Nieuw gegalvaniseerd chassis 88"/109"

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Hendrik

Nieuw gegalvaniseerd chassis 88"/109"

Bericht door Hendrik »

Heb je ook de behoefte om je Land Rover een tweede leven te geven?
Heb je een slechter chassis en wil je niet blijven lassen?
Zijn er slechte plekken waar je niet bijkomt?

Je koopt voor een 88? voor 864 pond incl. btw (1300 euro) en voor een 109? voor 1222 pond (1835 euro) een gloednieuw, gegalvaniseerd chassis in Engeland. (kijk eens op: [www.marsland-chassis.co.uk] of [richardschassis.co.uk])

Voor dat geld kan je het chassis bijna niet laten stralen of behandelen en bij de binnenkant kom je al helemaal niet. Vaak vallen de opknap werkzaamheden onder de categorie ?roest remmen? of ?aanklooien? en is het zeker geen garantie voor de toekomst.

Een gegalvaniseerd chassis is in mijn ogen een hele mooie basis om je oude auto een verjongingskuur te geven en er zeker van te zijn dat je geld niet in een bodemloze put verdwijnt. Bovendien is het makkelijker restaureren als je vanaf het ene chassis over kan bouwen naar het andere en je niet eerst al je onderdelen overal neer hoeft te leggen.

Zelf gaan we in het voorjaar nieuwe chassis halen en wij zoeken mensen die mee willen doen. We willen er zoveel mogelijk meenemen om zo de transportkosten te drukken en goede prijzen bij de leveranciers te kunnen bedingen. Indien je interesse hebt kijk dan eens op de internet pagina´s of stuur me een mailtje

Groet, Hendrik.
3sbaars

Re: Nieuw gegalvaniseerd chassis 88"/109"

Bericht door 3sbaars »

Hmmm, Lijkt me wel iets!! Alleen hoe zit het met het chassisnr, kan je dat zomaar overtikken of geeft dat weer een hoop ge"Z" bij bv de RDW??? Ik heb namelijk m'n handen al vol aan APKtjes en ander geneuzel..

3s.
Bowy

Re: Nieuw gegalvaniseerd chassis 88"/109"

Bericht door Bowy »

Hoi 3s

Als je het chassis gewoon netjes in de zwarte coating zet.... dan kun je gewoon overtikken..... dit mag eigenlijk niet maar als jij het niet vertelt doe ik het ook niet.

De kans dat ze hier moeilijk over doen bij de apk is nihil want je hoeft niet te kunnen aantonen dat het chassisnummer origineel geslagen is. Je moet het alleen wel correct slaan en op de juist plek! dus niet per ongeluk buiten als het binnenzijde moet zijn. Is dit wel het geval en komen ze hier achter dan ben je goed de pineut!!!
Verder lijkt het mij geen probleem. En een slagsetje is ook bij elke degelijke ijzerwaren handel te koop.

Sterkte ermee!

Groet Bowy

ps toen ik mijn auto kocht heb ik er een ander kenteken bij gekregen (dit stond nl al op gas) en heb ik mijn nummer ook eventjes aangepast en geen problemen gehad. En zou ook niet weten hoe ze dat nu ooit nog willen aantonen>......
johan

Re: Nieuw gegalvaniseerd chassis 88"/109"

Bericht door johan »

Het overtikken is illegaal en als ze erachter komen ben je fiks de @!#$. Het is echter bijna onmogelijk te bewijzen als je het correct hebt gedaan. Want nergens staat wat voor chassis het moet zijn of wat de verschillen zouden kunnen zijn. Ja kan altijd nog zeggen dat je hem helemaal hebt gestraald en daarna laten gavaniseren, het effect is dan hetzelfde!! Maar oh wee, als je het niet goed hebt gedaan... let op dat je alle tekens maar EEN keer tikt en niet dubbel, en op dezelfde plaats. Verder is het aan te bevel om de kop van je oude chassis met nummer thuis te houden (staat leuk op de schouw) of het helemaal weg te slijpen als je het naar de oud ijzer boer brengt...
Ad

Re: Nieuw gegalvaniseerd chassis 88"/109"

Bericht door Ad »

Je kunt alle sores voorkomen door contact op te nemen met de douane. Het nummer kan in hun bijzijn in het nieuwe chassis worden geslagen en het oude moet dan gelijktijdig zodanig worden vernietigd dat het niet meer bruikbaar is.
J.B.

