ophol geslagen moter

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
jack

ophol geslagen moter

Bericht door jack »

Hallo hier jack met een 110.
Afgelopen zaterdag nog in heerde wezen rijden sloeg op de terug weg mijn moer op hol en lekte hij olie uit de lucht filter meteen gestopt en de auto naar huis ge sleept ,wat kan dit zijn.
Bart

Re: ophol geslagen moter

Bericht door Bart »

Je hebt niet verteld welk motortype je hebt, maar ik ga uit van een diesel...

Kan diverse oorzaken hebben;

Het ophol-slaan van de motor houdt in dat de motor de motorolie de verbrandingsruimte inzuigt en gaat gebruiken als brandstof. Aangezien jij motorolie hebt teruggevonden in het luchtfilter is het aannemenlijk dat de motor de olie heeft aangezogen door de carterontluchting:

Diverse oorzaken...

1) een te hoog motoroliepeil; mogelijk veroorzaakt tijdens het rijden door water. Het kan zijn dat er een hoeveelheid water door bijv. het luchtfilter in het carter is gekomen, waardoor het peil in het carter is gestegen. Meestal is dan ook het luchtfilter nat...

2) Een verstopte carterventilatie; de auto bouwt dan druk op in het onderblok en perst (een gedeelte) van de olie naar boven. De olie komt dan vervolgens via bijvoorbeeld het spruitstuk in de verbrandingsruimte terecht.

3) Doorgeslagen koppakking of gescheurde kop / blok. Zelfde probleem als mogelijkheid 2, alleen wordt nu de bruk in het carter veroorzaakt door lekkage vanuit de verbrandingskamers (=cilinders) (Zelf heb ik het meegemaakt door na een rit van 180 km autobahn tot aan de voorruit een ijskoud meer in te rijden; mijn blok is iets te snel afgekoeld, waardoor er een scheur in het blok is ontstaan. Vooral bij warme motor (olie is dan dunner) zoop dit blok olie....)

4) Minder voorkomend, maar kan even goed wel....een in ernstige mate vervuilde motor. Voornamelijk te wijten aan een slecht kwaliteit olie. Kanalen slippen dicht en koolaanslag hoopt zich op in het blok. Mogelijk "blokkeert" zelfs het oliefilter waardoor er een te hoge druk ontstaat (ook bijvoorbeeld tussen kleppen en zittingen!) Heeft verder geen uitleg nodig...

Kijk-es naar de olie en laat even weten wat je gevonden hebt...

Bart...
Mathieu van den Berg

Bericht door Mathieu van den Berg »

Wij(mijn vader en ik) hebben hier ook mee te maken gehad.
In ons geval waren de motoren waar we mee reden gewoon totaal versleten.
Hopelijk is het bij jouw iets anders,wat minder veel werk opleverd!

Mvg.Mathieu van den Berg.109S3
wilberthje

Bericht door wilberthje »

Hoe ben je gestopt, als je hem met de sleutel hebt kunnen stoppen heb je waarschijnlijk een probleem met je brandstofpomp. Alle problemen met teveel olie blijven namelijk naar mijn idee doorgaan ook als de brandstof inspuiting ophoudt. Of hebben deze motoren de brandstof inspuiting nodig voor de ontsteking?

Groet, Wilberth
Die dit effect alleen kent van 2 takters die geen inspuiting nodig hebben om tot onsteking te komen.
Stijn/90/2.5 NA/1986

Re: verstopte carterventilatie

Bericht door Stijn/90/2.5 NA/1986 »

Hoi Bart,
Waar zit die ontluchting precies op een 2.5 NA blok? Ik verbruik ook veel olie maar hij lekt nergens olie, bijna geen blauwe rook en bij de laatste compressie test was het ook niet echt verontrustend begreep ik. Toch heb ik druk op de olievuldop om het maar even simpel uit te leggen.
Bedankt Stijn
Mario

Bericht door Mario »

Het kan ook zijn dat een oliekering van de turbo kapot is. Dan gaat ie ook op zijn eigen motorolie lopen. Makkelijk te controleren door de slang tussen turbo en intercooler los te trekken. Als de olie eruit zeikt: Voila!!
Bob Nonnekens

Bericht door Bob Nonnekens »

Maar dan mag'ie toch niet afslaan als je de sleutel uit het contact haalt. Moet'ie toch doorlopen tot de olie op is of door onvoldoende smering vastloopt?

Bob
Dave

Bericht door Dave »

Of je duwd gewoon zo hard op de rem dat de motor uitgaat of de koppeling gaat slippen. Liefst voordat de motor vastloopt. Scheeld weer wat werk en geld. ;-)

Groeten,

Dave Frencken
peter109D

Bericht door peter109D »

als je dat hebt (ik ken het heb het gehad met g*lf)
in z`n 4 of 5 en dan vol op de rem tot dat de motor afslaat
anders je motor in de SOEP.
kun je hem echt gaan vervangen dus ik zou ff niet
meer verder rijden eerst uitzoekken wat er mis is
suc6
groet peter109D
wilberthje

Bericht door wilberthje »

Heb dat ooit gehad op een oude tractor, regulateur van de brandstof pomp weg. Dikke pluim zwarte rook in de uitlaat een gaan...

Best spectaculair met een 1 cilinder 2-takt van ruim 10 liter inhoud.

In z'n hoogste versnelling met 2 voetjes op de rem en beide handjes aan de hand rem toch binnen 100 meter kunnen stoppen. Was wel spannend, want tjaa, van sturen kwam niet veel meet terecht.

Groet, Wilberth
Plaats reactie