loopt maar op 3 cilinders.....

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Serious IIa

loopt maar op 3 cilinders.....

Bericht door Serious IIa »

Hoi,

Heb al vrij lang last dat mijn 2,5 liter benzine blok maar op 3 cilinders loopt stationair. vanaf zo'n 1800 toeren gaat hij wel gewoon op 4 cilinders lopen maar daaronder dus niet....

Vandaag eens even beter er naar gekeken (is al ca 4000 km zo.... )

Probleem is als volgt. 1ste cilinder doet niet mee stationair (als je de bougiekabel lostrekt zakt het toerental niet zoals bij de andere cilinders.)
Daarna bougie verwisselt met andere cilinders
Bougiekabel verwisselt met andere kabels
Dit hielp beide niet.

Kleppen hoor je niet en hoeven volgens mij dus ook niet gesteld te worden? en hij loopt bij hogere toerentallen wel op 4 cilinders.

Kan het de nokkenas zijn die versleten is ofzo? of is het iets anders? wie heeft de gouden tip?

Cheers bowy
peter

Re: loopt maar op 3 cilinders.....

Bericht door peter »

oxidatie in rotorhuis ? scheurtje er in? vogeltje in je inlaat bij die cilinder? bij lage toeren kan hij nog net zijn vleugeltjes uitslaan om weg proberen te vliegen en sluit daar mee de lucht toevoer
frank

Bericht door frank »

bowie

rijd vanavond effe langs mijn ouders, checken we de compressie effe, want ook verdeler en kap waaren toch al vervangen?

groet Frank
Serious IIa

Goed plan Frank!

Nog ter aanvulling, ontstekingsunit, kap ed zijn ook vervangen voor een complete nieuwe unit en ook dit heeft niet geholpen....

Cheers bowy
janzzen

Bericht door janzzen »

klinkt inderdaad naar lage compressie. testen dus!
janzzen
Serious IIa

Ga het vanavond testen , het rare is wel dat hij geen carterdruk heeft en slecht 1 liter olie per 1000 km verbruikt.... dus op zich een blok wat technisch niet verkeerd is lijkt me...

Cheers Bowy die na vanavond weer wat gaat uitsluiten en hoopt dat het dan is opgelost.
peter

Bericht door peter »

kan zijn dat er een klep blijft hangen. inderdaat compressie testen
hoop niet dat het je zuigerveren zijn of erger
peter

Bericht door peter »

geen onderdruk ? dan een scheurtje in de kop of toch een klep
Ruben

Bericht door Ruben »

Heb je de bougies ook al vervangen?

Waarschijnlijk een overbodige vraag, maar wie de basis over slaat is vaak een hoop geld kwijt....

Wissel ze eventueel tussen cilinder 1 een een andere. Dan kun je dat in elk geval uitsluiten.

Bougies kunnen stationair de boel wel een in de maling nemen en op een hoger toerental dan redelijk presteren.

Maar een compressie testje lijkt mij geen overbodige controle. Als je tijd over hebt, neem gelijk het kleppendeksel eraf en kijk of alle kleppen even ver openen.

SUCCES,
Ruben
Serious IIa

Ruben even beter lezen........ Al je tips zijn al uitgevoerd....

Cheers bowy
Ruben

Bericht door Ruben »

Paar biertjes op, net gegeten. Hele dag met kapotte auto's bezig geweest.... (zonder vieze hande te krijgen in elk geval)

Sorry, soms moet een mes gewoon z'n mond houden.

Succes is elk geval!
Ruben

Bericht door Ruben »

mes = mens.. (voordat mensen denken dat ik één of andere agressieve mafkees ben)
Jan Schober

kleppen moet je wel stellen

Bericht door Jan Schober »

een kleine wijziging in de gedachtegang:

als je de kleppen niet hoort, hoeft dat nog niet zo te zijn dat ze niet gesteld hoeven te worden. vooral bij LPG kan het zijn dat de zetel langzaam slijt en de klep dus hoger komt, zo hoog dat alle klepspeling gebruikt is en dat de klep dus niet meer geheel sluit.

Jan Schober
Rangie (Ron)

Bericht door Rangie (Ron) »

Bowy en Frank, al de compressie niet juist blijkt te zijn bij 1 van de cylinders, zal het idd een klep zijn die niet sluit, of de zuigerveren die vast zitten.
Voordat je vanalles gaat lopen lossleutelen, spuit 'savonds van tevoren even een flinke patij WD 40, IMAL (Ik Maak Alles Los) of Caramba in de betreffende cylinder.
Wekt vaak heel goed om de zuigerveren weer te lossen, en maakt sleutelen overbodig.

Succes! Rangie
Serious IIa

Re: loopt maar op 3 cilinders..... OPlossing....

Net even met Frank compressie gemeten.

Waardes

cil 1 5 bar
cil 2 8 bar
cil 3 9,5 bar
cil 4 10 bar

Daarna beetje olie erin en kleine verbetering.

Toen maar even kleppen gesteld (nog niet gedaan sinds erin hangen blok 5000 km terug toen hij dus ook al op 3 cilinders liep met lage toeren.)cil 1 en 2 stonden veeeeeeeeel te strak ( met name 1)

Daarna compressie van overal 9 a 10 bar , had dat geloof ik dus iets eerder moeten doen .

Blijkt wel dat landrovers toch erg sterke kop/kleppen hebben als ze dit allemaal kunnen doorstaan.....

Weer wat geleerd

Cheers Bowy die nu een rustig lopend naaimachientje heeft en lekker gaat slapen,

ps wel jammer dat ik nu niet meer zulke enorme knallen in de uitlaat heb en steekvlammen bij het terugschakelen...... was wel gaaf in het donker
RoLandrover

Re: loopt maar op 3 cilinders..... OPlossing was er al eerder, e

Bericht door RoLandrover »

Euh,

dan had je eingelijk ook direct aan je kleppen kunnen denken,..
denk ik,...

gr,

RoLandrover
Serious IIa

Re: loopt maar op 3 cilinders..... OPlossing was er al eerder, e

Ja dat gevoel heb ik nu ook ......

Cheers bowy
RoLandrover

Re: loopt maar op 3 cilinders..... The Fast And The SERIOUS.

Bericht door RoLandrover »

Bougie in einde je uitlaat en aansluiten op een bobine,
ontsteking van de motor uit en bougie'tje aan..

en heb je weer plofjes.....

gr,

RoLand
frank

Bericht door frank »

Gewoon de ontsteking van je motor effe uitzetten moet al voldoende zijn (gas stopt dan wel vrij snel met lopen) heb je je effect en on demand.

groet Frank
janzzen

Bericht door janzzen »

gaatje boren kort na je uitlaatspruitstuk, rijden, gas loslaten.... beng!!
janzzen
Plaats reactie