200TDI problemen/diesel

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Outback

200TDI problemen/diesel

Bericht door Outback »

Vandaag m'n tank verwisseld voor de apk, terug naar huis auto gewassen en ca. 15 km verder begint de motor in te houden, net of de hele auto tegengehouden wordt. Of net of er niet genoeg brandstof aangeleverd wordt. Inmiddels ding aan de kant gezet en als je het gas open zet loopt de motor vrij snel terug, onregelmatig toerental en slaat bijna af.
Vraag wat zou het kunnen zijn... een vacuum in de leiding, water in de diesel, een serieus motor probleem? Als ik het onder aan het diesel filter aan de plastic dop draai komt er een sissenbd geluid uit het filter. Iemand een idee?

Gr. Marco
robb

Re: 200TDI problemen/diesel

Bericht door robb »

heb je ontlucht met het handpompje nadat je de tank gewisseld hebt ( ik neem aan van wel) een lekke leiding ?
Outback

Bericht door Outback »

Nee ik heb niet ontlucht, dacht dat het bij een 200Tdi niet echt nodig was of vergis ik mij? Ik heb eerst ca. 20km kunnen rijden voordat het dus probleem ontstaan is.
Ik denk zelf misschien aan water of vuil.... tenminste dat hoop ik en geen motorschade of zoiets.
Frank

Bericht door Frank »

klinkt inderdaad als vuil, lucht of een lekke of dichtgeknepen leiding
Chris 110

Bericht door Chris 110 »

Als ik het goed begrijp geeft het ontwateringsnippeltje van de waterafscheider een sissend geluid als je er aan draait. Dat kan volgens mij alleen maar betekenen dat er een vacuum in de tank is ontstaan. Bij het losdraaien van de tankdop moet je dat dan ook merken. Na 20km rijden is er kennelijk zo'n onderdruk ontstaan dat er onvoldoende brandstof aangevoerd kan worden.

Ik zou het in de tank-ontluchting zoeken (kleine slangetje dat met de vulslang mee omhoog gaat).

suc7

Chris 110
www.opwielen.nl
Outback

Bericht door Outback »

Inderdaad dat plastic dopje onder aan het brandstofilter, in de motorruimte.
Ik hoopte dat het zoiets simpels zou zijn maar als ik de hele tankdop er af haal dan is het probleem nog niet weg....
Anton Rumble

Bericht door Anton Rumble »

Aanvoer en retoerleiding misschien omgedraaid?

Anton
Outback

Bericht door Outback »

Nou dat kan het denk ik niet zijn...het zit in elkaar zoals het uitelkaar gegaan is.
Frans

Bericht door Frans »

Filter in de tank verstopt.

Aanvoerleiding van de tank naar het opvoerpompje losmaken en met lucht doorblazen, wel eerst de tankdop eraf draaien.

Wat ook nog kan is dat de leidingen aan het opvoerpompje niet goed vastzitten.
Pompje is van aluminium en dat gaat krimpen bij koude, hierdoor kan er lucht aangezogen worden.

Frans Bonnes
Outback

Bericht door Outback »

Denk dan dat het iets met vuil moet zijn of lucht die aangezogen wordt bij de tank zelf. Verder is er niks los geweest. Weet iemand uit z'n hoofd welke van de twee leidingen de aanvoer is, dat is die aan de tankzender zit dacht ik....
Frans

Bericht door Frans »

Pompje zit toch aan de zijkant van je motorblok.
Je kan daar toch zien welke van de tank vandaan komt en welke er naar het filter gaat.

Frans Bonnes
ruben

Bericht door ruben »

Dit lijkt mij ook het geval.

Probeer eens een tijdje te rijden zonder de tankdop erop (niet te hard door een linker bocht.... :-) ) Dan weet je in elk geval zeker dat de tank niet vacuum kan zuigen.

Misschien een gietfout in de tank, zodat de beluchting verstopt zit??
RoLandrover

Bericht door RoLandrover »

klinkt in ieder geval als een aanzuig probleem.
en ik zal het dan ook in en rond de tank zoeken
dat is ook immers het enige wat is veranderd.

gr,

RoLandrover
frank

Bericht door frank »

of een leiding die ergens dicht zit, ik heb eens (bij een andere auto) de aanvoerleiding vastgezet met de holle bout waarmee de retoer vast hoorde te zitten, hier zat slechts een heel klein gaatje in. gevolg de diesel liep goed maar had geen trekkracht/wou geen toeren draaien.

dus ik denk dat hij niet voldoende diesel krijgt, of door lucht die via een minescuul lekje in de aanvoerleiding komt of door een leiding die ergens bijna dicht zit.

groet en succes Frank
Outback

Bericht door Outback »

Ik ga de leiding doorblazen, de zender er uit halen, het filter vervangen en dan alles weer goed vast draaien. Ik hoop dat het dan weer normaal werkt :-) Het moet wel zoiest als vuil of lucht zijn. In de avondspits kon ik net alleen stapvoets rijden, maak je vriende mee hier in A'dam :-)
Jan Schober

Bericht door Jan Schober »

Bij een vacuum tank heb je vooral problemen bij het starten, daar dan je pomp leeg gezogen wordt.

Bij een 200 TDI zit ook een opvoerpompje vroeger mechanisch later (vanaf chassis XA159807) elektrisch, de elektrische kan je horen als je het contact aan zet.

verder is water in de brandstof ook een mogelijk probleem, gaat ie ook inhouden, maar vaak wel met de nodige rook, dit stottert vooral. moet je kunnen zien als je het dopje onder het filter los draait, dan zie je er water of diesel uitlopen. is wel te herkennen.

verkeerde brandstof kan ook het probleem zijn, vooral veel zwarte rook, hevig stotteren.

Ik denk dat er bij het aansluiten van de nieuwe tank toch ergens een lekkage is ontstaan waar het systeem valse lucht door aanzuigt.

Groetne Jan Schober
Outback

Re: 200TDI bedankt voor de input

Bericht door Outback »

Inmiddels alles schoongemaakt, een heleboel prut uit de water afscheider gehaald. Leidingen doorgeblazen en het filter vervangen. Testrit gemaakt om het blok en het lijkt te werken. Van de week wat langer rijden en hopelijk is het probleem verholpen. Iedereen bedankt voor het meedenken.
Tankzender doet het ook weer, een aarde draadje gemaakt, dankzij de tectyl maakte de nieuwe tank kennelijk geen goede aarde :-)
Gr. Marco
Plaats reactie