Technische databank
Geplaatst: wo 17 nov 2004, 22:08
Sorry jongens, ik ben niet duidelijk genoeg geweest. Wat ik eigenlijk bedoelde met een technische databank is NIET het verzamelen van alle vragen en antwoorden van de prikkers pagina, maar meer dat prikkers een reparatieverslag aan kunnen leveren welke door medeprikkers kunnen worden aangevuld / opgehaald.
Wat ik me hierbij voorstel is dat een bepaalde "klus" als vraag wordt geboren op de prikkerspagina. De reacties van medeprikkers kunnen iemand op het goede spoor zetten, maar helaas zie je het resultaat maar zelden op de prikkerspagina. Ik kan me voorstellen dat bij wijze van "dank" voor de ontvangen informatie en tips, de vraagsteller het resultaat van zijn probleem terug geeft in de vorm van zeg maar een reparatie verhaaltje. Dit zou dan eventueel met foto's aangevuld kunnen worden.
Kortom: Zeker geen afbreuk doen aan de huidige prikkerspagina, maar meer een aanvulling, zodat ook het eindresultaat zichtbaar wordt.
Ter illustratie : Fusee revisie Landrover Santa 109" :
<Uitvoering met Girling schrijfremmen welke gelijk zijn aan die van de Peugeot J5.
Standaard fout ik gemaakt heb is bijvoorbeeld het verwisselen van de positie van de Railko bush en de lagerschaal. Dus: markeer positie van Bush en lagerschaal, zeker als je ze in laat persen bij een garage die dit soort fuseeballen nog nooit gezien heeft. Tip: Afstellen met shims en Unster gaat gemakkelijker als je de complete fusee in de bankschroef zet, dan eerst op de vooras te monteren, wat het handboek suggereerd.
Problemen die ik tegenkwam :
De rechter axlestub kon na demontage niet over de steekas geschoven worden, omdat de steekas binnen in de axlestub aangelopen heeft waardoor er materiaal van de steekas vastgelast zat in de axlestub. Deze heb ik met een beiteltje verwijderd, en later toen de steekas eruit kon, weggeslepen. Oorzaak ???
Het is me wel opgevallen dat Serie III's van vóór '80 op deze plaats een bus in de axlestub hebben, welke bij latere type's ontbreekt.
Afstellen van het wiellager op een axiale speling van 0.05 - 0.10 mm;
Bij de santana zat er een ander soort borgplaatje tussen afstelmoer en lagermoer, welke was voorzien van 6 "wieken", (hierdoor kun je de stand van de afstelmoer goed zien, en dus het borgflapje goed kunt omtikken). Het borgplaatje van de standaard serie is geheel rond, waardoor na montage de 'stand' van de afstelmoer onzichtbaar wordt. Ik heb dit opgelost door de borgmoer in precies dezelfde stand te draaien als de afstelmoer achter het borgplaatje, waardoor het omzetten van het borgflapje op de juiste positie ook wat makkelijker wordt.
Om echter de positie van de afstelmoer te borgen valt niet mee. Heeft iemand hier een trucje voor? >
Hierop zou een medeprikker kunnen reageren, en het reparatie rapport uitbreiden.
Ambitieus? ach wat, we rijden toch allemaal Landrover of niet?
Ciao, Cas
Wat ik me hierbij voorstel is dat een bepaalde "klus" als vraag wordt geboren op de prikkerspagina. De reacties van medeprikkers kunnen iemand op het goede spoor zetten, maar helaas zie je het resultaat maar zelden op de prikkerspagina. Ik kan me voorstellen dat bij wijze van "dank" voor de ontvangen informatie en tips, de vraagsteller het resultaat van zijn probleem terug geeft in de vorm van zeg maar een reparatie verhaaltje. Dit zou dan eventueel met foto's aangevuld kunnen worden.
Kortom: Zeker geen afbreuk doen aan de huidige prikkerspagina, maar meer een aanvulling, zodat ook het eindresultaat zichtbaar wordt.
Ter illustratie : Fusee revisie Landrover Santa 109" :
<Uitvoering met Girling schrijfremmen welke gelijk zijn aan die van de Peugeot J5.
Standaard fout ik gemaakt heb is bijvoorbeeld het verwisselen van de positie van de Railko bush en de lagerschaal. Dus: markeer positie van Bush en lagerschaal, zeker als je ze in laat persen bij een garage die dit soort fuseeballen nog nooit gezien heeft. Tip: Afstellen met shims en Unster gaat gemakkelijker als je de complete fusee in de bankschroef zet, dan eerst op de vooras te monteren, wat het handboek suggereerd.
Problemen die ik tegenkwam :
De rechter axlestub kon na demontage niet over de steekas geschoven worden, omdat de steekas binnen in de axlestub aangelopen heeft waardoor er materiaal van de steekas vastgelast zat in de axlestub. Deze heb ik met een beiteltje verwijderd, en later toen de steekas eruit kon, weggeslepen. Oorzaak ???
Het is me wel opgevallen dat Serie III's van vóór '80 op deze plaats een bus in de axlestub hebben, welke bij latere type's ontbreekt.
Afstellen van het wiellager op een axiale speling van 0.05 - 0.10 mm;
Bij de santana zat er een ander soort borgplaatje tussen afstelmoer en lagermoer, welke was voorzien van 6 "wieken", (hierdoor kun je de stand van de afstelmoer goed zien, en dus het borgflapje goed kunt omtikken). Het borgplaatje van de standaard serie is geheel rond, waardoor na montage de 'stand' van de afstelmoer onzichtbaar wordt. Ik heb dit opgelost door de borgmoer in precies dezelfde stand te draaien als de afstelmoer achter het borgplaatje, waardoor het omzetten van het borgflapje op de juiste positie ook wat makkelijker wordt.
Om echter de positie van de afstelmoer te borgen valt niet mee. Heeft iemand hier een trucje voor? >
Hierop zou een medeprikker kunnen reageren, en het reparatie rapport uitbreiden.
Ambitieus? ach wat, we rijden toch allemaal Landrover of niet?
Ciao, Cas