spanningsregelaar?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Menno SIII88&Stageone

spanningsregelaar?

Bericht door Menno SIII88&Stageone »

we zijn een stuk verder met het opknappen van de IIA maar het lampje van de dynamo brand altijd.
er zit een oude spanningsregelaar op met 2 spoelen die als het goed is 2 schakelaars bedienen.
maar niets werkt daarvan.
mijn vraag is

wat doet z`n ding
hoe kom ik er achter of de dynamo nog goed is. Kan ik gewoon de voltage meten van de 2 draden die er uit komen?
is er een modere universele spanningsregelaar die ik kan gebruiken en hoe moet ik die dan aansluiten?

ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen
gr menno
Puffino

Re: spanningsregelaar?

Bericht door Puffino »

Je kunt inderdaad draad die er uitkomt meten. Tegenover massa meet je bij draaiende motor iets boven de 12, meer richting 14, als het goed is.

Elke spanningsregelaar is goed, als ie maar bedoeld is voor waarvoor je hem gebruiken wilt. Volgens mij. Aansluiting mij onbekend, nooit mee beizg gehouden, maar dat weten de andere boys wel.

Sander 110 "Snorkel"
janzzen

Bericht door janzzen »

is het een gelijkstroom of wisselstroom dynamo? de originele gelijkstroom dynamo heeft een losse regelaar, bij een wisselstroom dynamo zitten de regelaar en gelijkrichter er achterin als een unit. mocht je de originele setting hebben is het misschien een idee om meteen een wisselstroom dynamo te plaatsen. meer vermogen en minder kans op storingen in je laad circuit.

je kan bij mij komen kijken hoe eea aangesloten moet worden.

janzzen
Menno SIII88&Stageone

het is een losse die op het schutbord zit.
en de magnetische spoel die de schakelaar moet bedienen werkt al niet
maar hoe moet je een universele aansluiten?
janzzen

Bericht door janzzen »

ik heb er een heleboel tape omheen zitten maar die wil ik er wel ff afpeuteren morgen. volgens mij gaan de 3 gele draden bij elkaar ( die vervallen bij een wisselstroom dynamo, de gelijkrichter zit nl er al in...) dus volgens mij gaan de + en de - gewoon aan de oude aansluitingen.

als je het zeker wil weten moet je echt ff komen kijken, ik geef geen garantie op mijn ondeskundige uitleg.

janzzen
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Het probleem met deze gelijkstroomdynamo's is dat elke type dynamo een andere regelaar nodig heeft. Er zijn in totaal 3 verschillende dynamo's toegepast in de S2(a).
De kans is het grootste dat dit een Lucas C40 dynamo met RB106/37290 spanningsregelaar is. Als je een andere spanningsregelaar wil gebruiken moet je hier dus wel rekening mee houden. Een verkeerde spanningsregelaar kan de dynamo beschadigen.
Als originaliteit niet zo belangrijk is kun je inderdaad beter overstappen op een wisselstroom dynamo, deze zijn betrouwbaarder en geven ook bij lage toerentallen voldoende vermogen. Scheelt ook weer een zooitje bedrading.

Dennis B.
Menno SIII88&Stageone

kun je een SIII dynamo monteren op een steun waar z`n lange SII dynamo op zat?
want ik heb nog 3 SIII wisselstroom liggen
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Volgens mij kom je net niet uit, ik heb gewoon een S3 steun gekocht.

Dennis B.
janzzen

Bericht door janzzen »

ik heb het met een los draadeind opgelost of liever gezegd, johan( doli ) heeft dat gedaan
janzzen
Plaats reactie