Voorwiellager Defender stuk in IJmuiden.
-
Christiaan 90 300TDI
Voorwiellager Defender stuk in IJmuiden.
Hallo,
Ik sta in IJmuiden bij mijn hotel en nu blijkt dat er speling op het rechter voorwiel lager zit.:-
Nu is mijn vraag is dit éénvoudig af te stellen met wat basis gereedschap (ik heb geen werkplaats handboek bij me want dat ligt nog thuis in Zeeland)?
En als dit niet gaat is het dan verstandig om er aan het eind van de week mee naar Zeeland terug te rijden, ongeveer 190km?
Het gaat om een Defender 90 300TDI van 1997.
Alvast bedankt,
Christiaan
Ik sta in IJmuiden bij mijn hotel en nu blijkt dat er speling op het rechter voorwiel lager zit.:-
Nu is mijn vraag is dit éénvoudig af te stellen met wat basis gereedschap (ik heb geen werkplaats handboek bij me want dat ligt nog thuis in Zeeland)?
En als dit niet gaat is het dan verstandig om er aan het eind van de week mee naar Zeeland terug te rijden, ongeveer 190km?
Het gaat om een Defender 90 300TDI van 1997.
Alvast bedankt,
Christiaan
-
Ruben
Re: Voorwiellager Defender stuk in IJmuiden.
Als je het wiel er af haalt kun je proberen de centrale moer te stellen. Ik ben alleen bang dat je te laat bent, als de speling zo duidelijk is vermoed ik schade.
Wiel eraf, centrale deel van naaf verwijderen (as-uiteinde).
Buitenste moer lossen (maat 54)
Borgplaat eruit
Binnenste moer aandraaien.(met de hand zonder kracht! 4Nm)
Controleer of het wiel nu goed draait, er is altijd hoop....
Borgplaatje plaatsen, buitenste moer erop (ongeveer 60Nm)
rest weer terug zetten.
Succes,
Ruben, die dit ook heeft gehad en er thuis achter kwam dat er een lagersetje in de koffer bak lag....
Wiel eraf, centrale deel van naaf verwijderen (as-uiteinde).
Buitenste moer lossen (maat 54)
Borgplaat eruit
Binnenste moer aandraaien.(met de hand zonder kracht! 4Nm)
Controleer of het wiel nu goed draait, er is altijd hoop....
Borgplaatje plaatsen, buitenste moer erop (ongeveer 60Nm)
rest weer terug zetten.
Succes,
Ruben, die dit ook heeft gehad en er thuis achter kwam dat er een lagersetje in de koffer bak lag....
-
110
Wanneer moet/wil je daar weg (ik woon namelijk in de buurt...) ?
En, belangrijker: hoe groot is die speling ?
Groet
En, belangrijker: hoe groot is die speling ?
Groet
-
Marc-my-Words
Dag Christiaan,
Als het lager toch naar de lager-hemel op weg is is het vooral de vraag, hoever is het lager al heen.
Ik heb zo'n 1000 km gereden met een voorwiellager dat zachtjes knerpte alsof er grind in zat, en later nog eens met een achterwiellager dat piepte alsof er kanariepietjes in zaten. Dus als je er optijd bij bent kan er nog veel. Aan de andere kant: het schijnt dat er mensen zijn die doorrijden totdat de ABS/ETC permanent aanslaat en het lager geheel vastgelast zit vanwege extreme hitteontwikkeling.
Marc
Als het lager toch naar de lager-hemel op weg is is het vooral de vraag, hoever is het lager al heen.
Ik heb zo'n 1000 km gereden met een voorwiellager dat zachtjes knerpte alsof er grind in zat, en later nog eens met een achterwiellager dat piepte alsof er kanariepietjes in zaten. Dus als je er optijd bij bent kan er nog veel. Aan de andere kant: het schijnt dat er mensen zijn die doorrijden totdat de ABS/ETC permanent aanslaat en het lager geheel vastgelast zit vanwege extreme hitteontwikkeling.
Marc
-
Leendert
Ik heb pas aan een TD5 met vastgelopen lager gesleuteld, deze was van het type dat je met een spacer (tussen de 2 lager binnen ringen zit) welke in diverse maten leverbaar zijn, en een moer.
Volgens de parts cat heeft een 1997 ook dit systeem, dit betekent dat je niet zomaar het lager kan stellen, de kans dat er een kleinere spacer tussen moet om de speling kwijt te raken is wel erg groot. En daar bij zal het lager wel te ver versleten zijn.
Let goed op dat de zaak niet vastloopt want dan kun je ook je naaf vervangen of de asstomp.
Dit is veel meer werk en ook een stuk duurder.
Helaas kan ik op afstand niet zien of deze speling nog rijdbaar is.
