temperatuur meter op herhaling....
temperatuur meter op herhaling....
Hoi,
Mijn temp meter deed het al een tijdje niet meer.
Dus vanochtend de sensor en ook maar meteen de thermostaat vervangen. (radiateur vorige week vervangen)
De meter komt wel iets omhoog alleen nu komt de temp meter nauwelijks uit de hoek omhoog (blijft op het onderste witte randje staan.) Dit was nooit het geval met mijn oude sensor die gaf altijd keurig de temp aan. (heb er voldoende lang meegereden om hem omhoog te moeten sturen)
Benzinemeter (die ook door de spanningsregelaar wordt gevoed?..) geeft keurig de juiste waarde aan dus daar ligt het volgens mij niet aan.
Heb al even gezocht maar werd niet direct veel wijzer:
[beta.prikpagina.nl]
Iemand tips hoe ik dit kan oplossen? Zodat mijn meter de correcte waarde aangeeft
<b>Cheers Bowy</b>
<A HREF="[www.seriousIIa.tk] src="[members.lycos.nl];
</A>
Mijn temp meter deed het al een tijdje niet meer.
Dus vanochtend de sensor en ook maar meteen de thermostaat vervangen. (radiateur vorige week vervangen)
De meter komt wel iets omhoog alleen nu komt de temp meter nauwelijks uit de hoek omhoog (blijft op het onderste witte randje staan.) Dit was nooit het geval met mijn oude sensor die gaf altijd keurig de temp aan. (heb er voldoende lang meegereden om hem omhoog te moeten sturen)
Benzinemeter (die ook door de spanningsregelaar wordt gevoed?..) geeft keurig de juiste waarde aan dus daar ligt het volgens mij niet aan.
Heb al even gezocht maar werd niet direct veel wijzer:
[beta.prikpagina.nl]
Iemand tips hoe ik dit kan oplossen? Zodat mijn meter de correcte waarde aangeeft
<b>Cheers Bowy</b>
</A>
Re: temperatuur meter op herhaling....
zet effe een potmetertje op de plaats van je temp voeler, slaat de meter dan wel netjes uit?
groet Frank
groet Frank
potmetertje? sorry Frank ben niet zo thuis in electronica.... leg eens uit?
<b>Cheers Bowy</b>
</A>
<b>Cheers Bowy</b>
</A>
Potmeter (potentiometer) is net zoiets als de volume knop van je radio.
of bijv moderne auto gaat het gas geven dmv een potmeter.
Heel simpel gezegd een Dimmer.
Je kan dmv een potmeter meer of minder weerstand op een stroom geven.
Dus als je, je temp meter aansluit op je accu's met een potmeter ertussen kun je zien of de meter het doet.
JW suk6
of bijv moderne auto gaat het gas geven dmv een potmeter.
Heel simpel gezegd een Dimmer.
Je kan dmv een potmeter meer of minder weerstand op een stroom geven.
Dus als je, je temp meter aansluit op je accu's met een potmeter ertussen kun je zien of de meter het doet.
JW suk6
Pot meter is een variabele weerstand, ook wel toegepast in audio apparatuur als volume regelaar 
Theorie;
De temp indicator in je dash is eigenlijk niets meer dan een spannings meter die uitslaat op de variabele weerstand van de sensor, je hebt dus voeding op de metertje nodig, zou je ook even kunnen checken. Een van de contactjes op je meter zou +/- 12V moeten hebben.
Gr.
Marc

Theorie;
De temp indicator in je dash is eigenlijk niets meer dan een spannings meter die uitslaat op de variabele weerstand van de sensor, je hebt dus voeding op de metertje nodig, zou je ook even kunnen checken. Een van de contactjes op je meter zou +/- 12V moeten hebben.
Gr.
Marc
Bowie,
help ik je nog wel mee, morgen neem ik wel ffe een potmetertje voor je mee.
groet Frank
help ik je nog wel mee, morgen neem ik wel ffe een potmetertje voor je mee.
groet Frank
He die bowy,
Is dit oprobleem sinds je met het 2,5 blok rijdt? Ik weet namelijk dat de weerstand van de 200tdi sensor een ander weerstand heeft dan de 2,5 n/a en dit kan ook wel eens het geval zijn de 2,25 en de 2,5 benzine, als de weerstand van je huidige sensor hoger is, dan die van je vorige blok (bij de 200 tdi en 2,5 n/a zijndeze door verschillend schroefdraad niet uitwisselbaar) dan komt er niet genoeg spanning over je temp meter te staan om hem fatsoenlijk te activeren.
Fijn he het lijkt allemaal zo op elkaar maar niets past!
Oplossing,
1 een temp meter van een 2,5 er in zetten
2 kiken of de schroefdraad van van bij de sensoren gelijk zijn, en de sensor vervangen door een 2,25 sensor.
Succes Jorrit, LR 110" 200tdi Hardtop RHD "Annabel"
[www.lr-Annabel.nl]
Is dit oprobleem sinds je met het 2,5 blok rijdt? Ik weet namelijk dat de weerstand van de 200tdi sensor een ander weerstand heeft dan de 2,5 n/a en dit kan ook wel eens het geval zijn de 2,25 en de 2,5 benzine, als de weerstand van je huidige sensor hoger is, dan die van je vorige blok (bij de 200 tdi en 2,5 n/a zijndeze door verschillend schroefdraad niet uitwisselbaar) dan komt er niet genoeg spanning over je temp meter te staan om hem fatsoenlijk te activeren.
