autoradio in S2a?

Bericht door SIII 88 »

Een radioantenne kan mooi tegen de achterzijde aan worden gemonteerd, of mooier nog, in de bumper. Een andere mogelijkheid is om gebruik te maken van een moderne raamantenne. Dan hoeft er niets aan de buitenkant te komen dat weer wordt afgebroken als je langs wat struiken rijdt.

Groet,
Marco, mda@wxs.nl
LR 88 SIII 2¼B Pick Up '71
Bowy

Bericht door Bowy »

Hoi Aad,

Ik heb mijn radio geplaatst, tussen de voorstoelen op verticaal omhoogstekend, aan dat schot vast.... Je kunt speciale kant en klare radio bakjes krijgen met slede e.d.

Verder vindt ik ook een mooie optie om hem aan het plafond te hangen, en dus een soort van dakconsole te creeeren.... (Volgens mij had jij een hardtop toch????)

Ben benieuwd wat het word!

Groet Bowy
Jorrit

Bericht door Jorrit »

Ik ga met bowy mee dit is oom wat ik in mijn 110 heb. ik heb mijn radio aan het dak, mijn cb kan ik doormiddel van een beugel er onderhangen.
wat betreft de antenne ben ik nog ruzie aan het maken met mijn 110. de cb antenne moet boven het dak uit komen ivm het zenden. ik had een mooie aansluiting op mijn spatbord maar deze past niet moet nu een ander in en deze past niet in het gat wat ik heb gemaakt in de traan plaat feest dus.

Het na deel van de cb is dat deze verticaal moet staan en hoe hoger deze boven het dak uit komt des te beter het zenden gaat, en des te eerder hij er af ligt door dat je een tak tegen kwam. Dus bezint eer ge begint.

Groetjes en succes Jorrit
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Bowy,

Ik heb inderdaad een hardtop (sterker nog een Safariroof) maar daar schuilt ook een addertje onder het gras namelijk daklekkages en condensvocht dat via de hemel naar voren loopt.

Een middenconsole (tussen de voorstoelen) bouwen heb ik ook al aan gedacht en vermoedelijk is dat een van de weinige opties.

Vanwege de algemene creativiteit en bekendheid met diverse sites ook even op het prikbord gezet.

Bedankt,

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Ad

Bericht door Ad »

In mijn DS had ik boven de voorruit over de breedte van de auto een soort koof van hout en met stof bekleed, ong. 10 cm. hoog en waaronder de zonnekleppen gemonteerd waren. In de opstaande voorkant, welke het ronde profiel van het dak volgde, twee gaten gezaagd waarin een radio met daarnaast een equelizertje paste. De koof ruste aan de voor en zijkanten op een richel aan de binnenkant van de auto. Ik denk dat ik iets soortgelijks in mijn SIII ga bouwen waar eventueel ook 2 gaten voor luidsprekers aan de onderzijde in gemaakt kunnen worden. Ook kan in plaats van de tussenstoel, indien aanwezig, een cubybox geplaatst worden, in verschillende typen kant en klaar te koop maar ook zelf te maken/bekleden naar gewenste gebruiks(opberg)mogelijkheden. Daar kan het spul ook ingebouwd worden, zichtbaar of binnenin onder een afsluitbaar deksel.
Ad.
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Marco,

Een ruitantenne heb ik aan gedacht, maar zijn die niet ontzettend richtingsgevoelig.
Hoe is de ontvangstkwaliteit in het algemeen?

Bedankt,

Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Ad,

Bovenin is een idee maar mijn hemel loopt tot aan de ronding bovendien loopt daar condensvocht over naar voren en lekt daar naar beneden.

Vermoedelijk blijft een middenconsole bouwen een van de weinige opties.

Bedankt,

Jorrit

Bericht door Jorrit »

een na deel van een middeconsol is dat deze vrij laag in de auto zit en als je die snorkel die je wilde plaatsen gaat gebruiken staat je autoradio onder water (kan die niet tegen). hij zat bij mij naast het dachboard dit vond ik te laag voor deze toch wel gevoelige electronica (cb en radio/cd) misschien kan je een "waterdicht" overkapping over de radio en de cb heen maken zodat ze geen last van het condensvocht hebben.

succes Jorrit
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Ja, daar zeg je zo wat.

