2e hands Range Rover... waar moet ik op letten?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Ronald

2e hands Range Rover... waar moet ik op letten?

Bericht door Ronald »

Kan iemand mij informeren waar ik op moet letten als ik een 2e hands Range Rover van tussen 1995 en 1999 koop. Het wordt een 2.5 D of 4.6 HSE.

Alvast bedankt voor alle tips!
Theo

Re: 2e hands Range Rover... waar moet ik op letten?

Bericht door Theo »

De 4.6 v8 kan een gevoelige motor zijn, gescheurde blokken komen hierbij nog al eens voor.

theo
Menno SIII88&Stageone

Bericht door Menno SIII88&Stageone »

nokken as van 3.5 V8 kan versleten zijn

maar is het een classic of een gewone?
WouterD

Bericht door WouterD »

Probeer er één te krijgen met volledige onderhoudshistorie. Achterstallige onderhoudsverrassingen zijn een Range Rover niet vreemd en kunnen aardig in de papieren lopen.
Rangie (Ron)

Bericht door Rangie (Ron) »

Maakt niet uit welk type, maar probeer er wel 1 te kopen van NA 1996, in de eerste 2 jaren van de p38 zijn ze nogal ruig geweest met de afwerking van de body, en electronica.

De 2.5 6 cylinder (BMW) DSE of DT is een leuke motor, maar deze is ver onderbemeten!
De 4.6 is idd niet zo'n best blok, maar wanneer je een beetje oppast, gaat deze best wel lang mee.
Persoonlijk zou ik gaan voor de 4.0 V8, dit is een verbeterde 3.9.
De cylinders staan namelijk verder uitelkaar, waardoor het probleem van de classic 3.9 (losse cyl bussen ed) behoorlijk gereduceerd wordt.

De 2.5 diesel gaat ook wel, maar dan zou je er een andere eprom (chip) in kunnen laten plaatsen, dan gaat het een stuk beter.

Succes met het zoeken en kiezen, Rangie
Ard

Bericht door Ard »

Let ook op roest. Let ook op of alles werkt mbt. electronica; ABS, luchtvering etc. en dat er geen waarschuwingslampjes blijven branden.
De 2.5 is zoals gezegd niet de rapste. Met de 4.6 is niets mis in principe maar het blok kan poreus zijn. Laat het koelsysteem afpersen, dit geeft geen garantie dat er niets mis gaat maar wel de zekerheid dat er niets mis is.
Edgar

Bericht door Edgar »

Hoi Ronald,

Diesel motor,
De 2,5 liter BMW diesel heeft in de BMW last van gescheurde koppakkingen veroorzaakt door niet goed functionerende koelwater pompen. De verbinding tussen de koelwater pomp as en de pomp waaier slipt. Ik weet niet of dit verbeterd is bij de Range Rover. Vraag naar onderhoud history en let goed op de motor temperatuur.

De benzine motor V8,
Indien het de motor is met boven liggende nokken assen zou deze geen grote problemen moeten opleveren dit is namelijk een complete BMW motor.
Indien het een motor is met een ondeliggende nokken as dan is het een originele Land Rover (1964 Buick ontwerp) motor. Deze kampt met versleten nokkenassen en hydrolische tappets. Indien de auto altijd langen afstanden heeft gereden en de olie is regelmatig ververst is deze kans kleiner. Ik heb wel eens wat gehoord over gescheurde cilinder wanden, maar wat daar van waar is weet ik niet. Het 3.9 liter blok had wel last van deze problemen.

ATF
Geen rare geluiden in de versnellings bak. Bij klink of kloenk geluiden niet kopen.

Aandrijf assen.
Kontroleer de propshafts op spelling. Deze dingen zijn theoretisch voor het leven gesmeerd, in de praktijk is dat anders. Ik heb er nare ervaring mee.

Electronica
Probeer alle electronische snufjes, zoals hill decent control, automatic leveling e.t.c.

Lucht veren:
Check of de auto recht staat. Bij het nemen van een snelle bocht mag de auto niet hellen maar moet automatisch gecorigeerd worden.

Veel succes.

Edgar 109V8, Disco II V8
Plaats reactie