In het kader van hoe leuken we de boel op heb ik op een rommelmarkt een bedrijfsurenmeter gekocht. Nieuw in doos, 1euro. Alleen is wel 6 Volt.
Hoe kan ik die simpel gebruiken voor 12V. Er bijvoorbeeld een 6V lampje mee in serie zetten ? Suggesties welkom, want ik nie weet nie.
Thx, Johan.
(SIII-stageOne 1980 kampeerkenteken, en lekker over 26 dagen belastingvrij !)
bedrijfsurenmeter 6V
Re: bedrijfsurenmeter 6V
Hoi
Je zou het apparatje eens moten bekijken, hoe werkt het precies? als het als een klokje oid werkt en dus een constant stroomgebruik heeft moet je de weerstand meten van het apparaatje, vervolgens kan je een voorschakelweerstand bepalen (net als een lampje maar dan iets preciezer) Deze moet namelijk gelijk zijn aan die van het klokje. met de formule V = I * R kan je berekenen hoeveel stroom er loopt en dus bekijken hoeveel vermogen je weerstand aan moet kunnen. Kan je mij niet volgen? mail dan gerust, liefst met een foto van het metertje.
groet Frank
Je zou het apparatje eens moten bekijken, hoe werkt het precies? als het als een klokje oid werkt en dus een constant stroomgebruik heeft moet je de weerstand meten van het apparaatje, vervolgens kan je een voorschakelweerstand bepalen (net als een lampje maar dan iets preciezer) Deze moet namelijk gelijk zijn aan die van het klokje. met de formule V = I * R kan je berekenen hoeveel stroom er loopt en dus bekijken hoeveel vermogen je weerstand aan moet kunnen. Kan je mij niet volgen? mail dan gerust, liefst met een foto van het metertje.
groet Frank
Re: bedrijfsurenmeter 6V
Haal bij een electronicazaak een 7806 voor €0,50 en je hebt een voedingsspanning van 6 volt.
Dennis B.
Dennis B.
Iedereen bedankt !
Iedereen bedankt voor de input. Ben ermee naar een locale knutselaar gestapt want kreeg hem zelf niet doorgemeten. Er bleek al een extra plaatje met 'dingetjes' op te zitten zodat ie zondermeer voor 12 v gebruikt kon worden.
Thx !!
Thx !!