Niet eens direct aan gedacht.

Bovenin wordt ook al een probleem, mijn hemel loopt tot in de ronding van het dak.

Ik zal eens kijken wat de mogelijkheden zijn voor een daktunnel (lange smalle console aan de onderkant van de hemel).

Bedankt voor de tip,

Ad

Bericht door Ad »

Tsja, op hemelwater kunnen wij, aardsen, geen invloed uitoefenen, nietwaar? Misschien een interne hemelwaterafvoer of plasgootje aanbrengen?
Ad
Bowy

Bericht door Bowy »

Wil je testen of hij hoog genoeg zit,

Ik heb hier nog 2!! geschikte radio's voor in de aanbieding, een kappote minidisc speler en eentje met een kappotte cdwisselaar.... Deze konden dus niet zo goed tegen water........

Ik hebh inmiddels 6 gratis radio's thuis liggen met twee draaiknoppen en verder niets en als ze kapot zijn monteer ik meteen een nieuwe... (ik ben al met de 3e bezig...)

Groet Bowy
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Ad,

Hier kunnen wij inderdaad geen invloed op uitoefenen en je weet hoe het met Land Rover is: Je kunt de olie er niet in houden en het water er niet uit houden.

Maar goed, ik ben net even aan het meten geweest, bovendien attendeerde Jorrit me op eventueel binnenstromend water bij doorwadingen.

Alle ideeen en opties bij elkaar genomen tot het volgende gekomen:

Een dakconsole (van +/- 20 cm breed) die van de voorruit tot aan de eerste dakbeugel loopt, aan de bovenzijde afgedekt door de hemel.
Bevestiging aan de bovenzijde ruit/onderzijde dakkromming en aan de achterkant aan de achterzijde van de dakbeugel.
De zijkanthoogte aan de voorkant wordt dan 4 cm (daar waar de hemel begint) en de achterzijhoogte 13,5 cm.
Hier kan alles ingemonteerd worden met inbegrip van speakers, CB, extra binnenverlichting bij de achterbank, enzovoort.

Jongens,

allemaal bedankt!

Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Ik heb er zelf nog 1 liggen, toch bedankt.

Dennis

Bericht door Dennis »

Ik heb sinds een jaar of 9 mijn radio/cd speler op een plank tegen het dak aan gemonteerd, deze plank steunt af (of hangt eigenlijk) in de binnenste regengoten.
Ik heb hier ook mijn 27 mc in staan.
Als je de plank iets ruimte rondom geeft (5mm of zoiets), dan heb je geen last van water. voor de zekerheid kun je een (alu) dakje over de radio maken, wel genoeg ruimte overlaten voor koeling. I.v.m. het aflezen van het display heb ik de radio iets naar laten kantelen.
Als je een randje op de plank maakt kun je daar bv ook je parkeerschijf kwijt o.i.d.

Dennis B
Steven

Bericht door Steven »

Hoe ga je je boxen dan inbouwen?
SIII 88

Bericht door SIII 88 »

Zeker de moderne versies zijn zeer acceptabel. De huidige antennes worden ontwikkeld voor ramen die wat zijn gebogen en een zeer sterke folielaag hebben. Twee aspecten die op een Land Rover niet van toepassing zijn en de ontvangst dus niet beinvloeden. Moet dus goed gaan. En zoals je zelf al zegt, omgevingsgeluid is er wel een 'beetje', dus wat voor zin heeft het een kostbare antenne aan te schaffen.

