Even een vraagje, ik heb een ex KL 109 serie III en nu zie ik 2 snaren lopen aan de voorkant van de motor een snaar die om de dynamo loopt en er zit er nog een die heeft een vertanding aan de binnenzijde.
Wat is de naam van die andere snaar? Ik heb dus een V snaar en een???
Dat is toch niet de distriebutie riem? die zit toch in de motor? Jullie begrijpen ik ben een motorische leek
Alvast bedankt voor de info.
Volgens mij heeft een getande V-snaar het voordeel dat hij bij kleinere poelies gebruikt kan worden omdat ie een krappere bocht kan maken als een normale V-snaar.
Een normale V-snaar gaat dan al heel snel slippen of scheurtjes vertonen.
Ik heb nog nooit getande poelies voor een V-snaar gezien.
De timing belt op nieuwe motoren is iets heel anders, dat is idd een getande riem.
Als jij een kl series drie hebt dan heb jij een 2.25 diesel motor met een drie maal gelagerd onderblok en 24 volt dynamo. Voor de distributie heb jij een distributieketting die zich in het distrubutiehuis bevind. Je kunt hem dus niet zien. Je hoeft je ook geen zorgen te maken over het vervangen ervan omdat de ketting een motor leven lang meegaat. Je hebt twee v-snaren, een voor je dynamo en een voor je waterpomp. Het spannen van de v-snaar van de waterpomp doe je met een spanrol die zich aam de bestuurderszijde van de motor bevindt. (links dus) De v-snaar vab de dynamo loopt over een geleide rol. Die is niet om te spannen maar om het klapperen van de lange snaar te voorkomen. De geleiderol bevindt rechts onder het distributiehuis. Het spannen van deze snaar doe je door de stand van de dynamo te veranderen.
De z.g. tanden die je op de v-snaar ziet zitten zijn geen tanden maar inhammen om te zorgen dat de snaar over een kleinere radius gebogen kan worden. Dus zoals boven staat voor kleinere pully's.
Het is heel verstandig om de werklaatshandboeken en de (part) manuals te pakken te krijgen. Daar staat alles in. Ook hoe je dingen moet repareren.