Hallo,
ben een 2.5D aan het reviseren. (voor het eerst) De uitsparing in het vliegwiel moet corresponderen met het gat in het vliegwielhuis. Klopt ook want de punt op het tandwiel van de krukas staat netjes op het pijltje. De zuiger in cilinder 1 is net uit het onderste dooie punt en de uitlaatklep staat open. Ik vertrouw me er niet helemaal mee. Kan iemand bevestigen dat dit klopt.
Er staat echter op de zijkant van het vliegwiel ook 13[]14.Als dit voor het gat van het vliegwielhuis staat dan staat de zuiger in cilinder 1 op het hoogste punt. Ik kan niks in de boeken vinden. Weet iemand waar dit voor is.
Tevens loop ik te kloten met een paar rubberen ringetjes die in de zogenaamde seal collar van de skew gear moeten. Dit is de ring onder de vacuumpomp met een in- en uitwendige rubberen ring. De ringen die erin zaten waren helemaal hard en bros. Volgens het boek moeten deze ringen vervangen kunnen worden. Ik kan echter deze ringen niet vinden. Weet iemand hier meer van.
Pieter
S111 109 stationwagon 1975 "Lara"
op tijd zetten 2.5D en seal collar
Re: op tijd zetten 2.5D en seal collar
Ik heb een 2 tal maanden geleden een 2.5D gereviseerd en als je het boek gewoon volgt, is er geen enkel probleem.
Voor de timing hoef je in principe totaal geen rekening te houden met het vliegwiel.
Vooraan op je kast staan pijltjes en in de tandwielen van je krukas, pomp en nokken zitten kleine gaatjes die je tegenover de pijltjes moet zetten.
Dan leg je je distributieband erop en zorgt dat de positie identiek blijft.
De rol aanspannen en de krukas een 3tal maal rondraaien en dan weer lossen en kijken of alles nog op zijn plaats zit.
Bij het ronddraaien merk je meteen of er iets raakt of niet, dus een beetje voorzichtigheid kan geen kwaad
Zit alles nog op zijn plaats (gaatjes tegenover de pijltjes) : ok , Nee: bijregelen.
De fijnregeling van de pomp heb ik gedaan door de 3 moeren van de pomp iets te lossen en de pomp met draaiende motor te bewegen. Je hoort vanzelf of ie mooi loopt of niet.
Ik had de pijlen en de gaatjes in de tandwielen 100% tegenover elkaar staan en de pomp moest maar minimaal gedraaid worden
De truc met het vliegwiel heb ik ook gedaan maar is nogal omslachtig en je moet als ik het goed heb op de 2de zuiger timen en niet op de 1ste
Henk
Voor de timing hoef je in principe totaal geen rekening te houden met het vliegwiel.
Vooraan op je kast staan pijltjes en in de tandwielen van je krukas, pomp en nokken zitten kleine gaatjes die je tegenover de pijltjes moet zetten.
Dan leg je je distributieband erop en zorgt dat de positie identiek blijft.
De rol aanspannen en de krukas een 3tal maal rondraaien en dan weer lossen en kijken of alles nog op zijn plaats zit.
Bij het ronddraaien merk je meteen of er iets raakt of niet, dus een beetje voorzichtigheid kan geen kwaad
Zit alles nog op zijn plaats (gaatjes tegenover de pijltjes) : ok , Nee: bijregelen.
De fijnregeling van de pomp heb ik gedaan door de 3 moeren van de pomp iets te lossen en de pomp met draaiende motor te bewegen. Je hoort vanzelf of ie mooi loopt of niet.
Ik had de pijlen en de gaatjes in de tandwielen 100% tegenover elkaar staan en de pomp moest maar minimaal gedraaid worden
De truc met het vliegwiel heb ik ook gedaan maar is nogal omslachtig en je moet als ik het goed heb op de 2de zuiger timen en niet op de 1ste
Henk
Re: op tijd zetten 2.5D en seal collar
Hallo Henk,
Bedankt voor je reactie. Ik zie het nu wel zitten.
Mvg,
Pieter
Bedankt voor je reactie. Ik zie het nu wel zitten.
Mvg,
Pieter