Sorry jongens, ik ben niet duidelijk genoeg geweest. Wat ik eigenlijk bedoelde met een technische databank is NIET het verzamelen van alle vragen en antwoorden van de prikkers pagina, maar meer dat prikkers een reparatieverslag aan kunnen leveren welke door medeprikkers kunnen worden aangevuld / opgehaald.
Wat ik me hierbij voorstel is dat een bepaalde "klus" als vraag wordt geboren op de prikkerspagina. De reacties van medeprikkers kunnen iemand op het goede spoor zetten, maar helaas zie je het resultaat maar zelden op de prikkerspagina. Ik kan me voorstellen dat bij wijze van "dank" voor de ontvangen informatie en tips, de vraagsteller het resultaat van zijn probleem terug geeft in de vorm van zeg maar een reparatie verhaaltje. Dit zou dan eventueel met foto's aangevuld kunnen worden.
Kortom: Zeker geen afbreuk doen aan de huidige prikkerspagina, maar meer een aanvulling, zodat ook het eindresultaat zichtbaar wordt.
Ter illustratie : Fusee revisie Landrover Santa 109" :
<Uitvoering met Girling schrijfremmen welke gelijk zijn aan die van de Peugeot J5.
Standaard fout ik gemaakt heb is bijvoorbeeld het verwisselen van de positie van de Railko bush en de lagerschaal. Dus: markeer positie van Bush en lagerschaal, zeker als je ze in laat persen bij een garage die dit soort fuseeballen nog nooit gezien heeft. Tip: Afstellen met shims en Unster gaat gemakkelijker als je de complete fusee in de bankschroef zet, dan eerst op de vooras te monteren, wat het handboek suggereerd.
Problemen die ik tegenkwam :
De rechter axlestub kon na demontage niet over de steekas geschoven worden, omdat de steekas binnen in de axlestub aangelopen heeft waardoor er materiaal van de steekas vastgelast zat in de axlestub. Deze heb ik met een beiteltje verwijderd, en later toen de steekas eruit kon, weggeslepen. Oorzaak ???
Het is me wel opgevallen dat Serie III's van vóór '80 op deze plaats een bus in de axlestub hebben, welke bij latere type's ontbreekt.
Afstellen van het wiellager op een axiale speling van 0.05 - 0.10 mm;
Bij de santana zat er een ander soort borgplaatje tussen afstelmoer en lagermoer, welke was voorzien van 6 "wieken", (hierdoor kun je de stand van de afstelmoer goed zien, en dus het borgflapje goed kunt omtikken). Het borgplaatje van de standaard serie is geheel rond, waardoor na montage de 'stand' van de afstelmoer onzichtbaar wordt. Ik heb dit opgelost door de borgmoer in precies dezelfde stand te draaien als de afstelmoer achter het borgplaatje, waardoor het omzetten van het borgflapje op de juiste positie ook wat makkelijker wordt.
Om echter de positie van de afstelmoer te borgen valt niet mee. Heeft iemand hier een trucje voor? >
Hierop zou een medeprikker kunnen reageren, en het reparatie rapport uitbreiden.
Ambitieus? ach wat, we rijden toch allemaal Landrover of niet?
Ciao, Cas
Technische databank
Re: Technische databank
Hoi Cas,
Ben het helemaal met je eens, heb dit zelf ook al gedaan voor diverse zaken (Salisbury swop, Chassis swop, bladveer montagen /bussen demontage) zie mijn website www.seriousIIa.tk
Beter zou idd nog zijn dit te bundelen, maar wie deze taak (vrijwillig) op zich wil nemen ? jij? het lijkt me namelijk wel veel werk is mijn ervaring.
Cheers Bowy
Ben het helemaal met je eens, heb dit zelf ook al gedaan voor diverse zaken (Salisbury swop, Chassis swop, bladveer montagen /bussen demontage) zie mijn website www.seriousIIa.tk
Beter zou idd nog zijn dit te bundelen, maar wie deze taak (vrijwillig) op zich wil nemen ? jij? het lijkt me namelijk wel veel werk is mijn ervaring.
Cheers Bowy
Re: Technische databank / Berry ?
Ik denk dat de database zich zelf kan vullen als medeprikkers de weg gewezen wordt naar de juiste plaats voor het juiste verslag. Bijv. Serie III, vooras. Ik weet alleen niet of dit mogelijk is op de prikkers pagina danwel elders..
Het zou in ieder geval een hoop zoek/verzamelwerk schelen. Misschien dat andere medeprikkers hier suggesties voor aandragen?
Het zou in ieder geval een hoop zoek/verzamelwerk schelen. Misschien dat andere medeprikkers hier suggesties voor aandragen?
er zijn meer 'manuals' zoals bowy's spring swop etc. beschikbaar, bijv. op www.landroverclub.net, van series I tot freelander (onlangs toegevoegd: enkele vertalingen over series III). misschien eerst eens kijken wat er allemaal al is. wie weet hoeft het alleen maar een pagina te worden met links naar de sites waar het al op staat...
dus ik trap 'm maar vast af: wie heeft onlangs nog iets handigs gevonden op het web? (met 'handig'bedoel ik het hele verhaal, dus boodschappenlijstje, werkwijze + foto's en evt. aanvullende tips)
enneh... zal ik vanavond wat foto's gaan maken en een verhaaltje schrijven of is het verwisselen van een startmotor een net iets te simpel klusje voor de meeste prikkers?
dus ik trap 'm maar vast af: wie heeft onlangs nog iets handigs gevonden op het web? (met 'handig'bedoel ik het hele verhaal, dus boodschappenlijstje, werkwijze + foto's en evt. aanvullende tips)
enneh... zal ik vanavond wat foto's gaan maken en een verhaaltje schrijven of is het verwisselen van een startmotor een net iets te simpel klusje voor de meeste prikkers?
Peter, volgens mij is geen klusje te simpel! de eerste keer dat ik een startmotor ging vervangen was ik een halve dag bezig nu 5 min.... dat geld ook voor bladveren vervangen. Maar juist daarom zijn die handleidingen belangrijk, denk wel dat veel al te vinden is via de databank die landrover.startpagina.nl heet
Cheers bowy
Cheers bowy