Re: Nieuw gegalvaniseerd chassis 88"/109"

Bericht door J.B. »

Volgens mij accepteren ze alleen een officieel fabriekschassis met aankoopnota, met elk imitatiechassis kan de RDW keuring weigeren.
Steven

Re: Nieuw gegalvaniseerd chassis 88"/109"

Bericht door Steven »

Wat Ad zegt kan niet met een gegalvaniseerd chassis. Daar is namelijk geen type goedkeuring voor.
Dan zou je die eerst aan moeten vragen en dan rijden ze jouw LaRo tegen een betonen wand en dan wordt het hele zaakje afgekeurd. want botsproef 2 en 3 kunnen ze niet meer uitvoeren. Wat wel kan is al eerder gezegd. Je moet het chassis eronder zetten en dan het nummer erin slaan. Dat "mag" wel. Dit moet je wel tussen twee keuringen indoen. dan heb je de minste problemen.
Bjorn

Re: Nieuw gegalvaniseerd chassis 88"/109"

Bericht door Bjorn »

Het inslaan van een chassis nummer mag je NOOIT zelf doen. Dat dit wel gebeurt is wat anders. Als je officieel je chassis wil vervangen moet je VANTEVOREN met je auto naar de RDW (of ze komen langs) Ze hangen dan een loodje aan je chassis. Daarna kun je het vervangen door een ORGINEEL chassis. Immitaties worden niet goedgekeurd (officieel). Als je klaar bent kom je met je auto naar de RDW en dan GRAVEREN ze het nieuwe nummer erin. Ook zetten ze er RDW bij. Je krijgt hier een certificaat bij.
Als je zelf een auto bij elkaar raapt met een nieuw chassis en een setje papieren hoef je echt niet meer bij de RDW aan te komen. Je kunt dan namelijk niet aantonen waar de auto vandaan komt!
Ik ken genoeg voorbeelden waarbij mensen jankend terugkwamen van de RDW.
Ik ken deze verhalen uit de wereld van de 2CV, waarbij netzoveel gerommeld wordt met chassis als in Laroland. Er zijn keurmeesters die de verschillen tussen orginele en immitatie chassis uitstekend kennen! Wees dus op je hoede!

Bjorn
Hendrik

Chassisnummer / RDW keuren

Bericht door Hendrik »

Bjorn heeft het bij het rechte eind,wat je moet doen is het over bouwen van tevoren even melden bij een RDW keuringsstation en zo nodig je auto laten schouwen. Wat er dan gebeurt hangt vaak van de keurmester af maar er wordt in ieder geval een aantekening van gemaakt.

De RDW wil weten hoe je aan het chassis bent gekomen (gestolen of gekocht) dus daar heb je een aankoop nota voor nodig.

De RDW wil weten dat het om een bestaand voertuig gaat, dus auto laten schouwen.

De RDW wil zeker weten dat er geen twee chassis overblijven met hetzelfde nummer. Hoe ze dat opgelost willen zien worden hangt wel eens van de keurmester af, of alleen het chassisnummer in je oude chassis eruit geslepen moet worden of dat je een chassis stuk moet inleveren met het nummer erin.

Dit soort actie moet je altijd legaal doen temeer omdat het nooit een probleem oplevert. Met botsproeven of een fabriekchassis heb je al helemaal niets te maken, de keurmesters zijn de ogen van de RDW en men hen moet je het gewoon van tevoren overleggen hoe ze het willen hebben. Als je met een nieuw chassis komt van een gerenommeerde fabrikant levert het nooit een probleem op.
Zolang je alles in overleg met de RDW doet, en dat kan ook betekenen dat je zelf je chassisnummer inslaat, gaat alles goed.

Groet, Hendrik.
Ad Rietman

Re: Chassisnummer / RDW keuren

Bericht door Ad Rietman »

dat bedoel ik maar...
Steven

Re: Chassisnummer / RDW keuren

Bericht door Steven »

Nou jongens begin er dan maar niet aan want een gegalvaniseerd chassis mag er niet onder in Nederland.
johan

Re: Chassisnummer / RDW keuren

Bericht door johan »

tja, allemaal helemaal gelijk... maar mijn nieuwe gegalv. chassis is wel lekker hoor!!

Er zijn en hoop mazen in het net waar je wel doorheen kunt maar niet mag... Kijk alleen al naar moters. Binnen de marges van wat er in je kenteken bewijs vermeld staat mag jij een moter in je auto plaatsen. Daar maken ze bij de APK geen problemen van, weer WEL bij de RDW. Ik heb nu ook een 3.0 liter V6 in mijn LaRo omdat bij 6 in lijn in de revisie is. En dat mag omdat nergens in mijn kenteken bewijs de inhoud van de moter staat (2.6) en ook nergens of het een 6 in lijn of V6 is... Maar ik moet me nu niet bij de RDW vertonen.

