Lagers in Swivelbollen
Lagers in Swivelbollen
Vandaag de lagers en railkobussen in de nieuwe swivels geperst.
Vorige week mislukte dit bij de eerste poging, de uitsparingen in de swivelbollen waren 5 honderdste mm (0,05mm) kleiner dan de buitenmaten van de lagerschaal en de railkobus. Zelf met een 15 tons pers kreeg ik ze er niet zonder beschadigingen in.
Vandaag de bollen verwarmd tot 90 graden en de lagerschalen en railkobussen afgekoeld tot -40 graden.
Met een klein handpersje vielen ze nu zo op hun plek.
Groeten, Victor Rutten
seriesIII 109 ambulance "Dwarsligger"
seriesIII 88 ex-belg "Jerommeke"
http:www.series3.nl
Vorige week mislukte dit bij de eerste poging, de uitsparingen in de swivelbollen waren 5 honderdste mm (0,05mm) kleiner dan de buitenmaten van de lagerschaal en de railkobus. Zelf met een 15 tons pers kreeg ik ze er niet zonder beschadigingen in.
Vandaag de bollen verwarmd tot 90 graden en de lagerschalen en railkobussen afgekoeld tot -40 graden.
Met een klein handpersje vielen ze nu zo op hun plek.
Groeten, Victor Rutten
seriesIII 109 ambulance "Dwarsligger"
seriesIII 88 ex-belg "Jerommeke"
http:www.series3.nl
Re: Lagers in Swivelbollen
Kunnen ze er in ieder geval niet uitvallen Victor
Cheers bowy die dit klusje binnenkort ook moet gaan doen wat vandaag liep de EP90 er net zo hard uit aan de onderkant als ik hem erin goot......
Cheers bowy die dit klusje binnenkort ook moet gaan doen wat vandaag liep de EP90 er net zo hard uit aan de onderkant als ik hem erin goot......
Re: Lagers in Swivelbollen
Viktor,
weet je ook of dat normaal is? of waren het eigenlijk overmaatse lagers?
Bowy,
das wel heel snel, neem aan dat je hebt gecontroleerd dat de boutjes vast zitten?
Volgens mij moet je dan ook behoorlijk wat speling hebben, toch?
Jan.
weet je ook of dat normaal is? of waren het eigenlijk overmaatse lagers?
Bowy,
das wel heel snel, neem aan dat je hebt gecontroleerd dat de boutjes vast zitten?
Volgens mij moet je dan ook behoorlijk wat speling hebben, toch?
Jan.
Re: Lagers in Swivelbollen
sorry Victor, ik schreef een C, maar er stond een K, heel appart....
Re: Lagers in Swivelbollen
Nee rare is geen speling maar wel leeglopen en keering pas vervangen, wel veel oppervlakte ruwte. Dus wordt tijd dat ik ze nu echt ga vervangen. Eerst maar even sparen nog
Cheers bowy
Cheers bowy
Swivelbollen polijsten?
zoiets kan je vast ook laten polijsten? om in de lowbutget sfeer te blijven?
Re: Swivelbollen polijsten?
Effe een opmerking over de EP90 die in de swivelballen moet; deze kun je ook vervangen door zg 'one shot grease' tube's van Landrover. Dit zijn kant en klare vet tubes die specifiek bestemd zijn voor de swivelballs van de Landrovers. Het vet is niet zo dik als je bij het woord vet mag verwachten, maar heeft een beetje dezelfde viscositeit als dunne yoghurt. Dik genoeg om niet (of weinig) langs de swivelkeerring weg te lopen, en dun genoeg om alles te smeren. Het is mij overigens wel opgevallen dat het gaatje in het ronde plaatje wat onder in de railkobus komt te liggen wel heel erg klein is, en daardoor de smering ook minimaal is. Wellicht dan mede prikkers hier iets voor bedacht hebben?
Re: Swivelbollen polijsten?
wat betreft de One shot swivel grease:
[www.prikpagina.nl]
alle info
en nog een vraagje, wat is de railkobus?
Jan Schober
[www.prikpagina.nl]
alle info
en nog een vraagje, wat is de railkobus?
Jan Schober
Re: Lagers in Swivelbollen
Zo vast horen ze niet te zitten, het hoort een lichte perspassing te hebben.
Normaal gesproken kun je dit er met een klein slagkoper intikken.