Succes Leendert
Volgens de parts cat heeft een 1997 ook dit systeem, dit betekent dat je niet zomaar het lager kan stellen, de kans dat er een kleinere spacer tussen moet om de speling kwijt te raken is wel erg groot. En daar bij zal het lager wel te ver versleten zijn.
Let goed op dat de zaak niet vastloopt want dan kun je ook je naaf vervangen of de asstomp.
Dit is veel meer werk en ook een stuk duurder.
Helaas kan ik op afstand niet zien of deze speling nog rijdbaar is.
Succes Leendert
-
110
Je kan bij een "systeem met spacer" ook de spacer verwijderen en het lager op de "oude manier" monteren (en nastellen). Natuurlijk dan wel met de juiste moeren en (borg) ringen.
Succes
Succes
-
Christiaan 90 300TDI
Vrijdagmiddag ga ik weer naar huis, ik zit hier in het hotel van maandag tot vrijdag iedere week tot juli.
Er wordt voor ons een gas compressie station gebouwd bij Fabricom Suez en die moet in de eerste week van juli geplaatst worden.
Ben vorige week nog even in de kuil geweest best leuk (niet zo heel gezellig in je uppie) maar wel een leuk terrein, je moet toch wat als je je verveelt.
Wat de speling betreft: ja wat is groot als je het wiel heen en weer beweegt dan hoor je het duidelijk, ook als je langzaam rijdt kraakt het ook behoorlijk.
Het vreemde is wel dat ik nergens last van had tot ik vanochtend keerde op de weg.
Als je morgenavond tijd hebt dan kunnen we er even naar kijken wat het verstandigst is, 2 weten meer dan 1 denk ik maar.
Er wordt voor ons een gas compressie station gebouwd bij Fabricom Suez en die moet in de eerste week van juli geplaatst worden.
Ben vorige week nog even in de kuil geweest best leuk (niet zo heel gezellig in je uppie) maar wel een leuk terrein, je moet toch wat als je je verveelt.
Wat de speling betreft: ja wat is groot als je het wiel heen en weer beweegt dan hoor je het duidelijk, ook als je langzaam rijdt kraakt het ook behoorlijk.
Het vreemde is wel dat ik nergens last van had tot ik vanochtend keerde op de weg.
Als je morgenavond tijd hebt dan kunnen we er even naar kijken wat het verstandigst is, 2 weten meer dan 1 denk ik maar.
-
110
Ik leef met je mee,
hoewel in Het Witte Theater soms nog wel wat leuks gebeurt.
Morgenavond zal wel lukken,
mail maar even een GSM-nummer.
Groet
hoewel in Het Witte Theater soms nog wel wat leuks gebeurt.
Morgenavond zal wel lukken,
mail maar even een GSM-nummer.
Groet
-
bas spaanderman
hey cristiaan. je kunt bij mij eventueel een werkplaats handboek komen lenen. ik woon ook in ijmuiden aan het noordzeekanaal.
als het goed is heb ik je 90 zien staan bij hotel prinsenhof? op de wijkaanzeeerweg?
mijn 06 is 0640397361
gr basRuben schreef:
>
> Als je het wiel er af haalt kun je proberen de centrale moer
> te stellen. Ik ben alleen bang dat je te laat bent, als de
> speling zo duidelijk is vermoed ik schade.
>
> Wiel eraf, centrale deel van naaf verwijderen (as-uiteinde).
> Buitenste moer lossen (maat 54)
> Borgplaat eruit
> Binnenste moer aandraaien.(met de hand zonder kracht! 4Nm)
>
> Controleer of het wiel nu goed draait, er is altijd hoop....
>
> Borgplaatje plaatsen, buitenste moer erop (ongeveer 60Nm)
>
> rest weer terug zetten.
>
>
> Succes,
> Ruben, die dit ook heeft gehad en er thuis achter kwam dat er
> een lagersetje in de koffer bak lag....
als het goed is heb ik je 90 zien staan bij hotel prinsenhof? op de wijkaanzeeerweg?
mijn 06 is 0640397361
gr basRuben schreef:
>
> Als je het wiel er af haalt kun je proberen de centrale moer
> te stellen. Ik ben alleen bang dat je te laat bent, als de
> speling zo duidelijk is vermoed ik schade.
>
> Wiel eraf, centrale deel van naaf verwijderen (as-uiteinde).
> Buitenste moer lossen (maat 54)
> Borgplaat eruit
> Binnenste moer aandraaien.(met de hand zonder kracht! 4Nm)
>
> Controleer of het wiel nu goed draait, er is altijd hoop....
>
> Borgplaatje plaatsen, buitenste moer erop (ongeveer 60Nm)
>
> rest weer terug zetten.
>
>
> Succes,
> Ruben, die dit ook heeft gehad en er thuis achter kwam dat er
> een lagersetje in de koffer bak lag....