Kapotte versnellingsbak

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Jan90-110

Kapotte versnellingsbak

Bericht door Jan90-110 »

Dag allemaal,

6 weken geleden 90 TD5 uit 2000 gekocht, volgens de eigenaar met alle beurten: niet dus!!! Versnellingsbak kapot, synchromessen en volgens mij de 2. Er komt nu een revisiebak in. Volgens de garage een speciaal model, dus afwijkende serie. Weet iemand daar meer vanaf? Wat is dan die afwijking? Heeft iemand ervaring met revisiebakken?

Groet,

Jan
RoLandrover

Re: Kapotte versnellingsbak

Bericht door RoLandrover »

Jan,

Een revisiebak kan mits goed uitgevoerd beter zijn dan een originele
sommige revisie bedrijven lossen de zwakke punten op tov het origineel

wat nu het'speciale' is van jouw bak zou ik niet weten. ik dacht dat het
de R380 zou moeten zijn en desondanks dat er voor verschillende type
landrover soms andere overbrengings verhoudingen zijn zie ik zo in in dat
een bijzondere bak in zou zitten

het is wel een andere bak idd tov de 200Tdi modellen de 300Tdi is ook voor
ik weet al de R380.

gr

RoLandrover

btw , komt dit voor rekening vande verkoper,..Garantie?
hugo

Bericht door hugo »

Jan,

De versnellingsbak van een TD5 staat bekend om zijn redelijk rauwe/hakerige schakelgedrag van 1 => 2 en van 2 => 3, dus voordat je een revisiebak monteert zou je eigenlijk zeker moeten weten dat de huidige echt kapot is. Met een rauwe/hakerige bak kan een TD5 nog een mensenleven mee dus op zich hoeft dat geen reden tot vervanging/revisie te zijn. Heb je de diagnose bij een LR-dealer laten stellen want als de bak echt kapot is dan zou je eventueel nog bij de importeur kunnen aankloppen voor coulance. Daarnaast heb je (ook al heb je de wagen particulier gekocht) recht op een goed werkende wagen, als je kunt aantonen dat de vorige eigenaar van deze kwaal wist dan heb je volgens mij reden/recht de verkoop te ontbinden. Dat wordt geen leuk trajekt maar een paar duizend euro uit je zak tillen voor een andere bak is ook geen grapje. Heb je de wagen bij een bedrijf gekocht sta je als particulier nog sterker dus het is op zich wel een idee om de zaak (voordat je een en ander laat repareren) vooraf even te laten bekijken door de rechtswinkel, rechtsbijstandverzekering ofzo.

Mvrgr, Hugo
jan90

Bericht door jan90 »

Ik ga de verkoper zeker op de hoogte stellen van de rekening. Of ik sterk sta weet ik niet, hoe kna ik aantonen dat hij zijn beurten niet heeft gegeven terwijl hij dat wel gezegd heeft? De garage waar de auto altijd in onderhoud is geweest zegt dat de laatste beurt bij 65Kkm is gegeven, de teller staat nu op 116.000, (110.000 toen ik hem kocht). De andere grote beurt is bij een andere garage gegeven maar daarvan staat niets in het boekje. Ik heb het expliciet besproken maar de verkoper hield vol dat de grote beurt gegeven is. Wordt de versnellingsbak op olie nagekeken bij een grote beurt trouwens?

Gr,

Jan
jan90

Bericht door jan90 »

Bedankt voor je reactie. Ik ken het schakelgedrag van de bak, maar deze is echt kapot, gechecked met een garage. Ik heb het vulgat van de olie geopend, kon mijn vinger erin steken en voelde absoluut geen olie. (Hoe kan olie trouwens verdwijnen uit een bak?)

Ik weet niet wat mijn kans is bij de vorige eigenaar, moet hij aantonen dat hij zijn beurten heeft gegeven? Volgens mij heeft hij dat domweg niet gedaan.

Gr,

Jan
jan90

Bericht door jan90 »

Wat moet zo'n revisiebak kosten volgens jullie, ben benieuwd naar jullie prijzen.

Gr,

Jan
roald

Bericht door roald »

rondt de 1500 euro voor een revisie bak...en ja olie kan eruit lekken langs 1 van de vele keerringen die er in zitten...regelmatig controleren is een must
Serious IIa

Bericht door Serious IIa »

Moet volgens mij ca 785,- euro kosten... komen alleen de verzendkosten dan nog over heen.

Kijk eens op deze site:

[www.ashcroft-transmissions.co.uk]

Perfect bedrijf , zelf ook een bak weggehaald en prima service! Laten monteren bij SMB in Genderen ook een top bedrijf wat betreft montagen van de bak (kun je ook nog even een prijsopgave bij doen....)

Succes met de revisie!

Cheers Bowy
Landterfanter

Bericht door Landterfanter »

Iemand die zuinig is op z'n auto houd het onderhoudsboekje bij en bewaart ook de facturen van de ondehoudsbeurten,
om ze bij eventuele verkoop vol trots te kunnen tonen. Is dat niet het geval kun je daar al de nodige twijfels bij hebben. Blijft hij desondanks volhouden dat aan alle voorgeschreven onderhoud is voldaan dan zou je zijn medewerking kunnen vragen om een kopie van facturen op te vragen bij het betreffende bedrijf. Of misschien een aantal data en bedragen van facturen welke ongetwijfeld in de boekhouding te vinden moeten zijn. Al was het maar dat de betreffende garagehouder je recht aankijkt en bevestigd dat hij regelmatig het nodige onderhoud heeft gepleegd. Als daar moeilijk of zenuwachtig over gedaan wordt, kun je er gevoeglijk van uitgaan dat men het onderhoud niet gepleegd heeft. De waarheid is zo misschien te achterhalen, of je er wat aan hebt is nog maar de vraag.
Groet Dirk.
Ben

Bericht door Ben »

Wat bedoeld wordt met speciaal model weet ik niet. Wel weet ik dat revisiebedrijven gereviseerde R380 bakken zodanig wijzigen dat de overgang van 1>2 en van 2>3 soepeler loopt dan bij het origineel. Meestal wordt ook gekeken of de uitgaande as naar de tussenbak voorzien is van de zgn. 'cross drill' tbv een betere smering. Indien nodig wordt deze dan alsnog aangebracht.
andre

Bericht door andre »

Kun je aangeven wat er precies mis is met je versnellingsbak?
Andre
Plaats reactie