Ik ben erg benieuwd waar de spullen vandaan komen en vooral van welk merk het is.
Dennis B.
Normaal gesproken kun je dit er met een klein slagkoper intikken.
Ik ben erg benieuwd waar de spullen vandaan komen en vooral van welk merk het is.
Dennis B.
Re: Swivelbollen polijsten?
Jan, thanks voor de referentie. De Railko bus(h) is het toplager waarin de swivelpin scharniert. Ik moet wel zeggen dat het inpersen van deze bussen en de onderste lagerschalen (die je er overigens het beste in kunt tikken) bij mijn swivelballs niet meer dan 5 ton druk gekost hebben, en zelfs dat bereikte ik pas op het moment dat de bussen al op zijn plaats zaten. Ik heb de onderdelen van Britpart, en deze pasten perfect! Ciao, CasJan Schober schreef:
Re: Swivelbollen polijsten?
Heb dit er de afgelopen maand ook 2x ingestopt maar loopt er ook weer uit en daarvoor is het net te prijzig dus vrees gewoon vervangen.......
Cheers bowy
Cheers bowy
Re: Swivelbollen polijsten?
je kunt eerst nog een jaartje met lagervet in je bollen rijden?
jouw kennende vervang je de hele vooras
jouw kennende vervang je de hele vooras
Re: Swivelbollen polijsten?
uhmmmmmmmmmmm Nee die is juist nu perfect in orde behalve de swivel, da''s de laatste zwakke schakel. Dus binnenkort maar een zaterdag middagje klussen.
Cheers bowy
Cheers bowy
Re: Lagers in Swivelbollen
De onderdelen kwamen als komplete revisie set (Swivelbol, lager, railkobus, keerring, pakkingen, O-ring, swivelpin, vulplaatjes en borg plaatjes) bij Paddock vandaan.
Alle onderdelen zaten verpakt in Britpart dozen. De onderdeel nummers zijn hetzelfde als die in het partboek.
De lagers en de railkobussen hadden een overmaat van ongeveer 5 honderste milimeter.
De buitenmaat van van het lager en van de railkobus was 54,00mm, de binnemaat van het gat waar ze in moeten was 53,95mm (dit alles gemeten met een digitale schuifmaat).
Ik moet wel zeggen dat de railkobussen er nu met de hand in te zetten waren.
De lagerschalen hebben we met een handpers (dus niet hydraulisch) op hun plaats gedrukt.
Groeten, Victor Rutten
seriesIII 109 ambulance "Dwarsligger"
seriesIII 88 ex-belg "Jerommeke"
Alle onderdelen zaten verpakt in Britpart dozen. De onderdeel nummers zijn hetzelfde als die in het partboek.
De lagers en de railkobussen hadden een overmaat van ongeveer 5 honderste milimeter.
De buitenmaat van van het lager en van de railkobus was 54,00mm, de binnemaat van het gat waar ze in moeten was 53,95mm (dit alles gemeten met een digitale schuifmaat).
Ik moet wel zeggen dat de railkobussen er nu met de hand in te zetten waren.
De lagerschalen hebben we met een handpers (dus niet hydraulisch) op hun plaats gedrukt.
Groeten, Victor Rutten
seriesIII 109 ambulance "Dwarsligger"
seriesIII 88 ex-belg "Jerommeke"
Re: Lagers in Swivelbollen
Bedankt Victor,
Ik heb al vaker passingsproblemen vernomen over de Paddock set, dus ik had al een vermoeden dat het daar vandaan kwam. Van de Britpart rialkobussen en lagers heb ik nog geen slechte berichten gehoord, dan wel in combinatie met originele fuseebollen.
Heb je naderhand nog nagemeten of de buitenring van het lager nog rond is, want de ring is vrij dun.
Dennis B.
Ik heb al vaker passingsproblemen vernomen over de Paddock set, dus ik had al een vermoeden dat het daar vandaan kwam. Van de Britpart rialkobussen en lagers heb ik nog geen slechte berichten gehoord, dan wel in combinatie met originele fuseebollen.
Heb je naderhand nog nagemeten of de buitenring van het lager nog rond is, want de ring is vrij dun.
Dennis B.
Re: Swivelbollen polijsten?
klinkt als een interesant klusje, mijn 127, zal er ook aan moetengeloven binnen een jaar of zo.
van mijn kant ook dank voor de reacties
Jan
van mijn kant ook dank voor de reacties
Jan