Groet,
Marco, mda@wxs.nl
LR 88 SIII 2¼B Pick Up '71
maarten 109

Bericht door maarten 109 »

hai,

ik heb een kasje achter men acu bak gemaakt ( van traneplaat) die tegen het tussen schot staat. ik heb er nu alleen nog maar me extra knopjes in zitten zoals ( breete strales, achter uit rij licht enz enz.) maar ik wil er ook een radio in hebben kan ik daar een cd speleer in doen ????

ik be namelijk band dat hij alleen maar over slaat met die stugge blad veren en dat hij in het terein het al helemaal niet overleeft??

wie heeft er ervaring mee ?? tel me !!!

groetjes maarten
Ad Rietman

Bericht door Ad Rietman »

Aad, je hebt mij weer enig (meet)werk bespaart. Gelet op de reacties zijn er onder ons nog meer Crea-Bea's. Tenslotte leent een Land Rover zich uitstekend voor allerlei inventieve oplossingen die we hier gezellig met elkaar kunnen delen.
Laat t.z.t. maar eens horen of je creatie is gelukt.
Ad
Bowy

Bericht door Bowy »

Nee hoor een redelijk recente cd-speler slaat niet over, maar hij overleeft , geen water, zand en ander onheil van buitenaf......

Groet Bowy
aad G

Bericht door aad G »

De meeste cd spelers werken goed als ze horizontaal of onder een hoek van ongeveer 45 graden staan.
Ik heb zelf een defender en bij mij zit ìe verticaal. Dat werkt redelijk maar als ik een flinke put pak raakt hij flink van slag.
Ik zou hem bij je zonneklep monteren.
Wel ffe uitkijken dat je voorhoofd niet in je radio verdwijnt als je een klappertje maakt
Ad Rietman

Bericht door Ad Rietman »

Maarten, in mijn Puntootje heb ik een radio met CD gleuf. Deze mag maar licht schuin achterover staan. Op slechte wegen (ervaring in België) of per ongeluk een beetje te hard over zo'n remmende rubberdruppel op het asfalt slaat hij al over. Je zult het denk ik even uit moeten proberen (met een leenbakkie?) alvorens er een aan te schaffen.
Ad
johan

overslaan CD speler

Bericht door johan »

ik heb hetzelfde idee als velen opgevat om een houten schot boven mijn hoofd te gaan bouwen met daarin CD speler, 27MC en boxen naar beneden toe. Een extra idee wat ik ergens zag was om het geheel aan de vorkant, boven de ruit, m.b.c scharnieren te bevestigen en aan de achterkant, dus bij de twee zijkanten, met van die deurschuiven. Dan is het een kwestie van twee schuiven open en het geheel klapt open en je kan er zo bij!

Wat betreft het overslaan, ik rij al een mer dan een half jaar rond met twee huis, tuit en keuken boxen met duck-tape aan elkaar getaped met daarop een JVC CD speler erop getaped en het geheel tussen de voorstoelen. Dit omdat ik geen tijd had voor de echte constructie maar toch wel muziek wilde hebben. Hij is slechts 1x overgeslagen, mar dat was niet erg want ik had toe tijd nodig om bij te komen van een hardhandige ontmoeting met het dak. Het hele zandpad van de N-weg naar onze boerderij (in zeer slechte staat, mijn Kadett vindt het niet bepaald leuk), heb ik nog nooit een overgeslagen CD gehad... ligt dus ook aan je CD speler
Aad Koene

Re: Console midden boven!

Bericht door Aad Koene »

Jongens,

Allemaal bedankt voor de opties, ideeen en oplossingen.

Voor degene die niet alles gelezen hebben, of de draad kwijt zijn, is voor de volgende oplossing gekozen:

Er komt een tunnel (console) van 20 cm breed en 85 cm lang in de lengterichting van de LR tegen de hemel van het voorste dakdeel (een 109" Stawag heeft drie dakdelen) van alluminiumplaat (is eventueel bekleedbaar).
Aan de voorzijde gemonteerd aan de bovenzijde ruit/onderkant dak ronding zodat de hemel niet in de weg zit en de zonnekleppen nog kunnen functioneren.
Aan de achterzijde hangt de tunnel aan de daksteun.
Ik zal een tekening in BMP formaat maken voor degene die er interresse in hebben (graag e-mailtje).

