ontsteking

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Peter van Rijen

Re: ontsteking

Bericht door Peter van Rijen »

Hier was al eens een stuk over geschreven.

Auteur: Henk (---.xdsl.tiscali.nl)
Datum: 13-11-2003 23:53

Bij de V8 kan de ontsteking er op 100 verschillende manieren op.
En niet maar op 1 manier. Als je niet weet hoe een V8 in elkaar zit geef dan ook geen antwoord.

Bougie van cilinder 1 eruit halen
(dat is de voorste cilinder)
rechter kleppendeksel eraf halen.
Krukas draaien met de klok mee totdat de uitlaatklep van 6 opent en weer dicht gaat (dus nog niet is)
dan een schroevendraaier oid in het bougiegat van 1 stoppen
Krukas draaien en voelen dat de zuiger omhoog gaat en weer naar beneden gaat. Dan iets terug draaien zodat je voelt waar top is.
Controleren op de krukaspoelie of die dan ook echt top aangeeft.(is nl. niet altijd zo) en eventueel afstrepen met witte verf.

Ontsteking in het gat stoppen zodanig dat de rotor naar voren net (ca. 1 cm) voor het klemmetje van de verdelerkap wijst. Dan moet je de ontsteking kunnen draaien zodat de rotor naar het klemmetje kan wijzen en ca. 2 cm. voor het klemmetje.

Dat is cilinder 1. Daar moet dus de kabel op naar 1
volgorde is 1, 8, 4, 3, 6, 5, 7, 2 met de klok mee.

Als de ontsteking er niet in wil moet je het asje van de oliepomp iets draaien.

Motor starten, ontstekingslamp aansluiten en de ontsteking draaien om af te stellen. ca. 9 graden voorontsteking.op LPG en 6 graden op benzine.
Theo

ontsteking

Bericht door Theo »

Beste prikkers,

Kan iemand mij ook vertellen hoe of waar aan ik kan zien dat cilinder 1 op tdc staat.

Het betrefd hier een 3.5 v8 motor

Theo
Theo

Re: ontsteking

Bericht door Theo »

Zoals het beschreven word is mijn beleving dat de ontstekking afgesteld op cilinder 8 en niet cilinder 1.

Uitgaand van de klem welke de verdeelkap vast houd hebben we als we voor de auto staan rechts 8 en links 4, volgens mij klopt het verhaal niet helemaal.

Theo
Plaats reactie