Onze 110 hebben wij voor langere periode geschorst (waarschijnlijk een aantal jaren). Het is de bedoeling om de auto weer geheel picobello in orde te hebben tegen de tijd dat we er weer mee gaan rijden. Maar... voorlopig gaat ie in de opslag. We hebben gelukkig een schone en droge plek kunnen vinden voor een redelijk bedrag. En dan nu de vraag: welke maatregelen zijn verstandig om te nemen bij opslag. Ik denk dan aan de accu, maar ook aan de vloeistoffen. Gewoon lekker wegzetten of moet ie 'geprepareerd' worden. Alle ideeën en suggesties zijn welkom, dus barst maar los.
Met groet en alvast bedankt, Hans
opslag
Re: opslag
hoi
zet hem op blokken, zodat de wielen los van de grond zijn, doe een beetje olie bovenin de zuigers, haal de accu eruit. Wissel de remvloeistof en de koppelingsvloeistof en als het ´s winters vriest waar hij staat de koelvloeistof,
Maar het allerbeste is hem 2x per jaar even ùit te laten` anders moet je waarschijnlijk de remmerij naderhand vervangen, stil staan is slecht voor je auto.
groet Frank
zet hem op blokken, zodat de wielen los van de grond zijn, doe een beetje olie bovenin de zuigers, haal de accu eruit. Wissel de remvloeistof en de koppelingsvloeistof en als het ´s winters vriest waar hij staat de koelvloeistof,
Maar het allerbeste is hem 2x per jaar even ùit te laten` anders moet je waarschijnlijk de remmerij naderhand vervangen, stil staan is slecht voor je auto.
groet Frank
Ook niet onbelangrijk: is de verzekering (brand/diefstal) goed geregeld bij de verhuurder? Licht ook je verzekeringsmij over de verblijfplaats in.
Meng één liter mengsmering op een volle tank (bij benzine motoren) en breng door rijden de motor op bedrijfstemperatuur, condens is dan ook uit de uitlaat
Tank de benzinetank vol i.v.m. condensvorming (roest)
Bij vochtige stalling stuk folie op vloer i.v.m. optrekkend vocht
Ververs de carterolie om verzuring/vervuiling te voorkomen
Sluit luchtinlaat- en uitlaatpijpen af met b.v. kurk i.v.m. vochtige lucht
Ontlaad de uitgenomen accu elke 2 maanden m.b.v. een 20W lampje of gebruik een druppellader
Smeer de zijkanten van de ruitenwissers in met (zuurvrije) vaseline en plaats blokjes onder de armen zodat ze ontlast zijn
Zorg voor antivries in het ruitensproeiertankje
Smeer de deurrubbers in met vaseline of talkpoeder
Zet de auto niet op de handrem
Slinger de motor af en toe met de slinger rond
Zet het koppelingspedaal iets ingedrukt vast met b.v. een balkje om vastplakken/roesten van de platen te voorkomen
Trap af en toe op de rem
Plaats eventueel vochtvreters in de auto
Je kunt hem ook nog afdekken met 100 % ventilerend katoen
Meng één liter mengsmering op een volle tank (bij benzine motoren) en breng door rijden de motor op bedrijfstemperatuur, condens is dan ook uit de uitlaat
Tank de benzinetank vol i.v.m. condensvorming (roest)
Bij vochtige stalling stuk folie op vloer i.v.m. optrekkend vocht
Ververs de carterolie om verzuring/vervuiling te voorkomen
Sluit luchtinlaat- en uitlaatpijpen af met b.v. kurk i.v.m. vochtige lucht
Ontlaad de uitgenomen accu elke 2 maanden m.b.v. een 20W lampje of gebruik een druppellader
Smeer de zijkanten van de ruitenwissers in met (zuurvrije) vaseline en plaats blokjes onder de armen zodat ze ontlast zijn
Zorg voor antivries in het ruitensproeiertankje
Smeer de deurrubbers in met vaseline of talkpoeder
Zet de auto niet op de handrem
Slinger de motor af en toe met de slinger rond
Zet het koppelingspedaal iets ingedrukt vast met b.v. een balkje om vastplakken/roesten van de platen te voorkomen
Trap af en toe op de rem
Plaats eventueel vochtvreters in de auto
Je kunt hem ook nog afdekken met 100 % ventilerend katoen
da's een hele was lijst, maar zover ik kan lezen klopt ie wel.
alleen zou ik de moter niet rondslingeren i.e. als je dat op de hand doet loopt er geen olie door het blok na elke rotatie worden de lagervlakken schaler en zuiger wanden droog waardoor er eerder kans op roestvorming is.
mijn TDI heeft ook een paar jaar stilgestaan,...gewoon nieuwe olie er in voordat je hem wegzet accu los en klaar (hij stond wel droog binnen).
ik kwam terug van "wegeweest" accu erop en ik raakte de sleutel nog niet aan of de tdi liep al
alleen zou ik de moter niet rondslingeren i.e. als je dat op de hand doet loopt er geen olie door het blok na elke rotatie worden de lagervlakken schaler en zuiger wanden droog waardoor er eerder kans op roestvorming is.
mijn TDI heeft ook een paar jaar stilgestaan,...gewoon nieuwe olie er in voordat je hem wegzet accu los en klaar (hij stond wel droog binnen).
ik kwam terug van "wegeweest" accu erop en ik raakte de sleutel nog niet aan of de tdi liep al