Beste mensen,
Mijn 90 TD uit 88 (voor schijf en achter trommels) remt achter te hard. Hierdoor zwenkt de Laro bij een noodstop uit.
Kan dit komen doordat de stelbouten toch te strak aangedraaid zitten? Dus deze nog losser draaien?
Of heeft de stelbout niets te maken met het remvermogen van de achterwielen?
Graag jullie reacties!
Jeroen 90 TD
remmen
Re: remmen
Hoi
Wat voor banden heb jij voor en achter? Ik ben laatst bij de apk geweest met een 1980 '88er en er werd geconstateerd dat hij achter voor glijk remde max toegestaan is achter 40%. Nadat wij de banden van voor naar achter hadden gewisseld en de voorremtrommels en schoenen met remmenreiniger en staalborstel hadden schoongemaakt was het 80% voor en 20% achter.
groet frank
Wat voor banden heb jij voor en achter? Ik ben laatst bij de apk geweest met een 1980 '88er en er werd geconstateerd dat hij achter voor glijk remde max toegestaan is achter 40%. Nadat wij de banden van voor naar achter hadden gewisseld en de voorremtrommels en schoenen met remmenreiniger en staalborstel hadden schoongemaakt was het 80% voor en 20% achter.
groet frank
Die afwijking heeft weinig te maken met het afstellen. Het einge wat je merkt als de remmen achter niet goed staan afgesteld is dat je het pedaal dieper moet intrappen, of dat de wielen niet vrijlopen.
Ik houd het eerder op een defecte remkrachtregelaar (als die er al onder zit) of een niet goed werkende hoofdremcilinder.
Anders hmoet je eeens kijken naar de kleur van jou remvloeistof, deze moet lhelder en licht-geel zijn. Is deze bruin (eventueel met "andere" vervuiling erin, kan het inderdaad zijn dat e.e.a. is dichtgeslibt. Zit er een grijze (metallic) kleur in; dan is je remsysteem op sterven na dood. (duidt op ernstige slijtage van cilinders; dus mogelik toch hoofdremcilinder)
Groet, Bart
Ik houd het eerder op een defecte remkrachtregelaar (als die er al onder zit) of een niet goed werkende hoofdremcilinder.
Anders hmoet je eeens kijken naar de kleur van jou remvloeistof, deze moet lhelder en licht-geel zijn. Is deze bruin (eventueel met "andere" vervuiling erin, kan het inderdaad zijn dat e.e.a. is dichtgeslibt. Zit er een grijze (metallic) kleur in; dan is je remsysteem op sterven na dood. (duidt op ernstige slijtage van cilinders; dus mogelik toch hoofdremcilinder)
Groet, Bart
Zou bij het begin beginnen:
- Is het hele systeem lek vrij?
- Kwaliteit blokken voor? (verglaasd?)
- Gaan de zuigers van het voor-remsysteem soepel genoeg?
Zou misschien geen kwaad kunnen om het systeem een keer te (laten) verversen. Weet je ook gelijk dat alle lucht uit het systeem is.
Maar het kan best zijn dat de (eventueeel aanwezige) remdrukbegrenzer defect is.
Succes,
Ruben
- Is het hele systeem lek vrij?
- Kwaliteit blokken voor? (verglaasd?)
- Gaan de zuigers van het voor-remsysteem soepel genoeg?
Zou misschien geen kwaad kunnen om het systeem een keer te (laten) verversen. Weet je ook gelijk dat alle lucht uit het systeem is.
Maar het kan best zijn dat de (eventueeel aanwezige) remdrukbegrenzer defect is.
Succes,
Ruben
Bedankt voor alle reacties. Heb inmiddels ontdekt dat een van de stelbouten totaal niets doet. Ik denk nu dus dat het daar aan ligt.
Groeten,
Jeroen 90 TD
Groeten,
Jeroen 90 TD