Olie Swifels

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
EricRR

Olie Swifels

Bericht door EricRR »

Goeie avond,,

Me pa en ik hadden thuis een kleine discussie gaande.
De kwestie was welke olie ik zeg vet, er in de swifels moest?

Volgens pa kon der wel 80w90 in dat is een olie, maar volgens mij moet er meer een soort vet in? Maakt dit veel uit wat er in komt?

Groetjes,
die zijn onderweg

Re: Olie Swifels

Bericht door die zijn onderweg »

nou, check even wat er nu inzit! Olie is makkelijk met 'schoonhouden' vet (one shot grease) is dikker. Maar de volgende prik is van een RR Rijder

grt Martijn en Caroline 109IIIexL
Bram109

Bericht door Bram109 »

Beide hebben gelijk.

Vroeger (en volgens de manual) moet er een 80w90 olie in.
Tegenwoordig schrijft landrover voor STC3435.
Dit is een patroon dun vet. Een patroon is voor 1 fuseehuisvulling.

Groetjes Bram
driek

Bericht door driek »

Kan beide, vaak wordt er als er wat olie uit lekt (wat vaak gebeurt) een mix van versnellingsbakolie en vet in gedaan. Je kunt tegenwoordig kant en klaar in de juiste hoeveelheid een samengesteld "vet"kopen . Dit is dikker en lekt veel minder snel.
EricRR

Bericht door EricRR »

Oke nou dat zal ik um ff vertellen haha ..

Het was inderdaad zo dat die pakking lek was. Veel voorkomend probleem klopt..

Het enige probleem kan zijn dat hij het allemaal droog in elkaar heeft gezet zonder er vet of olie in te smeren is dit ook een probleem? Of kan die er gewoon 80 w 90 in gooie en dat mengt dan vanzelf wel met de onderdelen en er dan eventueel later nog wat van die one shot grease bij gooien?

groetjess
roderiquez

Bericht door roderiquez »

dit is een klassieke discussie op zo'n beetje elke land rover fora. Je zult waarschijnlijk straks veel verschillende meningen lezen. Ik redeneer zo: wat is voorgeschreven; OLIE. Wat ververst makkelijk: OLIE. En olie smeer beter als je begint met rijden (in de winter).
bram-rrc

Bericht door bram-rrc »

Hee,

Als het in elkaar is gezet met nieuwe keering etc. Zou ik
er persoonlijk olie in doen.
Veel makkelijker te verversen.
Heb ik in mijn rrc ook, al een paar jaar na de swifelkeering etc
vernieuwd te hebben en lekt nie.

Vet is mooi als de keering wat ouder is en lekt zoals al geschreven,
maar heeft niet de voorkeur. (vind ik)

En olie met vet lijkt me geen goeie combi. Het is het een of het ander
Gert

Bericht door Gert »

Beste Eric,

Dat je nu zoveel positieve vet-verhalen hoort komt omdat de mensen die er negatief tegenaan kijken zó moe zijn van de steeds terugkerende discussie dat ze waarschijnlijk weinig weerstand meer bieden, en zo de discussie onterecht 'onomstotelijk' lijkt.

Groeten,

Gert
G men (Gargamel)

Bericht door G men (Gargamel) »

Ik heb recentelijk de linker CV joint vervangen en van de gelegenheid genruik gemaakt om de olie te vervangen door dat "one shot swivel grease".

Juist omdat de swivelpakking net een beetje zweete en je ongemerkt toch redelijk wat olie verliest . Er zat nog wel in; maar je kreeg toch af en toe sporen op de remschijf.
Overigens wel de CV-joint zelf rijkelijk van vet voorzien voordat deze geplaatst werd....

Gerrit
Bart74

tandwielkastenvet

Bericht door Bart74 »

Ik spuit er altijd tandwielkastenvet in...

Net dunne stroop... maar weer geen olie..
Heb een grote spuit gehaald bij de apotheek en hiermee vul ik de swifel bollen.

Bart
Hans

Bericht door Hans »

Volgens landrover werkboek gaat er versnellingsbak olie in, met vet kan je hem ook niet meer verversen gr Hans
Plaats reactie