Ik heb gekozen voor deze optie om de volgende redenen:
- in het "dashbord" van een S2a is geen ruimte
- onder het dashbord wordt knieen stoten
- middenconsole: te weinig ruimte, apparatuur achterstevoren, kans op inwateren
- plank bij voorruit: ik stoot niet graag mijn hoofd (ben lang) en te weinig ruimte door hemel

Groeten,

Aad Koene

Re: Console midden boven! Tekening klaar!

Bericht door Aad Koene »

De tekening is klaar.

BMP- formaat = 2.041 Kb
JPG- formaat = 28 Kb
GIF- formaat = 8 Kb

Voor de liefhebbers graag vermelden in welk formaat.

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell" binnenkort met dakconsole.
aad G

Bericht door aad G »

doet u mij maar een jpg`tje
Menno

Bericht door Menno »

Hoi Aad,

Je bent wel erg snel. Wij zijn ook op zoek naar een oplossing voor het plaatsen van een radio en het creeren van extra (afsluitbare) bergruimte. Aangezien wij over een softtop beschikken gaat het verhaal van je dakconsole niet voor ons op, maar ik ben wel benieuwd wat je verzonnen hebt. Stuur mij maar de BMP.

Groeten, Menno

[www.qwerty-realisatie.nl]
Jan

Bericht door Jan »

Waarom een radio inbouwen, je hebt toch een Land Rover gekocht om te kunnen genieten van het geluid? Anders had je net zo goed een 'gewone' auto kunnen kopen! Bovendien hoor je niet meer wat er nou weer stuk is als de radio te hard staat, ik bedoel dus vreselijk hard staat.

Groeten,

Jan
Reeg

Bericht door Reeg »

Aad,

Graag in JPG formaat a.u.b.

REEGards
Sue

Bericht door Sue »

Aad, Aad, Aad, had je een beetje tijd om handen? En de rest van jullie trouwens ook! Wat wordt er een hoop "geprikbord"midden op de dag zeg...

Maar ik kom na het weekend of misschien nog wel ervoor even langs om te laten zien waar en hoe ik mijn radio-cd-speler heb bevestigd. Hij slaat nooit over en zal geen last krijgen van water door de geïsoleerde ophanging aan het dak.

Boxen inbouwen is zo'n gedoe, bij de Kijkshop twee opbouwboxjes gekocht voor €20,- en wel even mijn omvormer (van 24V naar 12V) tegen het dak geschroefd in plaats van het schutbord. Even een lekkage over het hoofd gezien, maar ach, door schade en schande...

Gegroet en succes met knutselen!

Sue en "Leopold" 88"Lightweight 2.25 lt diesel 24 V
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Ja Sue,

Je weet hoe dat gaat, slecht weer, niet kunnen sleutelen.

Dan is er altijd het prikbord om er een productieve dag van te maken en daar en passant ook nog een paar mensen (lees Land Rovers) mee te kunnen helpen.

Het bevordert tevens het Crea Bea gevoel onder de Land Roverraars.

Veel weten er meer dan 1, dat is kracht van dit prikbord.

Zie je van of na het weekend wel,

Durk

Bericht door Durk »

Aad,

mag ik een jpg-tje?

thanx!

Durk
Steven

Bericht door Steven »

Doe mij maar een jpgtje

gr
Steven LR109" S2A StaWag "Abeltje"
Rikkers

Bericht door Rikkers »

Ik heb wel eens een verhaal gelezen van iemand die een "moderne(re)" radio
met een afneembaar frontje heeft gebruikt.

Alleen het afneembaarfrontje boven de hoofd aan het plafonnetje monteren en de rest ergens anders. Beide compoenten in verbinding stellen met een UTP kabeltje:
solderen aan contactje van beide kantje.

Pierre
Tom 109

Bericht door Tom 109 »

Aad

Als het mogelijk is dan voor mijn ook 1 x JPG

Alvast bedankt
Tom 109
Arno

Bericht door Arno »

Ik wil die tekening ook graag voor mijn 109 serie III
Bram Fahner

Bericht door Bram Fahner »

Heel graag in jpeg voormaat!!

Gr Bram
Plaats reactie