LT 77 versnellingsbakprobleem

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Martin Brinkhuis

LT 77 versnellingsbakprobleem

Bericht door Martin Brinkhuis »

Hallo,

In mijn 110 heb ik een LT 77 versnellingsbak gekoppeld aan een V8. Recentelijk begint de versnellingsbak bijgeluiden te vertonen. Als ik in de 2e of 3e versnelling optrek, hoor ik een geluid dat me doet denken aan een lager die niet goed is. Klinkt iemand dit bekent in de oren. Het enige wat ik kan bedenken is dat een lager kapot is. Maar de LT 77 staat ook bekend om zijn spline die niet doorboort is waardoor deze niet goed smeert. Kan dat ook een bijgeluid opleveren. Advies is van harte welkom!

Groeten,
Martin
Serious IIa

Re: LT 77 versnellingsbakprobleem

Bericht door Serious IIa »

Martin,

Helaas vrees voor je dat het probleem lager gerelateerd is. De beruchte klunk (knock of death) hoor je alleen bij het koppelen.... in meestal alle versnellingen, (soms hoor je hem ook niet maar is hij er toch en wordt ie gedempt door vuil en olie...)

Cheers Bowy
roald

Bericht door roald »

Martin,
klinkt als een lager probleem,..als het goed is hoor je niks in zn 4
Martin Brinkhuis

Bericht door Martin Brinkhuis »

Bedankt voor het advies. Ik vermoed dat ik de bak dan maar moet gaan demonteren.

Martin
roald

Bericht door roald »

je kan natuurlijk ook een ruilbak doen of ergens een 2e hands optikken en die eronder wissselen
Eric 110 & LW

Bericht door Eric 110 & LW »

Martin, laat je niet op stang jagen door spook verhalen......
De meeste prikkers hebben nog nooit een LT77 uit elkaar gehad (laat staan dat ze er een zouden herkennen als er over zouden struikelen !!)
Als je het niet vertrouwt, kijk dan eerst aan de achterkant van je tussenbak, deksel met 6 bouten los halen, en het toptandwiel en lagers bekijken (kan wezen dat de tussenbak iets los van de hoofdbak moet).
De bovenste lagers slijten vaak het eerst, zeker als de tussenbak een tijdje met te weinig olie heeft gereden.
Resultaat : bak giert in de 3 en 4 en het lijkt in de 5 minder.

gr Eric
Als je er niet uit komt hoor ik het wel
06-53664183
folkert

Bericht door folkert »

Ik heb nog wel een lt77 bak liggen zonder transfercase.

Folkert
Roald

Bericht door Roald »

Eric,
ik heb laatst nog van 2 LT77's 1 gemaakt en die doet het prima

Roald

bytheway weet iemand hoe de verdeling ligt onder prikkers ?? c.q. bladveer/schroefgeveerde Laro's
Serious IIa

verdeling series/def,RR, disco etc

Bericht door Serious IIa »

Volgens mij is de verdeling redelijk evenwichtig in tegenstelling tot bijvoorbeel bij de evenementen bij de LRCH....

Cheers bowy op bladveren maar met schroefveer capaciteiten
P&O109V8

Bericht door P&O109V8 »

ik heb een topic aangemaakt over blad of schroef. ff tellen na een paar weken.

maar als we het dan toch over bak-problemen hebben... leuk dat er prikkers zijn die met lezen van een beschrijving van het geluid kunnen bepalen waar het probleem zit. proberen:

Land Rover V8 met LT95:

in z'n vrij: ratelen/rinkelen, erger naarmate motor warmer is.

koppelen: heel stil in 1, echt geruisloos
2 soms met klonk(je) bij koppelen,
3 vaak met klonk
en 4... valt wel weer mee.

bij het rijden in alle versnellingen: geen rare geluiden

bij het rijden in z'n achteruit: als de koppeling helemaal opgekomen is valt het mee maar het geratel is het ergst in z'n achteruit bij het opkomen van de koppeling

ligt dat aan de bak, de koppeling, de drukgroep, de aandrijfassen of.... ik weet er echt nog te weinig van om er een zinnig woord over te kunnen zeggen...
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Kom in de wereld die LT95 heet.
Wat rauw en niet echt verfijnt, maar oersterk.
De rammel die je hoort is waarschijnlijk het druklager, een veel voorkomend verschijnsel. Kan verder geen kwaad, niets aan doen dus.
De klonk zoals jij omschrijft hoort een beetje bij een LT95 met ervaring, ook daar kan hij oud mee worden.

Dennis B.
Anton Rumble

Bericht door Anton Rumble »

wat kost dat!

anton
Anton Rumble

Een LT95 die giert kan nog wel 100.000 kilometers mee. Een LT77 kan veel minder hebben. Als deze giert kan je hem maar beter controleren.
Reviseren is niet moeilijk, vaak zijn alleen nieuwe lagers keeringen en pakkingen nodig.

Anton (ik heb ook in twee keer 1 bak gemaakt.)
P&O109V8

Bericht door P&O109V8 »

LT95, weer een heel eigen wereld ... en natuurlijk zijn er ook daarvan geen 2 hetzelfee... okee dank mannen, ik ben gerustgesteld. merk er behalve het geluid ook niet veel van bij het rijden, trekt prima, en schakelt behoorlijk goed.
roald

Re: verdeling series/def,RR, disco etc

Bericht door roald »

aahh ok
maar hoe moet dat nou met mijn hybrid daar zit al een ZF4hp22 in

roald
Anton Rumble

foto's

Anton
roald

Bericht door roald »

hoe doe ik dat in een "prik meel" foto toevoegen???
Plaats reactie