Het inslaan van nummers kun je trouwnes ook bij de garage laten doen... bel ff naar een LaRo garage of hij dat wil doen, meestal wel, zij kunnen dat een stuk beter dan jij zelf. Doe het net na een APK keuring dan heb je een jar de tijd om je nieuwe chassis lekker te bemodderen en ervoor te zorgen dat hij er net zo belabberd uitziet als je oude.
johan

Re: Chassisnummer / RDW keuren - LET OP

Bericht door johan »

Als je langs de RDW wilt, wat wel het meest veilig is, doe dat dan wel met HELE auto en niet met onderdelen. Zo gauw je auto uit elkaar ligt bschouwt de RDW hem automatisch als samengesteld voertuig en komt er automatisch imand langs die per onderdeel gaat vaststellen of het origineel is... en dan hoef ik niemand te vertellen dat dit prkatisch nooi goed gaat en je de bekende huilende mensen hebt.

Toen ik opbelde naar de RDW (mijn auto was toen al reeds een grote bouwdoos van onderdelen) vroegen ze mij, nadat ze dit hadden verteld, wat mijn naam was en war ik woonde want ze wilde de vlg dag langskomen. Toen ik dit weigerde (ik belde slechts voor wat info...), werd de RDW boos en drijgde de politie te bellen omdat ze een vermoeden hadden van illegale zaken... ik heb snel de hoorn erop gegooid en heb een garage gebeld en het probleem uitgelegd. "bouw hem maar op, dan slaan wij het nummer er wel in..."... klaar was kees
Hendrik

Re: Chassisnummer / RDW keuren - LET OP

Bericht door Hendrik »

Iedereen mag geloven wat hij/zij wil.

Er komen nu steeds meer meningen los maar je hebt alleen maar de mening van de RDW keuringsmester nodig. Gewoon met hen overleggen (van tevoren) en doen zoals zij het willen. Zolang men zich aan hun spelregels houd en zij registreren dat het chassis vervangen wordt is er niets aan de hand.

Alle mensen met gezeik achteraf hebben het van tevoren gewoon niet goed gedaan. Er zijn gewoon regels waar je aan moet houden en er zijn gewoon mogelijkheden die je mag benutten…..

Groet, Hendrik.
Steven

Re: Chassisnummer samenvatting

Bericht door Steven »

Als je een gegalvaniseerd chassis wilt kan je dus twee dingen doen:

Je gaat bij de RDW vragen of het mag en hoe je dat aan moet pakken.
Is er iemand die dit al heeft nagevraagd bij de RDW, en misschien is het ook verstandig om dit bij meerdere RDW stations na te vragen, ik heb namelijk de indruk dat het antwoord nog wel eens wil verschillen van keurmeester tot keurmeester.

Of je slaat het nummer er zelf in en zorgt dat je nooit meer bij de RDW langs hoeft.

In principe kom je ook nooit meer bij de RDW want een APK keuring is een heel ander verhaal.
Bjorn

Re: Chassisnummer samenvatting

Bericht door Bjorn »

Er zijn al genoeg mensen door de mand gevallen bij een steekproef bij de APK, die dus WEL door de RDW wordt gedaan.!!
Mensen die in een 2cv rondrijden met een gegalv. chassis staan tegenwoordig met het zweet in hun handen bij de APK. In eendenland is namelijk de pleures uitgebroken mbt chassis. Ze hebben bij de RDW een lijst waarop alle verschillen staan tussen orginele en immitatiechassis, met foto's en al.
Maar nogmaals, wat iedereen doet moet ie zelf weten. Maar als ze zien dat er een gegalv. chassis is gebruikt en je hebt geen certifikaat van de inslag, weten ze dus ook dat je t zelf hebt gedaan.

Bjorn
johan

Re: Chassisnummer samenvatting (?)

Bericht door johan »

dit vindt ik erg vreemd want bij een APK keuring mag de keurmeester (zelfs niet bij een steekpoef) letten op de orginaliteit van de auto. hij kijkt naar het numemr of dat er duidelijk in staat maar mag niet kijken naar het soort chassis, dat mag allen bij een RDW keuring. Misschien heb i khet mis maar dit is wat merdere garages mij hebben verzekerd.
Bjorn

Re: Chassisnummer samenvatting (?)

Bericht door Bjorn »

Dat is absuluut waar. Ze mogen de APK goedkeuring hier niet voor weigeren. Wat ze wel mogen (en waarvan ik weet dat ze dat ook weleens gedaan hebben) is aangifte doen bij de politie op verdenking van fraude! Ik ken namelijk een geval waarbij ze tijdens de apk steekproef hadden gekonstateerd dat het chassisnummer zelf was ingeslagen. Het betrof hier ,volgens de man van de rdw, namelijk een niet toegestaan chassis. Het was dus duidelijk dat het nummer niet door de RDW was ingeslagen. De auto is toen in beslag genomen op verdenking van fraude. (het zou immers ook een gestolen wagen kunnen zijn!!) De eigenaar heeft toen na lang wachten en het overleggen van foto's zijn auto teruggekregen inclusief een boete, en moest binnen een bepaalde tijd zijn auto laten herkeuren met een orgineel chassis. Pas daarna heeft ie de papieren weer teruggekregen.
Bowy

Re: Chassisnummer samenvatting (?)