Fijn he het lijkt allemaal zo op elkaar maar niets past!
Oplossing,
1 een temp meter van een 2,5 er in zetten
2 kiken of de schroefdraad van van bij de sensoren gelijk zijn, en de sensor vervangen door een 2,25 sensor.
Succes Jorrit, LR 110" 200tdi Hardtop RHD "Annabel"
[www.lr-Annabel.nl]
Hey bowy ik heb nog een sensor liggen die als ik hem op m'n 2,5NA blok zet gelijk in het rood vliegt, ik heb de oude terugezet en die geeft normaal tot weinig aan, als je naar Havelte komt neem ik hem wel mee, je mag hem van me hebben als je er wat aan hebt.
Tinus
Tinus
Ik dacht dat sensor en meter altijd bij elkaar horen, en dat je dus beide moet vervangen. Daar deze op elkaar geijkt zijn.
je kunt ze natuurlijk ook zelf ijken in het al besproken pannetje met warm water en thermometer.
Jan Schober
je kunt ze natuurlijk ook zelf ijken in het al besproken pannetje met warm water en thermometer.
Jan Schober
Betreft de tempsensor.
- Wat je kunt proberen om uit te sluiten dat de naald het gehele bereik haalt is het draadje op de sensor gewoon tegen de massa aanhouden. Als de meter dan helemaal uitslaat, weet je in elk geval dat de meter het hele bereik nog haalt.
- Heel soms gebeurd het dat er interne schade in de meter (spoeltjes) komt, waardoor de meter niet meer goed kan uitslaan.
- Heb je weer iets te testen...Dit is slecht een simpel testje of de meter nog goed "kan" werken. (niet te lang aan massa laten liggen.)
- Ik deel de mening van de anderen:
Het lijkt mij inderdaad waarschijnlijker dat de sensor niet de juiste weerstand heeft, voor deze meter. Blijft altijd tobben met die oude meuk.... (ook met nieuwe meuk....). In de loop van de tijd is er een hoop geknoeid.....
Algemeen stukje betreffende de tempsensoren:
Normaal geproken: Als de temp hoger wordt neemt de weerstand van de temp sensor af. De sensordraad wordt dus 'steeds meer' aan massa gelegd. (de sensor is een temperatuur afhankelijke weerstand (zie eerdere reactie...).
Succes,
Greetz -Knoeierd-
- Wat je kunt proberen om uit te sluiten dat de naald het gehele bereik haalt is het draadje op de sensor gewoon tegen de massa aanhouden. Als de meter dan helemaal uitslaat, weet je in elk geval dat de meter het hele bereik nog haalt.
- Heel soms gebeurd het dat er interne schade in de meter (spoeltjes) komt, waardoor de meter niet meer goed kan uitslaan.
- Heb je weer iets te testen...Dit is slecht een simpel testje of de meter nog goed "kan" werken. (niet te lang aan massa laten liggen.)
- Ik deel de mening van de anderen:
Het lijkt mij inderdaad waarschijnlijker dat de sensor niet de juiste weerstand heeft, voor deze meter. Blijft altijd tobben met die oude meuk.... (ook met nieuwe meuk....). In de loop van de tijd is er een hoop geknoeid.....
Algemeen stukje betreffende de tempsensoren:
Normaal geproken: Als de temp hoger wordt neemt de weerstand van de temp sensor af. De sensordraad wordt dus 'steeds meer' aan massa gelegd. (de sensor is een temperatuur afhankelijke weerstand (zie eerdere reactie...).
Succes,
Greetz -Knoeierd-
Jorrit, goed bedacht maar met een conversie ring past de 2,25 sensor er wel op en die heb ik dus gemonteerd......
Cheers bowy
Cheers bowy
Had voor de zekerheid 2 sensoren bij Paddocks besteld dus ga morgen nog maar even de andere ook proberen (paar min werk....) kijken of het daarvan beter wordt en met een potentiometer (weer wat geleerd ) aan de slag samen met Frank. Info volgt.
Cheers Bowy
ps moet de meter ook een goede massa hebben? kan het hier nog aan liggen?
Cheers Bowy
ps moet de meter ook een goede massa hebben? kan het hier nog aan liggen?
In het algemeen geldt het volgende:
De meter heeft een voeding 12V, een massa en een signaal draad (eventueel nog verlichting)
Als je dit wilt meten, kom ik er nog wel even op terug. Ik ben nu aan het werk. Kan het vanavond wel even toelichten....
Groeten
Ruben (die aan zwoegen is..)
De meter heeft een voeding 12V, een massa en een signaal draad (eventueel nog verlichting)
Als je dit wilt meten, kom ik er nog wel even op terug. Ik ben nu aan het werk. Kan het vanavond wel even toelichten....
Groeten
Ruben (die aan zwoegen is..)
Als iemand weet wat de weerstand van een sensor moet zijn bij ongeveer 90 graden zou dat handig zijn voor het foutzoeken.
groet frank
groet frank
Vandaag aan het meten geweeest (sensor kabel op massa gedrukt) en kwam erachter dat de meter niet helemaal lekker uitslaat naar mx. Dus nu op zoek naar andere meter en probleem weer verholpen
Cheres bowy
Cheres bowy