Bericht door Bowy »

In mijn ogen is de oplossing van, het wel of niet bewandelen van de formeel goede weg vrij simpel. Je schat de risico's in en maakt voor jezelf een afweging of je dit het waard vindt... Zo ja dan gewoon gegalvaniseerd chassis zo nee dan niet!!

Verder is het risico volgens mij ook nog eens erg afhankelijk van de willekeur van de RDW......

Groet Bowy

en succes met jullie chassis!
Henk Jan

Re: Chassisnummer samenvatting (?)

Bericht door Henk Jan »

Mee eens!

In mijn werk heb ik nogal eens met de douane te maken en de ene beambte is de andere niet. Daar zit veel verschil in qua coulance

Je moet bij de RDW maar hopen dat je niet een fanatiekeling treft die alleen maar vanuit zijn boekje kan lezen en niet zelf creatief kan nadenken.

Henk Jan
Hendrik

Re: Chassisnummer samenvatting (?)

Bericht door Hendrik »

Ik snap alle opmerkingen niet meer.......

Volg nauw gewoon de regels en gebruik de mogelijkheden, dan is er geen risico.

Waarom maakt iedereen het nu zo moeilijk?

Heeft iemand eigenlijk al eens bij de RDW geïnformeerd of horen jullie (de meeste) ergens de klok luiden?
bowy

Re: Chassisnummer samenvatting (?)

Bericht door bowy »

Ik heb voor mijn laro een eend gehad en daar tot twee keer toe een nieuw chassis onder gezet. en twee keer zelf ingeslagen.... Ik heb toen wel geinformeerd maar kwam behalve, dat de RDW moeilijk kan doen, tot de conclusie dat zelf slaan goedkoper was dan laten slaan door de RDW. (ik blijf toch groninger.....)

Groet bowy

ps en de risico's in mijn ogen aanvaardbaar....
Hendrik

Re: Chassisnummer samenvatting (?)

Bericht door Hendrik »

Je mag een chassisnummer zelf inslaan, als je maar aan de randvoorwaarden voldoet die erbij horen.
Ik heb vanwege mijn wekelijks met de RDW te maken en het komt altijd op het zelfde neer. Vertel ze gewoon wat je wilt doen en laat hun de spelregels maken. Zolang je je daaraan houd gaat alles van een leien dakje.......
Steven

Re: Chassisnummer samenvatting (?)

Bericht door Steven »

Hendrik,

Als jij ze zo vaak in je werk tegenkomt kan je ze dan eens tussen neus en lippen door vragen hoe het nou zit met wel of niet gegalvaniseerd?
Dan weten we het.

Steven
Rene

Re: Nieuw gegalvaniseerd chassis 88"/109"

Bericht door Rene »

Hoi allemaal;

grappig dat sommige vragen altijd vreselijk veel (vaak ook foute) reacties oproepen, vragen over vervangen of repareren van chassis staan hoog in die top 10.

Ik ben geen RDW man maar wel APK keurmeester en laat gemiddeld zo'n één maal per week een Landrover op kenteken zetten.

De belangrijkste regels zoals ze er nu voorstaan:

- Zelf een chassisnummer inhengsten mag absoluut nooit, dit wordt door de RDW gedaan met een speciaal graveer apparaat wat ook een RDW waarmerk ingraveerd

- Douane heeft met de eigenlijke inslag niets meer te maken

- Je krijgt van je leven geen chassisnummer in een niet orgineel Landrover of een door Landrover goedgekeurd chassis. Bij het gebruikte chassis moet een schriftelijke verklaring zijn dat het een orgineel Landrover chassis betreft. Door Landrover goedgekeurde chassis hoef je niet te zoeken, die bestaan niet !!!!

-Bij APK keuringen hoeven we alleen te kijken of het juiste nummer duidelijk leesbaar op de juiste plaats staat, verder hoeven we (gelukkig) niet te gaan. Een RDW keurmeester in het kader van de APK keuring ook niet maar elke RDW keurmeester heeft bij elke keuring altijd het recht om DE HELE wagen voor verder onderzoek vast te houden, wat de reden ook is !!!!!!

Dit zijn de belangrijkste regels die me nu te binnen schieten, als iemand verdere vragen heeft mag je altijd kontakt opnemen, is altijd beter als er achter komen na heel veel tijd en kosten geinvesteerd te hebben.

Groeten, Rene Gans / Auto ReGa Ede

0318-639974/ info@autorega.nl / www.autorega.nl
Plaats reactie